El Enfoque de Competencias en la Formación Universitaria y su Impacto en la EvaluaciónLa Perspectiva de un Grupo de Profesionales Expertos en Pedagogía

  1. Carmen López
  2. Vicente Benedito
  3. María J León
Zeitschrift:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 9

Nummer: 4

Seiten: 11-22

Art: Artikel

DOI: 10.4067/S0718-50062016000400003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Formación Universitaria

Zusammenfassung

The present paper examines the reflections and opinions provided by a pedagogy expert team from six Spanish Universities on competency-based training and its impact on assessment procedures and on improvements in University teaching and learning processes. This is a narrative inquiry which focuses on the analysis of answers provided by participants through a survey, employing open-ended questions. The results provide evidence to suggest that the adoption of a competency-based approach may be a good opportunity to highlight the value of practical training components. However, experts are concerned that implementing such an approach may represent a return to more technical forms of training, which are somewhat questionable and show subordination to market demands. To avoid this, the experts propose improving the conditions in which the education is developed, focusing the attention on the teacher-training, and a widening the debate around competency-based training and on the assessment systems.

Bibliographische Referenzen

  • Agudo, J.E, Hernández-Linares, R, Rico, M, Sánchez, H. (2013). Formación UniversitariaCompetencias Transversales: Percepción de su Desarrollo en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Productos. 6. 39-50
  • Arraiz, A, Sabirón, F. (2010). La Evaluación como Herramienta de Aprendizaje: Decálogo Fundamentado y Ejemplificado para una Evaluación Auténtica. Universidad de Zaragoza- Fondo Social Europeo. Zaragoza.
  • Baartman, L. K. J, Bastiaens, T.J, Kirschner, P.A, y van der Vleuten, C.P.M. (2007). Teachers' Opinions on Quality Criteria for Competency Assessment Programs. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies. 23. 857-867
  • Barnett, R. (2001). Los Límites de la Competencia: el Conocimiento, la Educación Superior y la Universidad. Gedisa. Madrid.
  • Bélair, L, Laveault, D, Lebel, C. (2007). Les Compétences Professionnelles en Enseignement et Leur Évaluation. Presses de l'Université d'Otawa. Otawa.
  • Bolívar, A. (2011). Reforma Universitária: E A Construção do Espaço Europeu de Educação Superior. Análise de uma Década do Processo de Bolonha. Mercado de Letras. Campinas.
  • Boud, D, Cohen, R, Sampson, J. (2001). Peer Learning and Assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education. 24. 413-426
  • Brown, S, Glasner, A. (2010). Evaluar en la Universidad: Problemas y Nuevos Enfoques. Narcea. Madrid.
  • Coll, C. (2007). Las Competencias en la Educación Escolar: Algo Más que una Moda y Mucho Menos que un Remedio. Aula de innovación educativa. 16. 24-39
  • Delors, J. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. Santillana Ediciones UnescoMadrid. Madrid.
  • Escudero, J.M. (2009). Las Competencias Profesionales y la Formación Universitaria: Posibilidades y Riesgos. Red U. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social. 16. 65-82
  • Fullan, M, Hargreaves, A. (2003). Emoción y Esperanza: Conceptos Constructivos para Tiempos Complejos, en Replantear el Cambio Educativo. Un Enfoque Renovador. Amorrortu Editores. Madrid.
  • García, M.P, Morillas, L.R. (2011). La Planificación de Evaluación de Competencias en Educación Superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 14. 113-124
  • Geertz, C. (1994). Conocimiento Local: Ensayos sobre la Interpretación de las Culturas. Paidós. Barcelona.
  • Halbaut, L, García, E, Aróztegui, M, Londoño, G, Cano, E. (2015). Metodologías para el Desarrollo de Competencias, en Formación y Evaluación por Competencias en Educación Superior. Ediciones Unisalle. Bogotá.
  • Harris, M. (1994). Introducción a la antropología general. Alianza. Madrid.
  • Ion, G, Cano, E. (2012). La Formación del Profesorado Universitario para la Implementación de la Evaluación por Competencias. Educación XX1. 15. 249-270
  • Jackson, D. (2012). Business Undergraduates' Perceptions of their Capabilities in Employability Skills: Implications for Industry and Higher Education. Industry and Higher Education. 26. 345-356
  • Jornet, J.M, González, J, Suárez, J.M, Perales, M.J. (2011). Diseño de Procesos de Evaluación de Competencias: Consideraciones acerca de los Estándares en el Dominio de las Competencias. Bordón. 63. 125-145
  • López, M.C. (2011). Reforma Universitária: E A Construção do Espaço Europeu de Educação Superior. Análise de uma Década do Processo de Bolonha. Mercado de Letras. Campinas.
  • Marín, R, Guzmán, I, Márquez, A, Peña, M. (2013). Formación UniversitariaLa Evaluación de Competencias Docentes en el Modelo DECA: Anclajes Teóricos. 6. 41-54
  • Morin, E. (2000). La Mente Bien Ordenada. Seix Barral. Barcelona.
  • Nicol, D. (2007). Laying a Foundation for Lifelong Learning: Case Studies of E-Assessmentin Large 1st-Year Classes. British Journal of Educational Tecnology. 38. 668-678
  • Palmer, A, Montaño, J, Palou, M. (2009). Las Competencias Genéricas en la Educación Superior: Estudios Comparativo entre la Opinión de Empleadores y Académicos. Psicothema. 21. 433-438
  • Parris, M, Saville, K. (2011). Piecing Togetherthe Puzzle of Graduate Employment: Factors that Shape the Graduate Work Expectations of Human Resource Management Students. Industry and Higher Education. 25. 15-24
  • Perrenoud, P. (2008). Construir las Competencias: ¿Es Darle la Espalda a los Saberes?. Red U. Revista de Docencia Universitaria. 6. 1-16
  • Rué, J, Lodeiro, L. (2010). Equipos Docentes y Nuevas Identidades Académicas. Narcea. Madrid.
  • Schmal, R. (2015). Formación UniversitariaEvolución de un Programa de Formación en Competencias Genéricas. 8. 95-106
  • Taylor, A.R, Hooley, T. (2014). Evaluating the Impact of Career Management Skills Module and Internship Programme within a University Business School. British Journal of Guidance & Counselling. 42. 487-499
  • Tejada, J. (2006). Elementos de Convergencia entre la Formación Profesional y la Universidad: Implicaciones para la Calidad de la Formación Profesional Superior. Revista de Educación. 340. 1085-1117