Titulación de Psicología en el EEEScomparación entre licenciados y graduados españoles

  1. Ramiro-Sánchez, Tamara 1
  2. Bermúdez, María-Paz 1
  3. Buela-Casal, Gualberto 1
  1. 1 Centro de Investigación Mente, Cerebro y Comportamiento (CIMCYC), Universidad de Granada
Journal:
Revista de psicodidáctica

ISSN: 1136-1034

Year of publication: 2016

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 175-189

Type: Article

DOI: 10.1387/REVPSICODIDACT.13923 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de psicodidáctica

Abstract

The university qualification in Psychology in Spain has undergone significant changes in curricula and teaching-learning method as a result of adapting to the European Higher Education Area (EHEA). The main objective is to see if any differences exist between grado (four-year qualification adapted to EHEA) and licenciatura (five-year qualification reflecting the previous curriculum structure) levels in terms of acquisition of knowledge in Psychology. The study sample comprises 718 Psychology students from six Spanish public universities, 390 in their fourth year of gradoand 328 in their fifth year of licenciatura. An assessment was made by means of an objective test designed ad-hoc on Psychology knowledge. The results revealed no differences in acquisition of knowledge in Psychology between grado and licenciatura. It is concluded that there is no improvement in acquisition of knowledge through adaptation to EHEA, and that this has no relation to the ‘A’ level stream from which students come.

Bibliographic References

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, ANECA, (2005) Libro blanco del título de grado en Psicología, , http://www.aneca.es/var/media/150356/libroblanco_psicologia_def.pdf
  • Ariza, T., Bermúdez, M.P., Quevedo-Blasco, R., Buela-Casal, G., Evolución de la legislación de doctorado en los países del EEES (2012) Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3, pp. 89-108
  • Ariza, T., Quevedo-Blasco, R., Bermúdez, M.P., Buela-Casal, G., Analysis of postgraduate programs in the EHEA and the USA (2013) Revista de Psicodidáctica, 18, pp. 197-219
  • Ariza, T., Quevedo-Blasco, R., Ramiro, M.T., Bermúdez, M.P., Satisfaction of health science teachers with the convergence process of the European Higher Education Area (2013) International Journal of Clinical and Health Psychology, 13, pp. 197-206
  • Bermúdez, M.P., Castro, A., Sierra, J.C., Buela-Casal, G., Análisis descriptivo transnacional de los estudios de doctorado en el EEES (2009) Revista de Psicodidáctica, 14, pp. 193-210
  • Bergen Declaration, (2005) The European Higher Education Area - Achieving the goals, , http://www.ehea.info/Uploads/Declarations/Bergen_Communique1.pdf
  • Berlin Declaration, (2003) Realising the European Higher Education Area, , http://www.ehea.info/Uploads/Declarations/Berlin_Communique1.pdf
  • Bologna Declaration, (1999) Joint declaration of the European ministers of education, , http://www.ehea.info/Uploads/Declarations/BOLOGNA_DECLARATION1.pdf
  • Bucharest Declaration, (2012) Making the most of our potential: Consolidating the European Higher Education Area, , http://www.ehea.info/Uploads/(1)/Bucharest%20Communique%202012(1).pdf
  • Budapest-Vienna Declaration, (2010) Budapest- Vienna declaration on the European Higher Education Area, , http://www.ehea.info/Uploads/news/Budapest-Vienna_Declaration.pdf
  • Buela-Casal, G., Gutiérrez-Martínez, O., Peiró, J.M., Hacia el título europeo de psicología (2005) Revista Mexicana de Psicología, 22, pp. 243-252
  • De Miguel, M., «Cambio de paradigma metodológico en la educación superior: Exigencias que conlleva» (2005) Cuadernos de Integración Europea, 2, pp. 16-27
  • De Miguel, M., (2006) Metodologías de enseñanza para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior, , Madrid: Alianza Editorial
  • Elosua, P., Zumbo, B.D., Reliability coefficients for ordinal response scales (2008) Psicothema, 20, pp. 896-901
  • Europsych-EDP, (2003) European diploma in Psychology, , http://www.snp.pt/osindicato/documentos_files/EDP%20final.pdf
  • Fernández, C.I., Innovación educativa en la enseñanza presencial universitaria: Utilización de blogs (2010) Innovación Educativa, 20, pp. 167-181
  • Hernández, J., Claves para una nueva metodología en el EEES: ¿oportunidad o amenaza? (2010) El proceso de Bolonia y la educación comparada. Miradas críticas, pp. 52-64. , L. Vega (Ed.), Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca
  • Ion, G., Cano, E., El proceso de implementación de la evaluación por competencias en la educación superior. Un estudio sobre el rol de los cargos académicos (2011) Revista de Investigación en Educación, 2, pp. 246-258
  • León, B., Latas, C., La formación en técnicas de aprendizaje cooperativo del profesor universitario en el contexto de la convergencia europea (2007) Revista de Psicodidáctica, 12, pp. 269-278
  • Leuven Declaration, (2009) The Bologna process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade, , http://www.ehea.info/Uploads/Declarations/Leuven_Louvain-la-Neuve_Communiqu%C3%A9_April_2009.pdf
  • London Declaration, (2007) Towards the European Higher Education Area: Responding to challenges in a globalised world, , http://www.ehea.info/Uploads/Declarations/London_Communique18May2007.pdf
  • Lunt, I., Bartram, D., Döpping, J., Georgas, J., Jern, S., Job, R., Herman, E., (2001) EuroPsyT - A framework for education and training for psychologists in Europe, , http://www.efpa.eu/
  • Mateo, J., Escofet, A., Martínez, F., Ventura, J., Naturaleza del cambio en la concepción pedagógica del proceso de enseñanza-aprendizaje en el marco del EEES. Una experiencia para el análisis (2009) Revista Fuentes, 9, pp. 53-77
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, (2003) La integración del sistema universitario español. Documento- Marco, , http://www.eees.es/pdf/Documento-Marco_10_Febrero.pdf
  • Montero, I., León, O.G., A guide for naming research studies in Psychology (2007) International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, pp. 847-862
  • Morrondo, P., Arias, M.S., Paz, A., Díez-Bolaños, P., Sánchez-Andrade, R., Comparación del rendimiento académico entre alumnos de licenciatura y de grado en una materia de sanidad animal (2012) FECIES, pp. 761-763. , L. Del Río & I. Teva (Eds.), 2012. Granada: Asociación Española de Psicología Conductual
  • Ortega, R., Zych, I., Profesionales de la Psicología y formación universitaria: Buscando referencias para el título de grado en Psicología (2013) International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13, pp. 83-96
  • Peiró, J.M., La enseñanza de la Psicología en Europa. Un proyecto de titulación europea (2003) Papeles del Psicólogo, 24, pp. 25-33
  • Prague Declaration, (2001) Towards the European Higher Education Area, , http://www.eees.es/pdf/PRAGUE_COMMUNIQUE.pdf
  • Quevedo-Blasco, R., Ariza, T., Buela-Casal, G., Evaluación de la satisfacción del profesorado de ciencias con la adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior (2015) Educación XX1, 18, pp. 45-70
  • Real Decreto1888/1984, de 26 de septiembre, por el que se regulan los concursos para la provisión de plazas de los cuerpos docentes universitarios (1984) Boletín Oficial del Estado, (257), pp. 31051-31086
  • Real Decreto 1428/1990, de 26 de octubre, por el que se establece el título general de licenciado en Psicología y las directrices generales propias de los planes de estudio conducentes a la obtención de aquél (1990) Boletín Oficial del Estado, (276), pp. 34360-34362
  • Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales (2010) Boletín Oficial del Estado, (161), pp. 58454-58468
  • Rodríguez-Moneo, M., Mateos, M., Huertas, J.A., Aplicación de la metodología del sistema europeo de transferencia de créditos al diseño de las materias troncales de la titulación de Psicología (2010) Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14, pp. 237-250
  • Rosell, V., Cervera, T., La asignatura "Psicología del Lenguaje" en cuarto de licenciatura y tercero del grado de Psicología (2013) X jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. La participación y el compromiso de la comunidad universitaria, pp. 2302-2315. , M. T. Tortosa, J. D. Álvarez, & N. Pellín (Eds.), Alicante: Universidad de Alicante
  • Teva, I., Buela-Casal, G., El proceso de enseñanza-aprendizaje y la actividad investigadora en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (2011) Bordón, 63, pp. 9-14
  • Sierra, J.C., Bermúdez, M.P., Hacia el título iberoamericano de Psicología: Análisis de los programas docentes de las carreras de Psicología (2005) Revista Mexicana de Psicología, 22, pp. 224-242
  • Sierra, J.C., Buela-Casal, G., Bermúdez, M.P., Santos-Iglesias, P., Importancia de los criterios e indicadores de evaluación y acreditación del profesorado funcionario universitario en los distintos campos de conocimiento de la UNESCO (2009) Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 6, pp. 49-59