Patrones para la organización del conocimiento en los Sistemas de Información Curricular. Un caso de estudio

  1. Soleidy Rivero Amador
  2. Maidelyn Díaz Pérez
  3. María José López Huertas Pérez
  4. Dayron Armas Peñas
Journal:
Investigación bibliotecológica

ISSN: 2448-8321 0187-358X

Year of publication: 2016

Volume: 30

Issue: 68

Pages: 91-107

Type: Article

DOI: 10.1016/J.IBBAI.2016.02.005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Investigación bibliotecológica

Abstract

History teaches us that need to systematize knowledge of the outside world is the main driver in the creation of classification systems of scientific knowledge. The development and evolution of the prevailing systems of information and knowledge management have achieved a respectable representation of the complexity of the organization of knowledge, even in the face of the unfolding nature of the knowledge classified, its systemic features and interdisciplinary essence. This research aims principally to provide an analysis of the classification of knowledge of scientific research results and identify compositional patterns that may serve to enhance its management. The paper consists of a case study of scientific researchers of the University of Pinar del Río, and employs the curricular approach entailed in the Institutional Information and Knowledge Management System of the University of Pinar del Rio, as well as other diagnostic techniques to identify patterns in the structuring of the institution's knowledge.

Bibliographic References

  • Armas, D., Díaz, M., Giraldes, R.. (2008). Sistema Institucional para la Gestión de la Ciencia y la Técnica en Universidades: una perspectiva cienciométrica para su análisis y evaluación. Memorias Información.
  • Báez, J.M., Peset, F., Núñez, F., Ferrer, A.. (2008). “cvn: normalización de los currículos científicos”. El profesional de la información. 17. 213
  • Dahlberg, I.. (2006). Knowledge Organization.
  • García, A.. (2001). Redes digitales y exomemoria. Binaria: revista de comunicación, cultura y tecnología. 1.
  • Gaughan, M., Branco, P., Bozeman, B.. (2007). Using quasi-experimental design and the curriculum vitae to evaluate impacts of earmarked center funding on faculty productivity, collaboration, and grant activity. Proceedings of issi 2007: 11th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics. 305
  • Hjørland, B.. (2003). “Fundamentals of knowledge organization”. Knowledge Organization. 30. 87-111
  • Hjørland, B.. (2005). Lifeboat for knowledge organization.
  • Hjørland, B., Albrechtsen, H.. (1995). “Toward a new horizon in information science: domain analysis”. Journal of the American Society for Information Science. 6. 400
  • Jaramillo, H., Lopera, C., Albán, M.C.. (2008). Carreras Académicas. Utilización del cv para la modelación de carreras académicas y científicas. Facultad de Economía, Universidad del Rosario. Bogotá.
  • Martín-Sempere, M.J., Rey Rocha, J.. (2009). El currículum vitae y la encuesta como fuentes de datos para la obtención de indicadores de la actividad científica de los investigadores.
  • Morin, E.. (1995). Sobre la interdisciplinariedad. Revista Complejidad. 1. 4-8
  • Navarrete, J., Banqueri, J.. (2008). “Los sistemas de información científica: herramientas para medir el impacto de la investigación biomédica”. Revista Medicina Clínica. 131. 71-80
  • Peña, T.. (2010). El acceso al saber requiere aplicar organización y representación del conocimiento. Revista Interamericana de Bibliotecología. 33. 13-29
  • Smiraglia, P.. (2012). Knowledge organization: some trends in an emergent domain. El Profesional de la Información. 21. 225
  • Spinak, E.. (1998). Indicadores cienciométricos”. Ciência da Informação. 27. 141
  • (2005). Manual de Usuario Portal del Investigador.