De la historia a la histeria. 'Las teorías salvajes' de Pola Oloixarac
- Gallego Cuiñas, Ana 1
- Sánchez Flores, Soledad 1
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 2340-1869
Year of publication: 2016
Issue Title: Kamchatka 7: editores españoles en Argentina y cultura saharui contemporánea
Issue: 7
Pages: 269-279
Type: Article
More publications in: Kamchatka: revista de análisis cultural
Abstract
Pola Oloixarac is presented as a paradigm of a new historical and epistemological scene in the way of thinking, reading and writing in today´s Argentinian literature. To do this, we go from "History" to "Hysteria": from the analysis of the recent Argentinian history, to the construction and reception of the author´s autofiguration. It´s presented a critical shove between forces of literary appraisal, between marketing promotion and the endorsement of academic doxa, whose centerpiece of criticism is the spectacularized image, brand and logo of Oloixarac.
Bibliographic References
- “Best of Young Spanish-Language Novelists” (10/2010). Granta, 11.
- “Pola Oloixarac” (2010). Vanidad. 14 de mayo.
- Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo: De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.
- Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
- Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Buenos Aires: Emecé.
- Gallego Cuiñas, A. (2012). Entre la Argentina y España. El espacio transatlántico de la narrativa actual. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
- Gallego Cuiñas, A. “Literatura y economía: el caso argentino”. Cuadernos del Cilha 21 (2014): 11-17.
- Gallego Cuiñas, A.. “Comienzos de la novísima novela argentina (2001-2011)”. Hispamérica 130 (2015): 3-14.
- Han, B-C. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona: Herder.
- Kohut, K. (ed.) (1996). Literaturas del Río de la Plata hoy. De las utopías al desencanto. Frankfurt: Vervuert.
- Lefere, R. (2013). La novela histórica: (re)definición, caracterización, tipología. Madrid: Visor.
- Oloixarac, P. (2008). Las teorías salvajes. Buenos Aires: Entropía.
- Oloixarac, P. (2010). Las teorías salvajes. Barcelona: Alpha Decay.
- Ríos, Valeria de los. “Mapa cognitivo, memoria (im)política y medialidad: Contemporaneidad en Alejandro Zambra y Pola Oloixarac”. Revista de Estudios Hispánicos 48 (2014): 145-160.
- Ruffinelli, J. “Pola Oloixarac. Mujeres de esqueletos intachables y persuasivos”. Revista de la Universidad de México (2014).
- Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura económica.
- Vanoli, H. “Sobre editoriales literarias y la reconfiguración de una cultura”. Nueva Sociedad, 230 (2010): 129-151.