Composición Factorial de una Escala de Autoeficacia en el Ámbito del Trabajo en Equipo y Liderazgo en Universitarios de Ciencias de la Salud

  1. Gabriel Gastélum
  2. Julio C Guedea
  3. Jesús Viciana
  4. Jesús E Peinado
Aldizkaria:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Argitalpen urtea: 2012

Alea: 5

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 49-60

Mota: Artikulua

DOI: 10.4067/S0718-50062012000400006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Formación Universitaria

Laburpena

The present study analyses the psychometric properties of the self-efficacy scale applied to teamwork and leadership of university students of health sciences of the Universidad Autónoma de Chihuahua in Mexico. The scale, designed for this work is a Likert-type survey of 16 items, with a response scale from 0 to 10.The total sample included 524 participants; 202 women and 322 men, all students of health Sciences, with a mean age of 18.60 years. The factor structure of the questionnaire was analyzed through two separate exploratory and confirmatory factor analysis. Psychometric analysis showed that a two-factorial structure was viable and adequate for the study, giving appropriate indicators of adjustment, reliability and validity. Also, the results of the factor analysis indicated the presence of strong evidence of factor structure stability.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abalo, J., Lévy, J., Rial, A., Varela, J.. (2006). Modelización con Estructuras de Covarianzas en Ciencias Sociales. Netbiblo. Madrid. 259-278
  • Adeyemo, D.. (2007). Moderating Influence of Emotional Intelligence on the Link Between Academic Self-efficacy and Achievement of University Students. Psychology Developing Societies. 19. 199-213
  • Arbuckle, J.. (2007). AMOS users guide version 16.0.
  • Bandura, A.. (1982). Self-efficacy mechanism inhuman agency. American Psychologist. 37. 122-147
  • Bandura, A.. (1997). Self-efficacy: The exercise of Control. Freeman. New York.
  • Bandura, A.. (2006). Self-efficacy beliefs of adolescents. CT: Information Age Publishing. Greenwich. 307-337
  • Blanco, A.. (2010). Creencias de autoeficacia de estudiantes universitarios: un estudio empírico sobre la especificidad del constructo. RELIEVE. 16. 1-28
  • Blanco, H., Martínez, M., Zueck, M. A., Gastélum, G.. (2011). Análisis psicométrico de la escala autoeficacia en conductas académicas en universitarios de primer ingreso. Actualidades Investigativas en Educación. 11. 1-27
  • Blanco, H.. (2007). Editor para la construcción y aplicación de escalas por medio de una PC. Tecnociencia Chihuahua. 1. 55-59
  • Carbonero, M. A., Merino, E.. (2008). Autoeficacia y madurez vocacional. Psicothema. 16. 229-234
  • Castañeda, S., Pineda, M. L., Gutierrez, E., Romero, N., Peñalosa, E.. (2010). Construcción de instrumentos de estrategias de estudio, autorregulación y epistemología personal: Validación de constructo. Revista Mexicana de Psicología. 27. 77-85
  • Cheung, G. W., Rensvold, R. B.. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling. 9. 233-255
  • Costello, A., Osborne, J.. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research and Evaluation. 10. 1-9
  • Elosua, P., Zumbo, B.. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categórica ordenadas. Psicothema. 20. 896-901
  • Gelabert, E.. (2011). Psychometric properties of the Spanish version of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale in women. Psicothema. 23. 133-139
  • Leighton, J., Gokiert, R., Cui, Y.. (2007). Using Exploratory and Confirmatory Methods to Identify the Cognitive Dimensions in a Large-Scale Science Assessment. International Journal of Testing. 7. 141-189
  • León-Rubio, J. M., Cantero, F. J., León-Pérez, J. M.. (2011). Diferencias del rol desempeñado por la autoeficacia en el burnout percibido por el personal universitario en función de las condiciones de trabajo. Anales de Psicología. 27. 518-526
  • Nunnally, J., Bernstein, I.. (1995). Teoría Psicométrica. McGraw-Hill.
  • Ornelas, M., Blanco, H., Gastélum, G., Chávez, A.. (2012). Autoeficacia percibida en conductas académicas en mujeres universitarias. Form. Univ.. 5.
  • Ornelas, M., Blanco, H., Rodríguez, J. M., Flores, F. J.. (2011). Análisis Psicométrico de la Escala Autoeficacia en Conductas de Cuidado de la Salud Física en Universitarios de Primer Ingreso. Form. Univ.. 4.
  • Pérez, E., Lescano, C., Zalazar, P., Furlám, L., Martínez, M.. (2011). Desarrollo y análisis psicométricos de un Inventario de Autoeficacia para Inteligencias Múltiples en Niños Argentinos. Psicoperspectivas. 10. 169-189
  • Raviolo, A., Ramirez, P., López, E. A., Aguilar, A.. (2010). Concepciones sobre el Conocimiento y los Modelos Científicos: Un Estudio Preliminar. Form. Univ.. 3. 29-36
  • Sansinenea, E.. (2008). Autoconcordancia y autoeficacia en los objetivos personales: ¿Cuál es su aportación al bienestar?,. Anales de Psicología. 24. 121-128
  • Thompson, B.. (2004). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis: Understanding concepts and applications. American Psychological Association. Washington, D C.
  • Vera, M., Salanova, M., Martín-del-Río, B.. (2011). Self-efficacy among university faculty: how to develop an adjusted scale. Anales de Psicología. 27. 800-807
  • Wolters, C.. (2004). Advancing achievement goal theory: using goal structures and goal orientations to predict students motivation, cognition and achievement. Journal of Educational Psychology. 96. 236-250
  • Zimmerman, B., Kitsantas, A.. (2005). Homework practice and academic achievement: The mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology. 30. 397-417