Análisis de la empatía en educación infantilestudio basado en la expresión a través del dibujo

  1. Fernández-Castillo, Antonio
  2. Salazar Ubago, Alba M.
Zeitschrift:
Revista de educación de la Universidad de Granada

ISSN: 0214-0484

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 23

Seiten: 9-26

Art: Artikel

Zusammenfassung

In this paper we carry out an analysis of empathy in early childhood, from the own child’s point of view. For this a qualitative research approach based on the method of key informants was used.Drawings were used as a tool for collection children’s perception of empathy because we consider it an ideal medium for children to freely express their ideas, thoughts and emotions.Key informants were pre-schoolers, more specifically secondary cycle pupils in Childhood Education, of a public center of the province of Granada, Spain.Our study concludes that children of four and five express empathic behaviors, which are able to recognize the feelings of others as well as take the place of them, and even try to avoid their negative emotions.From the educational point of view we consider necessary to study this ability in childhood, as the pre-primary education is the key to the development of these variables.

Bibliographische Referenzen

  • Auné, S. E., Abal, F. J. P., y Attorresi, H. F. (2016). Antagonismos entre concepciones de empatía y su relación con la conducta prosocial. Revista de Psicología, 17 (2), 137-149.
  • Carrasco, C., y Trianes, M. V. (2010). Clima social, prosocialidad y violencia como predictores de inadaptación escolar en primaria. EuropeanJournal of Education and Psychology, 3(2), 229-242.
  • Chacón, L., y Romero, J. (2014). Aprendizaje de las conductas empáticas en un grupo de preescolares (Tesis doctoral). Bogotá: Universidad de la Sabana.
  • Escrivá, M. V. M., Delgado, E. P., Samper, E. G., yVilar, M. M. (1998). Educación familiar y desarrollo de la afectividad en los hijos. Familia: Revista de ciencias y orientación familiar, 16, 47-64.
  • Garaigordobil, M., Maganto, M. (2011). Empatía y resolución de conflictos durante la infancia y la adolescencia. Revista Latinoamericana de Psicología, 43 (2), 255-266.
  • Garaigordobil, M., y García, P. (2006). Empatía en niños de 10 a 12 años. Psicothema, 18(2), 180-186.
  • Garaigordobil, M., y Oñederra, J. A. (2015). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. EuropeanJournal of Education and Psychology, 3(2), 243-256.
  • García, E., González, J., y Maestu, F. (2011). Neuronas Espejo y Teoría de la Mente en la explicación de la empatía. Ansiedad y estrés, 17(2-3), 265-279.
  • Gorostiaga, A., Balluerka, N. y Soroa, G. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista de Educación, 364,12-38.
  • Gutiérrez, M., Escartí, A., y Pascual, C. (2011). Relaciones entre empatía, conducta prosocial, agresividad, autoeficacia y responsabilidad personal y social de los escolares. Psicothema, 23(1),13-19.
  • Hernández, A. N. (2012). La empatía y su relación con el acoso escolar. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 11(22),13-34.
  • Liddle, M.J., Bradley,B., y Mcgrath, A. (2015). Babyempathy: Infantdistress and peer prosocialresponses. Infant Mental Health Journal, 36 (4), 446–458.
  • López, M. B., Filippetti, V., y Richaud, M. C. (2014). Empatía: desde la percepción automática hasta los procesos controlados. Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 37-51.
  • Martí Noguera, J. J., Martí Vilar, M., y Puerta Lopera, I. C. (2011). Hacia un modelo de neuro-responsabilidad: una perspectiva de la responsabilidad social desde el desarrollo humano. International Journal of PsychologicalResearch, 4 (1),24-28.
  • Martorell, C., González, R., Rasal, P., y Estellés, R. (2015). Convivencia e inteligencia emocional en niños en edad escolar. EuropeanJournal of Education and Psychology, 2(1), 69-78.
  • Mestre Escrivá, M. V., Pérez Delgado, E., Samper García, P., y Martí Vilar, M. (1998). Diferencias de género en la empatía y su relación con el pensamiento moral y el altruismo. Iber Psicología, 3(1), 1-21.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2008).Orden, E. C. I. de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Recuperado de: https://www.boe.es/boe/dias/2008/01/05/pdfs/A01016-01036.pdf
  • Oros, L. B., y Fontana, A. C. (2015). Niños socialmente hábiles: ¿Cuánto influyen la empatía y las emociones positivas? Interdisciplinaria, 32(1), 109-125.
  • Richaud, M. C. (2014). Algunos aportes sobre la importancia de la empatía y la prosocialidad en el desarrollo humano. Revista Mexicana de Investigación en Psicología,6(2), 171-176.
  • Rojas y Marisol (2012). La evolución del dibujo infantil. Una mirada desde el contexto sociocultural merideño. Educere, 16(53), 157-170.