Patrimonio e Identidad en la Investigación Educativa Basada en las Artes desde un Enfoque Multimodal

  1. Álvarez-Rodríguez, Dolores 1
  2. Bajardi, Alice 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 28

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 215-233

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2016.V28.N2.47964 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Arte, individuo y sociedad

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This paper describes two interconnected and related research experiences, the first one developed in 2007 was the CALVINO Project by the Culture 2000 Program of the European Union, and the second one was implemented during 2014 as part of Research an Innovation Project in Secondary Education in Andalusia (PIIISA). Both projects have in common the topic of identity from an idea of heritage and the fact that in both cases has been implemented art-based research methodologies within a multimodal approach. From these two anchor points about the subject matter (what) and the methodology (how) we analyze them to obtain relevant conclusions that, on the one hand, value these significant practical and, on other hand, provide expertise for future research proposals following the same topic and/or methodology. propuestas de investigación en el ámbito temático y/o metodológico.

Finantzaketari buruzko informazioa

Este artículo recoge resultados de los proyectos CALVINO Cities Acquiring Live and Variable Identities Nourish Oneness, del programa Cultura 2000 de la Unión Europea (CLT 2006/A1/IT/397) y PIIISA Proyecto de Iniciación a la Investigación en Innovación en Secundaria en Andalucía, FECYT (FCT-13-6018). Ha sido elaborado en el marco del proyecto Metodologías de Investigación basadas en las Artes [Arts-Based Research]: Desarrollo de conceptos, técnicas e instrumentos, I+D+I del Ministerio de Economía y Competitividad (HAR2012-35050).

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez Rodríguez, D. (1996). La Educación Artística como Disciplina: Desarrollo de un modelo curricular para la educación artística en la formación inicial del profesorado. Tesis Doctoral no publicada.
  • Álvarez Rodríguez, D. (2005). Educación Artística on-line. La investigación del aprendizaje artístico basado en la web. En Marín Viadel, R. (coord.) (2005): Investigación en Educación Artística. Universidad de Granada y Universidad de Sevilla, 325-350.
  • Álvarez Rodríguez, D. (2010). Paisajes visibles de ciudades invisibles: los grabados del Proyecto CALVINO. En AAVV: Estampas de otros sueños. Grabado y estampación en la Colección de Arte Contemporáneo de la Universidad de Granada. Vicerrectorado de Extensión Universitaria. Universidad de Granada.
  • Atkinson, P, Bauer, M. W., & Gaskell, G. (Eds.). (2000). Qualitative Researching with Text, Image and Sound: A practical Handbook for Social Research. London: Sage.
  • Bajardi, A. (2012). Identity by the object: an educational project using portrait and self-portrait to build identities. Creative processes and childhood-oriented cultural discourses, 73. Recuperado de: http://congresoarteilustracion.web.ua.pt/wp-content/uploads/2012/12/proceedingsAICVEIP.pdf#page=73
  • Bajardi, A.; Álvarez Rodríguez, D. y Norambuena, J. (2014). En busca de la Identidad a través del arte: investigación sobre el retrato y el autorretrato. PIIISA Conference 2014.
  • Bajardi, A.; Della Porta, S. J.; Álvarez-Rodríguez, D. y Francucci, C. (2015). Id@rt Experience: A Transnational Blended-learning Project Founded on Visual Culture. International Journal of Emerging Technologies in Learning, Vol. 10, 2, 17-23.
  • Banks, M. (2001). Visual Methods in Social Research. London: Sage.
  • Bezemer, J. & Jewitt, C. (2010). Multimodal Analysis: Key issues. En Litosseliti, L (Ed.). Research Methods in Linguistics. London: Continuum, 180- 197.
  • Biggs, M. & Karlsson, H. (2011). The Routlegde Companion to Research in the Arts. London: Routledge.
  • Bresler, L. (ed) (2007). International Handbook of Research in Arts Education. Dordrecht, The Netherlands: Springer.
  • Calaf, R y Fontal, O. (2004). Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos. Gijón: Trea.
  • Calvino, I. (1974). Invisible cities. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
  • C.A.L.V.I.N.O. Cities Adquiring Live And Valuable Identities Nourish Oneness. International Artistic Project (2007). Lodz: Academy of Humanity and Economics.
  • Cole, A. L. & Knowles, J. G. (2000). Researching Teaching: Exploring Teacher Development through Reflexive Inquiry. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Collier, J. & Collier, J. (1986): Visual anthropology: Photography as a research method. UNM Press.
  • Duncum, P. (2002). Visual Culture and Art Education: Why, What and How. International Journal of Art & Design Education, 21, 14–23.
  • Efland, A; Freeman, K. and Stuhr, P. (1996). Postmodern art Education: an approach to curriculum. Reston: NAEA.
  • Eisner, E. W. (1991). The Enlightened Eye: Qualitative Inquiry and the Enhancement of Educational Practice. New York: Macmillan.
  • Ellis, C. S. & Bochner, A, (2000). Autoethnography, Personal Narrative, Reflexivity: Researcher as Subject. En Denzin, N. & Lincoln, Y. (Ed.): The Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage.
  • Falk, J. H. (2009). Identitity and the Museum Visitor Experience. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.
  • Fischman, G. E. (2001). Reflections about Images, Visual Culture, and Educational Research. Educational Researcher, 30 (8), 28-33.
  • Fontal, O.; Ibáñez, A. y Martín, L. (2014). Reflexionar desde las experiencias. Actas del II Congreso de Educación Patrimonial. 28 al 31 de octubre. Museo del Traje CIPE. Madrid.
  • Goodman, N. (1976). Los lenguajes del arte. Barcelona: Seix Barral.
  • Gutiérrez, R (2012). Educación artística y comunicación del patrimonio. Arte, Individuo y Sociedad, 24 (2), 283-299.
  • Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.
  • Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro.
  • Huerta, R. y de la Calle, R. (eds.) (2013). Patrimonios migrantes. Valencia: UV.
  • Juanola, R. y Fábregas, A. (2011). Mapping Roses: Un proyecto de aprendizaje servicio en patrimonio cultural. EARI 2, 123-128.
  • Jewitt, C. (Ed.) (2009). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. London: Routledge.
  • Knowles, G. & Cole, A. (2008). Handbook of the Arts in Qualitative Research. Perspectives, Methodologies, Examples and Issues. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kress, G. & van Leeuwen, T. (1996). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
  • Marañón Martínez de la Puente, R (2013). Septiembre. Culture and landscape: An Identity Discourse in Rioja Alavesa. En Hernandez, F. & Fendler, R. (Cood.) 1st Conference on Arts-Based and Artistic Research. Critical reflections on the intersection between art and research. Barcelona: Esbirna.
  • Marín Viadel, R (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas. Educação, 34(3), 271-285.
  • Marín Viadel, R. (2012). Las metodologías artísticas de investigación y la investigación educativa basada en las artes visuales. En Roldán, J. y Marín, R.: Metodologías artísticas. Archidona: Aljibe.
  • Mcniff, S. (1999). Art-based Research. Inscape London-British Association of Art Therapists.
  • Mead, M. (1975). Visual Anthropology in a Discipline of Words. In Hockings, P. (1995) Principles of visual anthropology, 3, 3-12.
  • Pink, S. (2001). Doing Visual Ethnography: Images, Media and Representation in Research. London: Sage.
  • Prosser, J. (Ed.) (1998). Image-based Research: A Sourcebook for Qualitative Researchers. London: Routledge-Falmer.
  • Ramos, F. S. (2007). Imaginary pictures, real life stories: The FotoDialogo method. International Journal of Qualitative Studies in Education, 20(2), 191-224.
  • Romero, Y. et al. (2013). William Christenberry: no son fotografías, son historias. Madrid: Fundación MAPFRE
  • Rose, G. (2001). Visual Methodologies: An Introduction to Researching with Visual Materials. London: Sage.
  • Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning 2.1 (2005), 3-10.
  • Sinner, A.; Leggo, C.; Irwin, R. L.; Gouzouasis, P. & Grauer, K. (2006). Arts-Based Educational Research Dissertations: Reviewing the Practices of New Scholars. Canadian Journal of Education, 29(4), 1223-1270.
  • Spry, T. (2001). Performing Autoethnography: An Embodied Methodological Praxis. Qualitative inquiry, 7(6), 706-732.
  • Sullivan, G. (2010). Art Practice as Research: Inquiry in the Visual Arts. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • van Leeuwen, T. (2011). Multimodality and Multimodal Research. En: Margolis, E. & Pauwels, L. (Eds.). (2011): The Sage Handbook of Visual Research Methods. London: Sage.
  • Voithofer, R. (2005). Designing New Media Education Research: The Materiality of Data, Representation, and Dissemination. Educational Researcher. 34(9), 3-14.
  • Winnicott, D. W. (1972). Realidad y juego. Buenos Aires: Gedisa