Docencia y nuevas tecnologías en la Facultad de Medicina

  1. Arrabal Polo, Miguel Ángel
  2. Arias Santiago, Salvador
  3. Arrabal Martín, Miguel
  4. Girón Prieto, M.S.
Revista:
Actualidad médica

ISSN: 0365-7965

Año de publicación: 2011

Tomo: 96

Número: 782

Páginas: 42-46

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Actualidad médica

Resumen

Introduction: Continuous changes in university educational models necessitate the progressive updating of professors and student involvement in university teaching. The aim of this paper is to analyze the characteristics of teaching and new technologies in a public school of (Faculty of Medicine of Granada). Material and methods: An anonymous survey was performed to a total of 137 students of the Faculty of Medicine of the University of Granada, with 15 questions to analyze the characteristics of the teaching in the center. Results: In general the students surveyed are moderately satisfied with the teaching received to date, being the weakest points of their answers the practical teaching. Study methods remain through the notes in class and in general the students are aware of new teaching innovations implemented as teaching boards (MOODLE / SWAD). Conclusion: We believe that the current teaching of medicine should be directed to the application of theoretical knowledge in clinical practice and it is important to the continuous updating of teachers as well as the stimulus to the student, who should participate actively in teacher teaching process conducted at the University.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Tapia J. ¿Qué podemos hacer los profesores por mejorar el interés y el esfuerzo de nuestros alumnos por aprender? En Ministerio de Educación y Cultura, Premios nacionales de investigación educativa. 1998 (151-187). Madrid. Ministerio de Educación y Cultura.
  • Álvarez Álvarez B, González Mieres C, García Rodríguez N. La motivación y los métodos de evaluación como variables fundamentales para estimular el aprendizaje autónomo. Red U. Revista de docencia universitaria. 2007; 2:1-12.
  • Esteban Albert M, Madrid Izquierdo JM. Formación para la Investigación y la Innovación Docente (Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Murcia). Red U. Revista de docencia universitaria. 1; 1- 12.
  • González Pienda JA. Aprender significativamente: Un reto para el profesor. Programa de formación inicial para la docencia universitaria. ICE. Universidad de Oviedo. Curso 2004-2005.
  • Mauri T, Coll C, Onrubia J. La evaluación de la calidad de los procesos de innovación docente universitaria. Una perspectiva constructivista. Red U. Revista de docencia universitaria. 2007; 1: 1-11.
  • Rodríguez R. El proceso de enseñanza-aprendizaje en el contexto universitario. En Docencia Universitaria.: Orientaciones para la formación del profesorado. Documentos ICE. Universidad de Oviedo. 2004. 21-51.