Percepción de Autoeficacia en la Solución de Problemas y Comunicación Científica en Universitarios de Ingeniería y Ciencias Sociales

  1. Martha Omelas
  2. Humberto Blanco
  3. Jesús Viciana
  4. Judith M Rodríguez
Zeitschrift:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 8

Nummer: 4

Seiten: 93-100

Art: Artikel

DOI: 10.4067/S0718-50062015000400011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Formación Universitaria

Zusammenfassung

The purpose of the present study was to compare the profiles of perceived self-efficacy in problem solving and communication between engineering and social sciences university students. A sample of 1181 participants was considered; 592 from engineering and 589 from social sciences, with average age of 18 years. A quantitative approach with a descriptive and transversal survey design was used. All the participants completed the Self-efficacy in problem solving and scientific communication Scale. The results of the analysis of variance showed that perceived self-efficacy profiles in problem solving and in scientific communication are very similar among students of social sciences and engineering in the four indices studied. Therefore the idea that to university careers in social sciences arrive students of "lower quality" that the engineering’s is a prejudice, at least according to the perceived self-efficacy.

Bibliographische Referenzen

  • Adeyemo, D. A. (2007). Moderating Influence of Emotional Intelligence on the Link Between Academic Self-efficacy and Achievement of University Students. Psychology Developing Societies. 19. 199-213
  • Aguirre, J. F, Muñoz, F, De Rueda, B, Blanco, J. R. (2012). Formación UniversitariaComposición Factorial de una Escala de Autoeficacia en la Solución de Problemas y Comunicación en Universitarios de Ciencias Sociales. 5. 27-38
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism inhuman agency. American Psychologist. 37. 122-147
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of Control. Freeman. New York.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice Hall. Englewood Cliffs^eNJ NJ.
  • Bandura, A. (2006). Self-efficacy beliefs of adolescents. Age Publishing, Inc. Greenwich. 307-337
  • Blanco, Á. (2010). Creencias de autoeficacia de estudiantes universitarios: un estudio empírico sobre la especificidad del constructo. RELIEVE. 16. 1-28
  • Blanco, H. (2010). Autoeficacia percibida en conductas académicas y cuidado de la salud en alumnos de primer ingreso a la universidad autónoma de chihuahua: Un estudio comparado respecto a los alumnos universitarios de educación física. Universidad de Granada.
  • Blanco, H, Martínez, M, Zueck, M. d. C, Gastélum, G. (2011). Análisis psicométrico de la escala autoeficacia en conductas académicas en universitarios de primer ingreso. Actualidades Investigativas en Educación. 11. 1-27
  • Blanco, H, Ornelas, M, Tristán, J. L, Cocca, A, Mayorga-Vega, D, López-Walle, J. (2013). Procedia Social and Behavioral SciencesEditor for creating and applying computerise surveys. 106. 935-940
  • Carbonero, M. Á, Merino, E. (2008). Autoeficacia y madurez vocacional. Psicothema. 16. 229-234
  • Elosua, P, Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenadas. Psicothema. 20. 896-901
  • Gutiérrez, M, Ampara, E, Carminal, P. (2011). Relaciones entre empatía, conducta prosocial, agresividad, autoeficacia y responsabilidad personal y social de los escolares. Psicothema. 23. 13-19
  • Hernández, R, Fernández, C, Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw- Hill.
  • Ornelas, M, Blanco, H, Gastélum, G, Chávez, A. (2012). Formación UniversitariaAutoeficacia Percibida en la conducta Académica de Estudiantes Universitarias. 5. 17-26
  • Ornelas, M, Blanco, H, Rodríguez, J. M, Flores, F. J. (2011). Formación UniversitariaAnálisis psicométrico de la escala autoeficacia en conductas de cuidado de la salud física en universitarios de primer ingreso. 4. 21-34
  • Pajares, F. (2006). Selfefficacy Beliefs of Adolescents. Information Age Publishing. Greenwich^eCT CT. 339-367
  • Peinado, J. E. (2011). Efecto de la disciplina académica sobre la percepción de las competencias básicas en universitarios chihuahuenses. Universidad de Granada.
  • Pérez, E, Lescano, C, Heredia, D, Zalazar, P, Furlám, L, Martínez, M. (2011). Desarrollo y análisis psicométricos de un inventario de autoeficacia para inteligencias múltiples en niños argentinos. Psicoperspectivas. 10. 169-189
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association. Washington, D C.
  • Vera, M, Salanova, M, Martín-del-Río, B. (2011). Self-efficacy among university faculty: how to develop an adjusted scale. Anales de Psicología. 27. 800-807
  • Zimmerman, B, Kitsantas, A. (2005). Homework practice and academic achievement: The mediating role of selfefficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology. 30. 397-417