El canto escolar como expresion cultural y educativa

  1. Andrés Palma Valenzuela
Aldizkaria:
Revista de antropología experimental

ISSN: 1578-4282

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakia: 13

Orrialdeak: 507-514

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista de antropología experimental

Laburpena

From a positive assessment of the teaching opportunities that, through the singing, the poetic text linked to the music offers to the educational world, we analyze a teaching experience emerged in Granada after the initiative of the educator Andrés Manjón, professor the of the Granada University. In 1889, he created a network of primary schools for the working classes spreading throughout the Spanish territory, reaching over three hundred centers. Its remarkable educational system gave outmost importance to singing as a teaching resource. With a key role played by the teaching trilogy Word, Intuition and Action, professor Manjón developed a strong literary and musical career from the axiom: “To educate making and to teach playing and delighting.” In this work, we present an approach and evaluation of the major contributions of this teaching experience, focused on the field of specific didactics and built on the fortunate combination of music and word found on the scholar singing.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALCANTARA, Pedro de 1886 Teoría y práctica de la educación, Vol. VI. Madrid: Gras y Cía.
  • BALMES, Jaime 1948 Estética, en Obras completas. Madrid: BAC.
  • BLANCO, Rufino 1916 Elementos de literatura española. Madrid: Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
  • MANJÓN, Andrés 1949 El Maestro mirando hacia fuera, Vol. VI. Madrid: Editora Nacional.
  • MANJÓN, Andrés 2009 Escritos socio-pedagógicos. Educar enseñando. Edición crítica de Andrés Palma y José Medina. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • MONTERO, José 1958 Manjón, precursor de la Escuela Activa. Granada: Imprenta Ave-María.
  • MONTERO, José 1982 El maestro educador según D. Andrés Manjón. Granada: Imprenta Ave-María.
  • PALMA. Andrés 2005a Cantos escolares del Ave-María. Granada: Junta de Andalucía.
  • PALMA. Andrés 2005b “L’educazione musicale nel pensiero e nella practica educativa di Andrés Manjón”, en Orientamenti Pedagogici. Revista internazionale di scienze dell’educazione 52, 5: 819-834.
  • PALMA. Andrés 2009a “Un caso de implicación didáctica del patrimonio musical”, en Guzmán Mª. (coord.). Humanidades y Ciencias: 305-322. Granada, Atrio.
  • PALMA. Andrés 2009b “El canto escolar y sus implicaciones didácticas en la Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos”, en Ortiz, Mª A. (coord.): A. 2. 1-12. Coímbra: Ediciones Fernando Ramos.
  • PALMA. Andrés 2010a “Itinerario didáctico musical con maestros en formación de Educación Primaria”, en Ortíz Mª A. (coord.). Arte y Ciencias. Creación y sensibilidad Vol. 1: 193-210. Coímbra: Ediciones Fernando Ramos.
  • PALMA. Andrés 2010b “El patrimonio musical y su expresión gráfica como recurso didáctico. Un estudio de caso”, en Actas I Congreso Internacional de Patrimonio y Expresión Gráfica: 92-117. Granada, Universidad.
  • PRELLEZO, José Manuel 1975 Manjón educador. Madrid: Magisterio Español.
  • ROMERO, Antonio 2009a “El valor de la educación artística en la pedagogía de Don Andrés Manjón: El cultivo de las artes en los Cármenes escolares granadinos del Ave-María”, en Guzmán, Mª (coord.). Humanidades y Ciencias: 383-404. Granada: Atrio.
  • ROMERO, Antonio 2009b Enseñanza de la lengua materna y educación lingüística y literaria en A. Manjón. Granada: Imprenta Ave-María.
  • SAEZ, José 2011 “Elogio de la Palabra” en Reflexiones pedagógicas. Valencia.
  • TORNER, Eduardo 1935 Metodología del Canto y la Música. Madrid: Publicaciones de la Revista de Pedagogía.