Epidemiology of vocal pathology among primary teachers

  1. Muñoz López, Lucas 1
  2. Fernández Cervilla, Francisco 2
  1. 1 Residencia Plaza Real de Gijón
  2. 2 Servicio Andaluz de Salud
Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2016

Volumen: 7

Número: 1

Páginas: 51-60

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

One of the main risk groups may be affected by vocal cords pathologies are the primary teachers. The aim of this review was analise the incidence of vocal pathologies according to gender and level of awareness of the primary teachers. To do this, the sample used was composed by 64 primary education teachers belonging to educational establishments in the province of Granada, who were then divided into two groups, in function of the presence, or not, of vocal pathologies. The participants completed the Research interview about socio-demographic and clinical characteristics (designed to this research) and the Voice Hamdicap Index (VHI; Jacobson et al., 1997). Although no significant differences in vocal pathologies were found between men and women, there may be underlining the clinical differences among gender, as we are aware of women manifest more pathologies than men. Statistically significant differences were observed in physical subscale, been highlighted the highest score in the group with pathology. Another statistically significant differences were found in the VHI total score, been highlighted the highest score in the group with pathology too. The final results are interesting enough to demonstrate the Voice Handicap Index (VHI) usefulness.

Referencias bibliográficas

  • Barbero-Díaz F., Ruiz-Frutos C., del Barrio-Mendoza A., Bejarano-Domínguez E. y Alarcón-Gey A. (2010). Incapacidad vocal en docentes de la provincia de Huelva. Medicina y Seguridad del Trabajo, 56, 39-48.
  • Barrera, F., Combe, J., Valdez L. y Sánchez, J. (2007). Aspectos Clínicos de los Pólipos Colónicos. Revista Gastroenterológica de Perú, 27, 131-147.
  • Behlau, M. (1997). Rehabilitación vocal. En Diagnóstico y tratamiento de los trastornos de la voz, (pp.339-354). Barcelona: Omega Tecnobio.
  • Brinca, L., Nogueira, P., Tavares, AI., Batista, A., Gonçalves, I., y Moreno M. (2015). The prevalence of laryngeal pathologies in an academic population. Journal of Voice. 29, 130139.
  • Dorado-Sánchez, M.C., y Cobo-Martínez, P. (2003). Incidencias de las patologías vocales en maestros de educación primaria en la ciudad autónoma de Ceuta. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 23, 30-41.
  • Escalona, E. (2006). Prevalencia de alteraciones de síntomas de la voz y condiciones de trabajo en docentes de escuela primaria. Aragua-Venezuela. Salud de los Trabajadores, 14, 31-54.
  • Gañet-Benavente, R., Serrano-Estrada, C., y Gallego-Pulgarín, M. (2007). Patología vocal en trabajadores docentes: influencia de factores laborales y extralaborales. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales, 10, 12-17.
  • Jacobson, B., Jonson, A., Grywalski, C., Silbergleit, A., Jacobson, G., Benninger, M., y Newman, C. (1997). The Voice Handicap Index (VHI): development and validation. American Journal of Speech-Language Pathology, 6, 66-70.
  • Le Huche, F. y Allali, A. (2014). La voz. Tomo 2 (2ª edición). Barcelona: Elsevier-Masson. Núñez-Batalla, F., Corte-Santos, P., Señaris-González, B., Llorente-Pendás, J., Górriz-Gil, C. y
  • Suárez-Nieto, C. (2007). Adaptación y validación del índice de incapacidad vocal (VHI30) y su versión abreviada (VHI-10) al español. Acta Otorrinolaringología Especial, 58, 386-392.
  • Remacle, A., Morsomme, D., y Finck, C. (2014). Comparison of vocal loading parameters in kindergarten and elementary school teachers. Journal of Speech, Language and Hearing Research (Online), 57, 406-415.
  • Rocha, L. M. d., y Souza, L. D. d. M. (2013). Voice handicap index associated with common mental disorders in elementary school teachers. Journal of Voice, 27, 595-602.
  • Sacre-Hazouri, J.A. (2006). Cuando la causa de la disnea se encuentra en la laringe. ¿Asma de difícil control, resistente al tratamiento? ¿disfunción de las cuerdas vocales? O ¿Ambas? Revista Alergia México, 53, 150-61.
  • Sánchez-Jacas, I., Fuente-Castillo, Z., Silveir-Simón, M., y Terazón-Miclín, O. (2000). Afecciones laríngeas en trabajadores de la enseñanza. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología, 38, 37-42.
  • Stemple, J.C., Stanley. J, y Lee. L. (1995). Objective measures of voice production in normal subjects following prolonged voice use. Journal of Voice, 9, 127-33.