Realidad y necesidades formativas del profesorado en ejercicio en la provincia autónoma de Irbid (Jordania)

  1. Domingo Segovia, Jesús
  2. Shboul, Qassim
Aldizkaria:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakia: 48

Orrialdeak: 17-40

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Laburpena

This study provides an overview of the training needs of practicing teachers in the autonomous province of Irbid (Jordan). This training is an essential element of the Jordanian educational policy to meet the new educational challenges of today's society and for the improvement of education in this country. Studies about the subject in this context indicate that there are problems in the organization and design of these training activities. So it interested to ask teachers about their needs and how much they are and can be addressed. It opts for an exploratory descriptive non experimental methodological approach, which uses survey study and inferential research. It used a questionnaire to a representative sample of this region. It analyzes both the perception of reality of lifelong learning, the desire to believe how teachers should develop. Establishing training needs based on the significant differences between reality and desire. The results show clearly that teachers are not satisfied and they do not value the continuing education received. But they believes, however, that this is very important for the development of profession and to fulfil their educational function. It demand their participation in the design, increased time commitment and improving the contents and training strategies.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abu Alrusos, F. (2001) Necesidades de capacitación del maestro primeros cuatro básicos en la provincia Nablus. Nablus, An-NajahNationalUniversity. (TFM no publicado).
  • Aguerrondo, I. (2004) “Los desafíos de la política educativa relativos a las reformas de la formación docente” en Pearlman, M. y otros (eds.) Maestros en América Latina: nuevas perspectivas sobre su formación y desempeño. Santiago de Chile, BID-PREAL.
  • Alajiz, F. y otros (2010) “La realidad de la formación de los profesores/as del área Secundaria durante el servicio en la Franja de Gaza” en Revista electrónica de la Universidad Islámica, 18 (2): 1-59. Disponible en: http://www.iugaza.edu.ps/ara/resçearch/ (consulta 21/10/2014).
  • Al-momani, A. (1994) Identificación de la efectividad de los programas formación de profesorado en servicio para la adquisición de habilidades didácticas de enseñanza. Nablús (Palestina), Editorial de la Universidad de Nablús.
  • Al-tartouri, M. y Jweihan, A. (2006) Comprehensive Quality Management at Higher Education Institutions. Amman, Jordan, Dar Al-Maseira / Libraries and Information Centres.
  • Al-zoubi, S. y Bani, M. (2011) “The Effects of a Training Program in Improving Instructional Competencies for Special Education Teachers in Jordan” en Educational Research, 2 (3): 1.021-1.030.
  • ARR (2013) “Las pruebas nacionales e internacionales: Indicadores hacia la mejora de la calidad de la educación” en Amman. Disponible en: http://www.qrta.edu.jo/sites/ default/files/Conference%20Proceedings%20[AR]_0.pdf [consultado 01/10/2013].
  • Clark, C. M. (1995) Thoughtful Teaching. Londres, Castell. comPetencias en los docentes (septiembre-diciembre) Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 17 (3): 57-72.
  • Fullan, M. (2002) Las fuerzas del cambio (vol. 5). Madrid, Ediciones Akal. Garet, M. S.; Porter, A. C.; Desimone, L.; Birman, B. F. y Yoon, K. S. (2001) “What Makes Professional Development Effective? Results from a National Sample of Teachers” en American Educational Research Journal, 38 (4): 915 945.
  • Huffman, D.; Thomas, K. y Lawrenz, F. (2003) “Relationship between Professional Development, Teachers’ Instructional Practices and the Achievement of Students in Science and Mathematics” en School Science and Mathematics, 103 (8): 378-387.
  • INFORME TALIS (2013) Principales conclusiones del Estudio Internacional sobre la Enseñanza y el Aprendizaje (TALIS). París, Organización para la Cooperación y el Desarrollo.
  • Ingvarson, L., Meiers, M., y Beavis, A. (2005) “Factors Afecting the impact of Profesional Development programs on Teachars Knowledge, Practice, Student Outcomes y Efficacy” en Education Policy Analysis Archives, 13 (10). http://research.acer.edu.au/ professional_dev/1 (consulta 21/01/2014).
  • Ismail, H.; Al-Zoubi, S.; Bani Abdel Rahman, M. y Al-Shabatat A (2009) “Competency Based Teacher Education (CBTE): A Training Module for Improving Knowledge Competencies for Resource Room Teachers in Jordan” en Eur. J. Soc. Sci. 10: 166178.
  • Madbouli, A. (2002) Las nuevas tendencias para mejorar y activar los colegios, y su relación con la evolución profesional del profesorado, Estudio analítico. El-Cairo, Ediciones de la Universidad de Helwan.
  • Majali, M. (2004) “La eficacia de los cursos de formación relacionada en el uso del programa de (action pack) en enseñar la materia de la lengua Inglesa, desde el punto de vista de los profesores formados en provincia del Karak (Jordania)” en Revista de la Universidad de umAlqura de las Ciencias Educativas y Psicológicas, 16 (1): 246-293.
  • Marcelo, C. (2009) “Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro” en Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8: 7-22.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2010) Research in education: Evidence-based inquiry. Boston, Brown & Company.
  • Morabit, A. (2011) “Problemas en la formación continua en competencias para los maestros de primaria” en Revista de las Ciencias Humanísticas y Sociales. Argelia, Universidad de Ourgla. Disponible en: http://www.univ-ouargla.dz/Pagesweb/PressUniversitaire/doc/05%20Sciences%20sociales%20et%20Humaines/SSP/SSP01/03/ SSP0117.pdf (consultado el 15/04/2014).
  • Salem, M. y Hassan, A. (1990) “Problemas del profesor en el primer año para desarrollar un programa creado en la Universidad de Bahrein” en la Revista de Estudios educativos, 27.
  • Smith, C. y Gillespie, M. (2007) “Research on Professional Development and Teacher Change: Implications for Adult Basic Education” en Comings, J.; Garnerm, B. y Smith, C. (eds.) Review of Adult Learning and Literacy. Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates: 205-244.
  • Supovitz, J. A. y Turner, H. M. (2000) “The Effects of Professional Development on Science Teaching Practices and Classroom Culture” en Journal of Research in Science Teaching, 37 (9): 963-980.
  • Taguma, M.; Litjens, I. y Makowiecki, K. (2012) Quality Matters in Early Childhood Education and Care: United Kingdom (England). London, OECD.
  • Tartouti, M. A. (2006) “Cualificación y formación del docente para la escuela moderna” en Revista Electrónica de la Universidad de Amman. Jordania. Disponible en http://www.minshawi.com/other/tartury3.htm (consulta 30/03/2015).
  • The World Bank (s. f.) Arab World. Web disponible en: http://data.worldbank.org/ region/ARB
  • Timperley, H. (2008) Teacher professional learning and development. Bruselas, International Academy of Education in International Bureau of Education.
  • UNICEF, (2010) Marco indicativo para los estándares de desempeño de los maestros árabes: Las políticas y programas. El Cairo, UNICEF.
  • Vaillant, D. (2005) Formación de docentes en América Latina. Re-inventando el modelo tradicional. Barcelona, Octaedro.
  • Vezub, F. (2007) “La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad” en Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11 (1): 431–454. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev111ART2. pdf (consulta 08/04/2015).
  • VillegasReimers, E. (2003) Teacher professional development: an international review of literature. París, International Institute for Educational Planning. http://www.cndwebzine.hcp.ma/cnd_sii/IMG/pdf/HTTP__~4.PDF (consultado 16/7/2014).
  • Nabil, A. (2008) Una revolución social basada en la educación. Amman, Al Manar.
  • Yoon, K. S.; Duncan, T.; Lee Wen-Yu, S.; Scarloss, B. y ShaPley, K. L. (2007) Reviewing the evidence on how teacher professional development affects student achievement. Washington, Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Southwest. http://ies.ed.gov/ncee/edlabs (consulta 12/05/2015).
  • Pérez Ferra, M. (2013) La actitud indagadora del profesor: Un proceso para desarrollar. Granada, Universidad de Granada.
  • Perrenoud, P. (2004) Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, Graó.