Eficacia de un programa de lenguaje en niños con trastorno fonológico

  1. José Luis Gallego Ortega 1
  2. Isabel Angustias Gómez Pérez 1
  3. Mª Fernanda Ayllón Blanco 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2016

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 805-826

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2016.V27.N2.48369 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Early attention to linguistic disorders is perceived as an action of the highest importance in order to avoid any obstacle in the communicational processes of the children and their possibilities of social and school participation. For this purposes, numerous language programs have been prepared in order to make easier the early development of the children linguistic abilities. However, very few programs have been experimentally evaluated. In this sense, this study shows the results of a research carried out with 5 and 6 year-old schoolchildren with Phonological Disorders. The aim of this work was to examine the effects of the program PRO.DE.AR.IN in children from schools of a similar socioeconomic level. A hundred children took part in the research divided into a group of 50 children as a control-group (33 boys and 17 girls) and children in the intervention group (30 boys and 20 girls). After the pre-test evaluation was made, a six month intervention was carried out and finally, a pot-test evaluation was implemented. In the pre-test, no significant differences between the two groups (experimental and control) were found. After the program was applied, significant statistical differences were observed in all variables between the experimental and the control group, verifying the importance of explicit teaching of strategies for the achievement of the phonological system in early ages.

Bibliographic References

  • BOSCH, L. (2003). Trastornos del desarrollo fonético y fonológico. En M. Puyuelo y J.A. Rondal (Eds.), Manual de desarrollo y alteraciones del lenguaje (pp. 189-204). Barcelona: Masson.
  • BOSCH, L. (2004). Evaluación fonológica del habla infantil. Barcelona: Masson.
  • BRUNER, J. (1991). Actos de significado. Madrid: Alianza.
  • CRYSTAL, D. (1983). Patología del lenguaje. Madrid: Cátedra.
  • DEFIOR, S. y SERRANO, F. (2011). Procesos fonológicos explícitos e implícitos,
  • FERREIRA, G., KESKE, M. y ALVES, M. (2010). Estudo do papel do contexto linguístico no tratamento do desvio fonológico. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 15 (1), 96-102.
  • FORNS, M. (1989). Consideraciones acerca de la evaluación del lenguaje. En C. Triadó y M. Forns (Eds.), La evaluación del lenguaje (pp. 74-102). Barcelona: Anthrophos.
  • GALLEGO, J.L. (2000). Dificultades de la articulación en el lenguaje infantil. Málaga: Aljibe.
  • GALLEGO, J.L. (2005). Dificultades de la articulación en el lenguaje del niño: evaluación de un programa de intervención. Forum Crítico da Educaçao. Revista do ISEP, 4(1), 19-36.
  • GALLEGO, J.L. (2013). Los trastornos de lenguaje en el niño. Estudios de caso. Sevilla: Eduforma.
  • GIERUT, J.A. (1998). Treatment Efficacy Functional Phonological Disorders in Children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 41, 85-100. DOI: 10.1044/jslhr.4101.s85
  • GIERUT, J.A., MORRISETTE, M.L. y ZIEMER, S.M. (2010). Nonwords and Generalization in Children With Phonological Disorders. American Journal of Speech-Language Pathology, 19 (2), 167-177. DOI.: 10.1044/1058-0360(2009/090020).
  • GÓMEZ, I.A. (2012). Diseño y evaluación de un programa de intervención didáctica para alumnado de educación infantil y primaria con trastorno fonológico. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada.
  • GONZÁLEZ, M.J. (1989). Análisis del desarrollo fonológico en sujetos malagueños. Infancia y aprendizaje, 48, 7-24.
  • GUARNEROS, E. y VEGA, L. (2014). Habilidades lingüísticas orales y escritas para la lectura y escritura en niños preescolares. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 21-35. DOI: dx.doi.org/10.12804/apl32.1.2014.02.
  • GUILLON, G.T. (2005). Facilitating phoneme awaresness development in 3-4 year old children with speech impairment. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 36(4), 308-324. http://ici-bostonready-pd-20092010.wikispaces.umb.edu/file/view/Facilitating+Phoneme+Awareness+Developme nt+-Speech+Impairment.pdf (Consultado 7 de marzo de 2013).
  • INGRAM, D. (1983). Trastornos fonológicos en el niño. Barcelona: Médica y Técnica.
  • JIMÉNEZ, A. y RODRÍGUEZ, M. (2014). P.E.L.O.S. Programa para la estimulación del lenguaje oral y socio-emocional. Madrid: CEPE.
  • JUÁREZ, A. y MONFORT, M. (1996). Registro Fonológico Inducido. Madrid: CEPE.
  • KENT, L.R., BASIL, C. y Del RÍO, M.J. (1982). P.A.P.E.L. Programa para la adquisición de las primeras etapas del lenguaje. Madrid: Siglo XXI.
  • McLEOD, S., HARRISON, L.J., McALLISTER, L. y McCORMACK, J. (2013). Speech Sound Disorders in a Community Study of Preschool Children. American Journal of Speech-Language Pathology, 22(3), 503-522. DOI: 10.1044/10580360(2012/11-0123).
  • MONFORT, I. (2011). En la Mente: un soporte para el entrenamiento de habilidades pragmáticas en niños. Madrid: Entha Ediciones.
  • MORALEDA, E. (2011). Análisis del desarrollo morfosintáctico en personas con Síndrome de Down en el periodo infantil y adolescente. Revista de Investigación en Logopedia, 1(2), 121-129. http://revistalogopedia.uclm.es (Consultado 2 de enero de 2015).
  • MORALES, F.M. (2013). Eficacia de un programa de entrenamiento en el vocabulario en niños. Revista de Investigación en Logopedia, 3(1), 1-17. http://revistalogopedia.uclm.es (Consultado 2 de enero de 2015).
  • MORLEY, M.E. (1972). The Development and Disorders of Speech in Childhood (3ta ed.). Churchill/Livingstone/Edinburgh/London: Longman Group.
  • NAVARRO TOMÁS, T. (1970). Pronunciación española. Madrid: C.S.I.C.
  • NIPPOLD, M. (2000). Language development during the adolescent years: aspects of pragmatics, syntax, and semantics. Topics in Language Disorders, 20(2), 15-28.
  • PALINCSAR, A.S. (2003). Collaborative Approaches to Comprehension Instruction. EnA.P. Sweet y C.E. Snow (Eds.), Rethinking Reading Comprehension (pp. 99114). New York: Guilford.
  • PÁVEZ, M.M., MAGGIOLO, M., PEÑALOZA, Ch. y COLOMA, C. (2009). Desarrollo fonológico en niños de 3 a 6 años: incidencia de la edad, el género y el nivel socioeconómico. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 47(2), 89-109.
  • PRESTON, J.L. y EDWARDS, M.L. (2010). Phonological Awareness and Types of Sound Errors in Preschoolers With Speech Sound Disorders. American Journal of Speech-Language Pathology, 53 (1), 44-60. DOI: 10.1044/1092-4388(2009/090021).
  • PRESTON, J.L., HULL, M. y EDWARDS, M.L. (2013). Preschool Speech Error Patterns Predict Articulation and Phonological Awareness Outcomes in Children With Histories of Speech Sound Disorders. American Journal of SpeechLanguage Pathology, 22, 173-184. Doi:10.1044/1058-0360(2012/12-0022).
  • ROBERTS, T.A. (2005). Articulation accuracy and vocabulary size contributions to phonemic awareness and word reading in English language learners. Journal of Educational Psychology, 97(4), 601-616.
  • ROMERO, M. (2000). Trastornos del desarrollo del lenguaje: diseño de un programa de intervención. (Tesis Doctoral), Universidad de Navarra.
  • SALCEDO, E. (1989). Código vocal. Granada: Editora Autonómica Andaluza.
  • SCARBOROUGH, H. (2005). Developmental relationships between language and Reading: reconciling a beautiful hypothesis with some ugly”. En H.W. Catts y A.G. Kamhi (Eds.), The connections between language and reading disabities (pp. 77-97). Mahwah: NJ, Erlbaum.
  • SHARP, H.M. y HILLENBRAND, k. (2008). Speech and Language Development and Disorders in Children. Pediatric Clinics of North America, 55(5), 1159-1173.
  • STAMPE, D. (1969). The acquisition of phonetic representation. Papers from the Fifth Regional Meeting of the Chicago Linguistic Society, Chicago, Chicago Linguistic Society, 443-454.
  • STORKEL, H.L. y MORRISETTE, M.L. (2002). The lexicon and phonology: Interactions in language acquisition. Language, Speech, and Hearing Services in the Schools, 33, 22-35.
  • VYGOTSKI, L.S. (1973). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.
  • VIVAR, P.A. (2009). Evaluación de grupos consonánticos de ataque complejo en un grupo de niños de la ciudad de Concepción con prueba articulatoria CEFI. Onomázein, 20(2), 33-44. http://www.onomazein.net/Articulos/20/2_Vivar.pdf (consultado 19 de diciembre de 2014).
  • VIVAR, P.A. y LEÓN, H. (2009). Desarrollo fonológico-fonético en un grupo de niños entre 3 y 5, 11 años. Revista CEFAC: Atualização científica em fonoaudiologia e educação, 11(2), 190-198. http://www.revistacefac.com.br/fasciculo.php?form=edicoes/v11n2.php# (consultado 12 de enero de 2015).