Periodismo de datos, infografía y visualización de la informaciónun estudio de El País, El Mundo, Marca y El Correo

  1. Víctor Herrero-Solana 1
  2. Ana María Rodríguez-Domínguez 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
Revista:
BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

ISSN: 1575-5886

Any de publicació: 2015

Número: 34

Tipus: Article

Altres publicacions en: BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

Resum

Objectius: analitzar el grau d'implantació de la infografia, les seves característiques i la visualització de dades en quatre diaris espanyols. Material i mètodes: es van estudiar les infografies publicades durant dos mesos en els diaris El País, El Mundo, Marca i El Correo. Resultats: es va trobar que si bé els diaris estudiats fan un ús extens dels recursos infogràfics, encara es troben en un estadi d'evolució inicial. Això es verifica, entre altres indicis, pel predomini de les representacions figuratives, l'absència completa de recursos de visualització avançats però ben coneguts, com ara els treemaps i els núvols d'etiquetes (tag clouds), i el poc ús de la interactivitat en les representacions.

Referències bibliogràfiques

  • Aparicio, Manuela; Costa, Carlos (2014). "Data visualization". Communication design quarterly review, vol. 3, no. 1, p. 7-11. <http://dx.doi.org/10.1145/2721882.2721883 (http://dx.doi.org/10.1145/2721882.2721883) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Cairo, Alberto (2011). El arte funcional. Infografía y visualización de la información. Madrid: Alamut.
  • Chaparro Domínguez, María Ángeles (2013). "La evolución del periodismo de precisión: el blog de The Guardian sobre periodismo de datos". Congreso internacional de comunicación y sociedad digital. España. <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4247831 (http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4247831) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Colle, Raymond (2004). "Infografías: tipologías". Revista latina de comunicación social, n. o 58. <http://www.ull.es/publicaciones/latina/latina-art660.pdf (http://www.ull.es/publicaciones/latina/latina-art660.pdf) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Costa, Joan (1998). La esquemàtica: visualizar la información. Barcelona: Paidós.
  • Crucianelli, Sandra (2013). "¿Qué es el periodismo de datos?". Cuadernos de periodistas, n. o 26. <http://www.cuadernosdeperiodistas.com/que-es-el-periodismo-de-datos/(http://www.cuadernosdeperiodistas.com/que-es-elperiodismo-de-datos/) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Díaz Noci, Javier; Salaverría, Ramón (coord.) (2003). Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel.
  • Figueiras, Ana (2014). "How to Tell Stories Using Visualization". 18th International conference on information visualisation. <http://dx.doi.org/10.1109/IV.2014.78 (http://dx.doi.org/10.1109/IV.2014.78) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Gray, Jonathan; Chambers, Lucy; Bounegru, Liliana (2011). The data journalism handbook. USA: O'Reilly. <http://datajournalismhandbook.org/(http://datajournalismhandbook.org/) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Hattwig, Denise; Bussert, Kaila; Medaille, Ann; Burgess, Joanna (2013). "Visual Literacy Standards in Higher Education: New Opportunities for Libraries and Student Learning". Portal: Libraries and the academy, vol. 13, no. 1, p. 61-89. <http://dx.doi.org/10.1353/pla.2013.0008 (http://dx.doi.org/10.1353/pla.2013.0008) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Herrero-Solana, Víctor; Hassan-Montero, Yusef (2006). "Metodologías para el desarrollo de interfaces visuales de recuperación de información: anàlisis y comparación". Information research, vol. 11, n. o 3, paper 258, April. <http://www.informationr.net/ir/11-3/paper258.html (http://www.informationr.net/ir/11-3/paper258.html) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Herrero-Solana, Víctor; Trillo-Domínguez, Magdalena (2014). "Twitter Brand-Directors: el efecto marca en las redes sociales de los directores de medios españoles". Estudios sobre el mensaje periodístico, vol. 20, n. o 1, p. 131-146. <http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/45223 (http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/45223) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Herrero-Solana, Víctor; Arboledas, Luis; Legerén Álvarez, Elisa (2014). "Universidades y Google News: visibilidad internacional a través de los medios de comunicación online". Revista española de documentación científica, vol. 37, n. o 3. <http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.3.1130 (http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.3.1130) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Perlette-Stewart, Melanie; Robinson, Lindsey (2014). "Infographics e-volving instruction for visual literacy". WILU 2014 Conference: e-imagine the possibilities. Ontario, Western University, May 21-23, 2014. <http://ir.lib.uwo.ca/wilu/wilu2014/Presentations/7/(http://ir.lib.uwo.ca/wilu/wilu2014/Presentations/7/) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Segel, Edward; Heer, Jeffrey (2010). "Narrative visualization: Telling stories with data". IEEE Transactions on visualization and computer graphics, vol. 16, no. 6, p. 1.139-1.148. <http://vis.stanford.edu/papers/narrative (http://vis.stanford.edu/papers/narrative) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • Tufte, Edward (1990). Envisioning information. Connecticut: Graphic Press.
  • Valero Sancho, José Luis (1999). "La infografía de prensa". Ámbitos, n. o 3-4(2.° semestre 1999-1er semestre 2000), p. 123-131. <http://ddd.uab.cat/pub/artpub/1999/116125/ambitos-a1999-2000n3-4p123.pdf (http://ddd.uab.cat/pub/artpub/1999/116125/ambitos-a1999-2000n3-4p123.pdf) >. [Consulta: 05/03/2015].
  • - (2003). "El relato en la infografía digital". En: Díaz Noci, Javier; Salaverría Aliaga, Ramón (coord.). Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel, p. 555-589.
  • Visual Literacy Standards Task Force (2012). "Visual literacy competency standards for higher education". College & research libraries news, vol. 73, no. 2, p. 97-104. <http://crln. acrl.org/content/73/2/97.full.pdf+html (http://crln. acrl.org/content/73/2/97.full.pdf+html) >. [Consulta: 05/03/2015].