Cansancio emocional en estudiantes universitarios

  1. Herrera Torres, Lucía 1
  2. Mohamed Mohand, Laila 1
  3. Cepero Espinosa, Sergio 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Zeitschrift:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 9

Seiten: 173-191

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Zusammenfassung

This paper aims to measure emotional exhaustion among university students. For it, 187 university students from the Faculty of Education and Humanities of the University of Granada in Melilla Campus took part in the study. The instrument used was the Emotional Exhaustion Scale (EES) of Ramos; Manga; Morán (2005). The reliability and construct validity of the questionnaire were calculated. The results showed that the scales "Emotional Exhaustion" and "Satisfaction with the study" differed by gender. Similarly, differences in the first scale depending on the degree and the course were found. Age was not significant. In addition, the "Selfesteem" scale correlated with the two previously mentioned scales.

Bibliographische Referenzen

  • Aspelmeir, J. E.; Love, M. M.; McGill, L. A.; Elliott, A. N.; Pierce, T. W. (2012). Self-Esteem, Locus of Control, College Adjustment, and GPA among Firstand Continuing-Generation Students: A Moderator Model of Generational Status. Research in Higher Education, 53(7), 755-781. doi: 10.1007/s11162-011-9252-1
  • Backović, D.; Živojinović, J. I.; Maksimović, J.; Maksimović, M. (2012). Gender differences in academic stress and burnout among medical students in final years of education. Psychiatria Danubina, 24(2), 175-181.
  • Brent D. R.; Travis, R.; Stacy, M. S.; Stacey, L. C. (2007). Evaluating the impact of organizational self-assessment in higher education: The Malcolm Baldrige/Excellence in Higher Education framework. Leadership & Organization Development Journal, 28(3), 230-250. doi: 10.1108/01437730710739657
  • Buela-Casal, G.; Bermúdez, M. P.; Sierra, J. C.; Quevedo-Blasco, R.; Guillén-Riquelme, A.; Castro, A. (2012). Ranking de 2011 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 24(4), 505-515.
  • Caballero, C. C.; Hederich, C.; Palacio, J. E. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(1), 131-146.
  • Chow, H. P. H. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: a multivariate analysis. Social Indicators Research, 70, 139-150. doi: 10.1007/s11205-004-7526-0
  • Deniz, M. E. (2006). The relationships among coping with stress, life satisfaction, decision-making styles and decision self-esteem: an investigation with Turkish university students. Social Behavior and Personality: an International Journal, 34(9), 1161-1170. doi: 10.2224/sbp.2006.34.9.1161
  • Diener, E.; Diener, M. (2009). Cross-Cultural Correlates of Life Satisfaction and Self-Esteem. In E. Diener (Ed.), Culture and Well-Being (pp. 71-91). Amsterdam: Springer.
  • Eisenbarth, C. (2012). Does self-esteem moderate the relations among perceived stress, coping, and depression? College Student Journal, 46(1), 149-157.
  • Extremera, N.; Durán, M. A.; Rey, L. (2007). Inteligencia emocional y su relación con los niveles de burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. Revista de Educación, 342, 239-256.
  • Feldman, L.; Goncalves, L.; Chacón-Puignau, G.; Zaragoza, J.; Bagés, N.; de Pablo, J. (2008). Relaciones entre estrés académico, apoyo social, salud mental y rendimiento académico en estudiantes universitarios venezolanos. Universitas Psychologica, 7(3), 739-751.
  • Friedlander, L. J.; Reid, G. J.; Shupak, N.; Cribbie, R. (2007). Social Support, Self-Esteem, and Stress as Predictors of Adjustment to University among First-Year Undergraduates. Journal of College Student Development, 48(3), 259-274. doi: 10.1353/csd.2007.0024
  • García-Ros, R.; Pérez-González, F.; Pérez-Blasco, J.; Natividad, L. A. (2012). Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 143-154.
  • González-Cabanach, R.; Souto, A.; Fernández, R.; Freire, C. (2011). Regulación emocional y burnout académico en estudiantes universitarios de Fisioterapia. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 7-18.
  • González, M.; Landero, R. (2007a). Factor Structure of the Perceived Stress Scale (PSS) in a sample from Mexico. The Spanish Journal of Psychology, 10(1), 201-208.
  • González, M.; Landero, R. (2007b). Escala de Cansancio Emocional (ECE) para estudiantes universitarios: propiedades psicométricas en una muestra de México. Anales de Psicología, 23(2), 253-257.
  • González-Tablas, M. M.; Palenzuela, D. L.; Pulido, R. F.; Sáez, L. M.; López, E. (2001). El papel de las expectativas generalizadas de control en el afrontamiento y ajuste psicológico en mujeres con cáncer de mama. Ansiedad y Estrés, 7(1), 1-14.
  • Heikkilä, A.; Niemivirta, M.; Nieminen, J.; Lonka, K. (2011). Interrelations among university students’ approaches to learning, regulation of learning, and cognitive and attributional strategies: a person oriented approach. Higher Education, 61(5), 513-529. doi: 10.1007/s10734-010- 9346-2
  • Herrera, L. (2007). Experiencia Piloto de Implantación del Sistema de Transferencia de Créditos Europeos (ECTS) en la Titulación de Maestro. Valoración del profesorado y el alumnado participante. En R. Roig (Dir.), Investigar el cambio curricular en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 159-178). Alicante: Editorial Marfil.
  • Herrera, L. (2010). Evaluación de la docencia universitaria. Estudio predictivo de la satisfacción del alumnado con el aprendizaje en la Educación Superior. En M. C. Gómez; S. Grau (Coords.), Evaluación de los aprendizajes en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 587-604). Alicante: Marfil.
  • Herrera, L. (Coord.) (2011). Estrategias de aprendizaje del alumnado universitario. Implicaciones para la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior. Granada: Colección Educación Superior Europea de la Editorial COMARES.
  • Herrera, L.; Buitrago, R. E. (2014). Emociones, inteligencia, educación y profesorado. En L. Herrera (Coord.), Retos y desafíos actuales de la Educación Superior desde la perspectiva del profesorado universitario (pp. 179-203). Madrid: Síntesis.
  • Herrera L.; Fernández, A. M.; Caballero, K.; Trujillo, J. M. (2011). Competencias docentes del profesorado novel participante en un proyecto de mentorización. Implicaciones para el desarrollo profesional universitario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3), 213-241. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56722230014
  • Herrera, L.; Jiménez, G.; Castro, A. (2011). Aprendizaje del alumnado universitario de primer y último curso de las titulaciones de Psicología y Magisterio. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 659-692. Recuperado de http://www.investigacionpsicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?555
  • Jacobs, S. R.; Dodd, D. (2003). Student burnout as a function of personality, social support, and workload. Journal of College Student Development, 44(3), 291-303. doi: 10.1353/csd.2003.0028
  • Justice, C.; Rice, J.; Warry, W.; Inglis, S.; Millar, S.; Sammon, S. (2006). Inquiry in Higher Education: Reflections and Directions on Course Design and Teaching Methods. Innovative Higher Education, 31(4), 201-214. doi: 10.1007/s10755-006-9021-9
  • Kong, F.; You, X. (2013). Loneliness and self-esteem as mediators between social support and life satisfaction in late adolescence. Social Indicators Research, 110(1), 271-279. doi: 10.1007/s11205-011-9930-6.
  • Lee, J.; Puig, A.; Kim, Y. B.; Shin, H.; Lee, J. H.; Lee, S. M. (2010). Academic burnout profiles in Korean adolescents. Stress & Health, 26(5), 404-416. doi: 10.1002/smi.1312
  • Leung, D. Y.; Lam, T.; Chan, S. S. (2010). Three versions of perceived stress scale: Validation in a sample of Chinese cardiac patients who smoke. BioMed Central Public Health, 10, 513. doi: 10.1186/1471-2458- 10-513
  • Lian, P.; Sun, Y.; Ji, Z.; Li, H.; Peng, J. (2014). Moving Away from Exhaustion: How Core Self-Evaluations Influence Academic Burnout. PLoS ONE, 9(1), e87152. doi: 10.1371/journal.pone.0087152
  • Maslach, C.; Schaufeli, W. B.; Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422. doi: 10.1146/annurev.psych.52.1.397
  • Okpara, J. O.; Squillace, M.; Erondu, E. A. (2005). Gender differences and job satisfaction: a study of university teachers in the United States. Women in Management Review, 20(3), 177-190. doi: 0.1108/09649420510591852
  • Perandones, T. M.; Herrera, L.; Lledó, A. (2013). Felicidad subjetiva y autoeficacia docente en profesorado de República Dominicana y España. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 287-298. doi: 10.1989/ejihpe.v3i3.50
  • Ramos, F.; Manga, D.; Morán, C. (2005). Escala de cansancio emocional (ECE) para estudiantes universitarios: Propiedades psicométricas y asociación. Interpsiquis. Recuperado de http:// www.psiquiatria.com/articulos/ estres/20478/.
  • Remor, E. (2006). Psychometric properties of a European Spain version of the Perceived Stress Scale (PSS). The Spanish Journal of Psychology, 9(1), 86-93.
  • Rhodes, C.; Nevill, A. (2004). Academic and Social Integration in Higher Education: a survey of satisfaction and dissatisfaction within a firstyear education studies cohort at a new university. Journal of Further and Higher Education, 28(2), 179-193. doi: 10.1080/0309877042000206741
  • Rodríguez, C.; Herrera, L. (2009). Análisis correlacional-predictivo de la influencia de la asistencia a clase en el rendimiento académico universitario. Estudio de caso en una asignatura. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(2), 1-14. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev132COL4.pdf
  • Rosli, Y.; Othman, H.; Ishak, I.; Lubis, S. H.; Mohd, N. Z.; Omar, B. (2012). Self-esteem and academic performance relationship amongst the second year undergraduate students of Universiti Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur Campus. Procedia Social and Behavioral Sciences, 60, 582- 589. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.09.426
  • Salanova, M.; Martínez, I. M.; Bresó, E.; Llorens, S.; Grau, R. (2005). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios: facilitadores y obstaculizadores del desempeño académico. Anales de Psicología, 21(1), 170-180.
  • Salmera-Aro, K.; Nurmi, J. E. (2007). Self-esteem during university studies predicts career characteristics 10 years later. Journal of Vocational Behavior, 70(3), 463-477. doi: 10.1016/j.jvb.2007.01.006
  • Schaufeli, W. B.; Martínez, I. M.; Pinto, A. M.; Salanova, M.; Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in university students a crossnational study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464-481. doi: 10.1177/0022022102033005003
  • Shabani, J.; Hassan, S. A.; Ahmad, A.; Baba, M. (2011). Moderating Effect of Age on the Link of Emotional Intelligence and Mental Health among High School Students. International Education Studies, 4(2), 82-88. doi:10.5539/ies.v4n2p82
  • Shih, S. S. (2015). The relationships among Taiwanese adolescents’ perceived classroom environment, academic coping, and burnout. School Psychology Quarterly, 30(2), 307-320. doi: 10.1037/spq0000093
  • Slivar, B. (2001). The syndrome of burnout, self-image, and anxiety with grammar school students. Horizons of Psychology, 10(2), 21-32.
  • Stupnisky, R. H.; Perry, R. P.; Renaud, R.D.; Hladkyj, S. (2013). Looking beyond grades: Comparing self-esteem and perceived academic control as predictors of first-year college students' well-being. Learning and Individual Differences, 23, 151-157. doi: 10.1016/j.lindif.2012.07.008
  • Zhang, Y.; Gan, Y.; Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540. doi: 10.1016/j.paid.2007.04.010