Aprendiendo a ver y dibujar

  1. Caballero Rodríguez, Francisco 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2014

Issue Title: La comunicación en la profesión y en la universidad de hoy

Volume: 19

Issue: 3

Pages: 551-564

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_HICS.2014.V19.45155 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

The interaction among applied technologies developed into the area of computer vision, human visual perception studied from Gestalt theories, and reviewing on the work of the most significant artists, feed back each other and provide a basis for the formulation of strategies that help in understanding the perceptual phenomena when we face the observational drawing and its learning. One of the primary objectives of this work focuses precisely on giving visibility to the intellectual processes involved in the processes of vision-perception-representation that are present in the software for digital image processing, notably encouraging results obtained in the experimental practice of drawing.

Bibliographic References

  • ARNHEIM, Rudolf (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Inglés, Fernando (trad). Barcelona. Paidós.
  • ARNHEIM, Rudolf (1986). El pensamiento visual. Masera, Rubén (trad). Barcelona. Paidós
  • BETTI, C. Y SALE, T (1986). Drawing: a contemporary approach, Florida: Holt, Rinehart and Winston, Inc., USA.
  • CHILLIDA, Susana, et al (2003). Elogio del horizonte: conversaciones con Chillida. Madrid.
  • CHING, Francis D. K., JUROSZEC, Steven P. (1999). Dibujo y Proyecto. Barcelona: Gustavo Gili.
  • DA VINCI, Leonardo (1986). Tratado de Pintura. González García, Ángel (Edit.). Madrid. Akal.
  • EDWARDS, Betty (1984). Aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. Ibeas, Juan M. (trad.) Madrid. Herman Blume.
  • ELLIOT, John (1990). La investigación-acción en educación. Madrid. Morata.
  • GOLDSTEIN, E. Bruce (2006). Sensación y percepción. 6ª Edic. Madrid. Paraninfo.
  • GOLDSTEIN, Nathan (1997). The art of the responsive drawing. 2nd. Edit. New Jersey: Prentice-Hall
  • GÓMEZ MOLINA, J.J., CABEZAS, L., BORDES, J. (2001). El manual de dibujo. Estrategias de su enseñanza en el siglo XX. Madrid. Cátedra.
  • HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Fernando (2008). La Investigación basada en las artes: propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, nº 26.
  • HOCKNEY, David (2001). El conocimiento Secreto. Mariani, Hugo (trad.). Barcelona. Destino.
  • MARÍN VIADEL, Ricardo (2003). Investigación y metodologías de investigación en bellas artes. INARS. Sevilla. Universidad de Sevilla.
  • MARIS DANTZIC, C. (2004). Cómo dibujar. Guía completa de sus técnicas e interpretación. Tursen, S.A./H. Blume. Madrid.
  • MARR, David (2010). Vision: A Computational Investigartion into the Human Representation and Processing of Visual Information. Cambridge. Massachusetts, The MIT Press.
  • MATISSE, H. Escritos y consideraciones sobre el arte, Paidós, Barcelona: 2010
  • NICOLAIDES, K (1969). The natural way to draw: a working plan for artt study Boston. Massachussets. Houghton Mifflin Harcourt.
  • ROCKMAN, Deborah A. (2000). The Art of Teaching Art: A Guide for Teaching and Learning the Foundations of Drawing-Based Art. New York. Oxford University Press.
  • STOICHITA, Victor I. (1999). Breve Historia de la Sombra. Cordech, Ana María (trad.). Madrid. Siruela.
  • ROBINSON, Ken (2009). El elemento: descubrir tu pasión lo cambia todo. Madrid. Grijalbo Mondadori.