Trenzado y combinatoria:diseño de una experiencia original para la formación docente

  1. Veronica Albanese 1
  2. Francisco Javier Perales 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2016

Issue: 92

Pages: 47-53

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

We propose the design of an original experience for secondary education students, inspired by a braid craft. The experience fosters the development of mathematical thinking and in particular Combinatorial reasoning. The description of the representation of the braid handled by the artisans and the presentation of the tasks proposed to the students make evident the elements that involve and promote Combinatorial reasoning. Finally the motivational component is considered as an added value of the experience.

Bibliographic References

  • Albanese, V. (2015a). Etnomodelos de trenzado, etnomatemática de una artesanía argentina. Bolema - Boletim de Educação Matemática, 29(52), 493-507. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v29n52a04
  • Albanese, V. (2015b). Etnomatemáticas en artesanías de trenzado y concepciones sobre las Matemáticas en la formación docente. Enseñanza de las Ciencias, 33(1), 277-278. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1614
  • Albanese, V., (2014). Etnomatemáticas en artesanías de trenzado y concepciones sobre las Matemáticas en la formación docente. Tesis Doctoral (Doctorado en Educación). Granada: Universidad de Granada.
  • Albanese, V., y Perales, F. J. (2014). Pensar Matemáticamente: Una Visión Etnomatemática de la Práctica Artesanal Soguera. RELIME - Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 17(3), 261-288. doi: 10.12802/relime.13.1731
  • Albanese, V., Oliveras, M. L. y Perales F. J. (2012). Modelización matemática del trenzado artesanal. Revista Epsilon, 29(81), 53-62.
  • Batanero, C., Godino, J. D., y Navarro-Pelayo, V. (1994). Razonamiento combinatorio. Madrid: Editorial Sintesis.
  • Fernández, P., y Fernández, J. L. (2011). Las estructuras básicas de la Combinatoria. En:Fernández, P., y Fernández, J. L. El discreto encanto de la Matemática (pp. 121-189).
  • Kapur, J. N. (1970). Combinatorial analysis and school mathematics. Educational Studies in Mathematics Education, 3(1), 111-127.
  • MEC (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Madrid: Autor