Grado de satisfacción del usuario de ciclismo indoor en los centros deportivos de Granada

  1. Jaime Morente Sánchez 1
  2. Pedro Yaques Arioni 1
  3. Mikel Zabala Díaz 1
  1. 1 Universidad de Granada, España
Aldizkaria:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakia: 27

Orrialdeak: 131-135

Mota: Artikulua

DOI: 10.47197/RETOS.V0I27.34363 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Laburpena

The aim of this study was to know and compare indoor cycling client’ satisfaction and commitment levels in sports clubs and fitness centers in Granada, in general, and taking into account the sport center size (large vs small) and gender. Total sample was composed of 148 subjects (31.8 ± 9.9 years; 62 men) from 12 sports centers (75 from large size sport center, 73 from small sport centers). This descriptive cross-sectional pilot study was carried out by means of a validated questionnaire. Indoor cycling users s are mostly female and non-sporadic. Males were more satisfied than females, while elderly participation is very low. The way participants were treated by the monitor was considered as one of the most valued and most important factors in relation with customers satisfaction level. Significant differences were not found betwen the so-called large and small fitness centers. The indoor cycling users’ level of satisfaction and commitment in the metropolitan area of Granada was remarkable. Overall, no significant differences between so-called large centers and small centers were found. Women, despite being less satisfied than men, attend more regularly.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Afthinos, Y.; Theodorakis, N.D. y Nassis, P. (2005). Customer’s expectations of service in Greek fitness centres. Gender, age, type of sport center, and motivation differences. Managing Service Quality, 15, 245-258.
  • Alexandris, K.; Dimitriadis, N. y Kasiara, A. (2001). The Behavioural Consequences of Perceived Service Quality. An Exploratory Study in the Context of Private Fitness Clubs in Greece. European Sport management Quaterly, 1, 250-281.
  • Ashby, M. (2000). How to write a paper. Engineering Department, University of Cambridge, Version, 5, 38.
  • Bodet, G. (2006). Investigating Customer Satisfaction in a Health Club Context. European Sport management Quaterly, 6, 149-165.
  • Calabuig, F.; Quintanilla, I. y Mundina, J. (2008). La calidad percibida de los servicios deportivos: diferencias según instalación, género, edad y tipo de usuario en servicios náuticos. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 4, 25-43.
  • Dorado, A. y Gallardo, L. (2004). La satisfacción del consumidor deportivo los servicios públicos. Investigación y Marketing, 83, 26- 30.
  • Granero, A., Ruiz-Juan, F., García, M., Baena, A. y Gómez, M. (2008). Análisis del perfil sociodemográfico de senderistas y ciclistas que recorren el Camino de Santiago. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (13), 56-59.
  • García Ferrando, M. (2001). Los españoles y el deporte: prácticas y comportamientos en la última década del siglo XX. Encuesta sobre los hábitos deportivos de los españoles, 2000. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Consejo Superior de Deportes.
  • García Ferrando, M. (2006). Posmodernidad y Deporte: Entre la individualización y la Masificación. Encuesta hábitos deportivos de los españoles 2005. Madrid, CIS/Siglo XXI
  • García Ferrando, M., y Llopis Goig, R. (2011). Ideal democrático y bienestar personal: encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. CIS.
  • García, J. y Pires, F. (2010). Fidelización de usuarios mayores en centros de fitness: Gestión de clientes por programas de actividad física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 103-106
  • Lofshult, D. (2003). Indoor cycling is still on a roll. IDEA health y fitness source, 21, 17-21
  • Luna-Arocas, R. y Mundina, J. (1998). El marketing estratégico del deporte: satisfacción, motivación y expectativas. Revista de Psicología del Deporte (13), 169-174.
  • Luna, R., Mundina, J. y Gómez, A. (1998). La creación de una escala para medir la calidad de servicio y la satisfacción: el Neptuno-1. Deporte y Calidad de Vida. (279-290). Madrid: Librerías deportivas Esteban Sanz.
  • Luna, R. y Tang, TL. (2005). The use of cluster analysis to segment clients of a sport centre in Spain. European Sport Management Quarterly. 5, 381-413.
  • Martínez-Tur, V., Peiró, J. M. y Ramos, J: (2001). Calidad de servicio y satisfacción del cliente. Madrid: Ed Síntesis.
  • Otero, J. M. (2004). Hábitos y actitudes de los andaluces ante el deporte (2002). Cádiz: Consejería de Turismo y Deporte. Observatorio del Deporte Andaluz.
  • Otín, C., De la Fuente, F., López, M., Risco, I, y Gómez, S. (2013). Aula en bici: un proyecto longitudinal de intervención docente en Ed. Primaria. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (23), 5-9.
  • Papadimitriou, D, A., y Karteroliotis, K. (2000). The service quality expectations in private sport and fitness centers: A reexamination of the factor structure. Sport Marketing Quarterly, 9, 157-164.
  • Redondo, J.C., Olivar, D. y Redondo, A. (2006). El Modelo EFQM de gestión de la calidad en las instalaciones deportivas. Sevilla: Wanceulen.
  • Sanz, I.; Redondo, J. C.; Gutiérrez, P. y Cuadrado, G. (2005). La satisfacción en los practicantes de spinning: Elaboración de una escala para su medición. European Journal of Human Movement, 13, 17- 36.
  • Shonk, D. y Chelladurai, P. (2008). Service Quality, Satisfaction, and Intent to Return in Event Sport Tourism. Journal of Sport management, 22 (5), 587–602.
  • Westerbeek, H. M. y Shilbury, D. (2003). A conceptual model for sport services marketing research: integrating quality, value and satisfaction. International Journal of Sport Marketing y Sponsorship, March-April, 11-31.