La formación del alumnado del Grado de Educación Primaria para enseñar a alumnos inmigrantes y las medidas de intervención educativa

  1. Níkleva, Dimitrinka G.
  2. Ortega Martín, José Luis
Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2015

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 316-330

Type: Article

DOI: 10.1080/11356405.2015.1034535 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Sustainable development goals

Abstract

This research emerged from the idea of studying the opinion of students in the Bachelor�s in Primary Education at the University of Granada on their training to teach immigrant students. We want to know if the students feel prepared to face this kind of teaching, if they feel they receive enough training for this challenge and if they know about the educational intervention measures that exist and should be applied when teaching immigrants. The results indicate that we should introduce changes in the teaching-learning process to improve the efficiency of pre-service teacher training, as the multilingual and multicultural nature of Spanish society today is constantly growing and increasingly requires teachers who are prepared to meet this demand. We also believe that in our job as educators we should aim for a kind of training that reflects the current job demands and adjusts to all of its specific characteristics

Bibliographic References

  • Arroyo González, M.J., Las aulas y programas de inmersión lingüística para alumnado extranjero en España (2011) Segundas Lenguas e Inmigración, 5, pp. 114-139
  • Barrios Espinosa, M.E., Morales Orozco, L., Apoyo lingüístico inclusivo a alumnado no hispanohablante y aprendizaje de competencias curriculares en Educación Primaria (2012) Porta Linguarum, 17, pp. 203-221
  • Briones, E., Tabernero, C., Arenas, A., Satisfacción de adolescentes autóctonos e inmigrantes con el país de residencia. Influencia de variables psicosociales relativas al contacto intergrupal (2011) Cultura y Educación, 23, pp. 341-354
  • Checa, C.J., Arjona, A., Españoles ante la inmigración: El papel de los medios de comunicación (2011) Comunicar, 37, pp. 141-149
  • (2007) Orden de 15/01/2007, p. 33. , BOJA
  • García Martínez, A., Sánchez Lázaro, A.M., A vueltas con las posibilidades de integración: Pluralidad, inmigración y racismo (2012) Educación XX1, 15, pp. 213-230
  • Ibáñez-Martín, J.A., Fuentes, J.L., Barrio Maestre, J.M., Competencias sociales e inmigración desde una perspectiva intercultural (2012) Educación XX1, 15, pp. 41-72
  • (2011) Padrón Municipal, , www.ine.es, Retrieved from
  • Nikleva, D.G., Aspectos interculturales y pedagógicos del choque cultural para inmigrantes de origen búlgaro en Andalucía (2011) Marco ELE. Revista de Didáctica, 13, pp. 1-11
  • Ortega, J.L., Sierra, V., Factores motivaciones en alumnos inmigrantes hacia el español y el inglés en El Ejido (Almería) (2014) El Reto de Atender A Alumnos Inmigrantes en la Sociedad Española, pp. 107-120. , D. Níkleva (Ed.), Madrid: Síntesis
  • Payás, G., Algunas consideraciones sobre el concepto de cultura de llegada (2007) Onomázein, 16, pp. 217-224
  • Soriano, E., Fuentes, C., Planificación de la mediación intercultural en los contextos educativos (2003) Diversidad Étnica y Cultural en Las Aulas, pp. 181-215. , E. Soriano Ayala (Coord.), Madrid: La Muralla
  • Todd, E., (1996) El Destino de Los Inmigrantes, , Barcelona: Tusquets
  • Vilà Baños, R., La comunicación intercultural, nuevo reto educativo (2007) Educación para la Convivencia Intercultural, pp. 259-294. , E. Soriano Ayala (Coord.), Madrid: La Muralla