Simulación del desempeño profesional, recurso didáctico en docencia de ciencias del deporte

  1. Francisco Javier Rojas Ruiz
  2. María del Mar Cepero González
  3. Félix Zurita Ortega
  4. José Luis Chinchilla Minguet
Aldizkaria:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Argitalpen urtea: 2015

Alea: 15

Zenbakia: 57

Orrialdeak: 17-28

Mota: Artikulua

DOI: 10.15366/RIMCAFD2015.57.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openBiblos-e Archivo editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Laburpena

The implantation of the European Higher Education Area and its linkage with the future job of the student has permitted the application of a methodology based on the simulation of professional skills, which offers the possibility not only to acquire knowledge but also to apply, analyze and take decisions practicing. Students, through a methodology consisting of five sequential phases in situations close to the professional reality, have built their own learning, have designed new teaching approaches and finally shared their results. The results show the implication of students on the learning process by connecting practical applications and possible future professional reality. The simulation has allowed students to acquire skills in the design and analysis of applied proposals and the development of generic skills related to decision making, autonomous and team work, determining factors in the career success of future graduates.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arias, D., Haro, C., Romerosa, M. y Navarro-Paule, A. (2010). Un enfoque innovador del proceso de enseñanza-aprendizaje en la dirección de empresas: el uso de simuladores en el ámbito universitario. Revista de Educación, 353, 333-334.
  • Campos, A. y Lalín, C. (2012). El licenciado en ciencias de la actividad física y del deporte como readaptador físico-deportivo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12 (45), 93-109.
  • Echeverría, B. (2008). Orientación Profesional. Barcelona: UOC. Garceau, L.R., Ebben, W.P. y Knudson, D.V. (2012). Teaching practices of the undergraduate introductory biomechanics faculty: a North American survey. Sports Biomechanics, 11 (4), 542-558.
  • Gijlers, H. (2005). Confrontation and co-construction; exploring and supporting collaborative scientific discovery learning with computer simulations.University of Twente, Enschede.
  • Gregor, R.J. (2008). Interdisciplinary Vertical Integration: The Future of Biomechanics. Quest, 60, 31-44.
  • Hamill, J. (2007). Biomechanics curriculum: its content and relevance to movement sciences. Quest, 59, 25-33.
  • Imbernón, F., Silva, P. y Guzmán, C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje vitual y semipresencial. Comunicar, 36, 107-114.
  • Jackson, S., Stratford, S., Krajcik, J. y Soloway, E. (1996). Making dynamic modeling accessible to pre-college science students. Interactive Learning Environments, 4, 233-257.
  • Knudson, D., Noffal, G., Bauer. J., McGinnis, P., Bird, M., Chow, J., Bahamonde, R., Blackwell, J., Strohmeyer, S. y Abendrothâ. (2003). Development and evaluation of a biomechanics concept inventory, Sports Biomechanics, 2 (2), 267-277.
  • Knudson, D. (2007).Qualitative biomechanical principles for application in coaching, Sports Biomechanics, 6 (1), 109-118.
  • Leemkuil, H. y De Jong, T. (2004). Games and gaming. In P. A. Kirschner (Ed.), Ict in het onderwijs: The next generation Vol. OnderwijkundigLexicon III; 43-59. Alphen an de Rijn: Kluwer.
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. BOE 30 Octubre 2007.
  • Salinas, J. (2009). Hacia nuevas formas metodológicas en e-learning. Formación XXI. Revista de Formación y empleo, 12, 13-23.
  • Uceda, J. y Senén, B. (2010). UniversiTIC 2010: Evolución de las TIC en el sistema universitario español 2006-10. Madrid: CRUE.
  • Valero-Osuna, F. (2013). Estudio Demandas del Mercado Laboral a los Titulados Universitarios. Granada: Centro de Promoción de Empleo y Prácticas. Universidad de Granada.
  • Van Joolingen, W.R., de Jong, T., Lazonder, A.D., Savelsbergh, E.R. y Manlove, S. (2005). Co-lab: Research and development of an online learning environment for collaborative scientific discovery learning. Computers in Human Behavior, 21, 671-688.
  • Vander Hofstadt, C. y Gómez, J. (2006). Competencias y habilidades profesionales para universitarios. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.