Los discursos feministas y las acciones de mujeres en la configuración del lenguaje de la performance.

  1. Vanesa Cintas Muñoz
  2. Alfonso del Río Almagro 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

ISSN: 1989-9548

Year of publication: 2013

Issue: 8

Pages: 21-32

Type: Article

More publications in: Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

Abstract

Within the line of investigation developed by the Research Group HUM.425 and linked to a Master in "Production and Research in Art", both from the University of Granada, this relates to the construction, evolution, and implications of language performance, action art and Live Art. This paper proposes an analysis and goes in depth about women’s contribution and feminist dialogues in the constitution and development of language in performance art in the sixties. Going through the critical reflection of political and artistic action, using their own bodies as trigger elements from which to act from, claiming and denouncing the oppressive policies that fell on them and the traditional devices of subjugation and domination. To this end we present an analytical journey through the different constitutive moments, key episodes in this development, the associated characteristics and implications and consequences that they originated from.

Bibliographic References

  • Alario Trigueros, M. T. (2008). Arte y Feminismo. Your body is a Battleground. San Sebastian: Nerea.
  • Aliaga, J. V. (2003). El cuerpo de la discordia. En J. Echevarría (et al.) Arte, cuerpo, tecnología (pp. 243-256). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Aliaga, J.V. (2004). Arte y cuestiones de género. San Sebastián: Nerea.
  • Amorós, C. y de Miguel, A. (2005). Teoría feminista: de la Ilustración a la globalización. Del feminismo liberal a la posmodernidad, Madrid: Minerva Ediciones
  • Beauvoir, S. (1981) El segundo sexo. La experiencia vivida, Buenos Aires: Siglo Veinte.
  • Blanco, P., Carrillo, J., Claramonte J., y Expósito, M. (2001). Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • Broude, N. y Garrad, M. D. (1994). The Power of the Feminist Art, New York: Harry N. Abrams.
  • Collado, A. (2008). Tendenci@s. Perspectivas feministas en el arte actual. Murcia: Cendeac.
  • Chicago, J. (1993). Through the Flower: My Struggle as a Woman Artist, New York. Penguin.
  • Foucault, M. (1977). Vigilar y castigar, México: Siglo XXI.
  • Friedan, B.(1965). La mística de la feminidad. Barcelona: Sagitario.
  • García, A. (Ed.), (2004). Género y ciudadanía: un debate. Barcelona: Icaria
  • Mayayo, P. (2003). Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra.
  • Martín Prada, J. L. (2000). Arte feminista y esencialismo. En Cao M. L. F. (Coord.), Creación artística y mujeres. Recuperar la memoria (pp. 143-163) Madrid: Narcea.
  • Méndez, L. (2004). Cuerpos sexuados y ficciones identitarias. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
  • Millett, K. (1995). Política sexual, Madrid: Cátedra.
  • Nash, M. (2004). Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos, Madrid: Alianza.
  • Phelan, P. (2010). Arte y feminismo. London: Phaidon.
  • Picazo, G. (Coord.) (1993). Estudios sobre performances, Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Picq, F. (2008). El hermoso pos-mayo de las mujeres. París: Universidad Paris Dauphine. Dossiers Feministes, 12, 69-76.
  • Preciado, B. Género y performance. 3 episodios de un cybermanga feminista queer trans… Extraído el 29 Noviembre, 2012 de http://www.hartza.com/performance.pdf
  • Rodríguez, P. (Ed.) (2006). Feminismos periféricos. Salobreña: Alquila.
  • Schneir, M. (1994). Feminism in our time. The essentials writings, World War 11 to the Present. New York, Random House.
  • Sichel , B. y Villaplana, V.(Comisarias) (2005). Cárcel de amor: relatos culturales sobre la violencia de género. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Warr, T. (Ed.) (2006). El cuerpo del artista, London: Phaidon.
  • www.now.org
  • www.womanhouse.refugia.net