Exploraciones transmedia en la creación cinematográfica colaborativa iberoamericana contemporánea

  1. Jordi, Alberich-Pascual 1
  2. Francisco-Javier, Gómez-Pérez 1
  1. 1 Departamento de Información y Comunicación. Universidad de Granada
Revista:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Año de publicación: 2016

Número: 18

Tipo: Artículo

DOI: 10.7238/A.V0I18.3054 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Resumen

This article analyses the emergence of ground-breaking initiatives in transmedia collaborative film-making in contemporary Ibero-America. Firstly, we assess the unity and the narrative standardisation that has been predominant in past, collaborative film-making projects that have met with international success. We then go on to make a selection and analysis of emerging transmedia developments in Spanish and Latin American collaborative film productions over the last decade. Finally, we enter into a discussion about the results and implications for culture and the film industry that can be deduced from the transmedia collaborative explorations studied here.

Información de financiación

Este artículo se enmarca dentro del proyecto Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación periodística y performance en la era digital (Referencia CSO2013-47288-P), dirigido por el profesor Domingo Sánchez-Mesa Martínez. Ministerio de Economía y Competitividad.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • ALBERICH-PASCUAL, J., ROIG, A. (2010). “Creación colectiva audiovisual y cultura colaborativa online. Proyectos y estrategias”. Revista ICONO14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes. Vol. 8, n.º 1, pág. 85-97.
  • BAETENS, J.; SÁNCHEZ-MESA, D. (2015). «Literature in the Expanded Field. Intermediality at the Crossroads of Literary Theory and Comparative Literature». Interfaces, 36/2015.
  • CHRISTOPHERSON, S. (2008). «Beyond the self-expressive creative worker an industry perspective on entertainment media». Theory, culture & society. Vol. 25, n.º 7-8, pág. 73-95.
  • DENA, C. (2009). «Transmedia practice: Theorising the practice of expressing a fictional world across distinct media and environments». School of Letters, Art and Media Department of Media and Communications Digital Cultures Program. University of Sydney.
  • ESTELLÉS-AROLAS, E.; LADRÓN-DE-GUEVARA, F. (2012). «Towards an integrated crowdsourcing definition». Journal of Information Science, vol. 38, n.º 2. California: Sage. pág. 189-200.
  • HANSON, M. (2004). The end of celluloid: film futures in the digital age. Brighton: RotoVision.
  • HARTLEY, J. (2008). «From the Consciousness Industry to Creative Industries: Consumer-created content, social network markets and the growth of knowledge». En: J. HOLT; A. PERREN (2008). Media Industries: History, Theory and Methods. Oxford: Blackwell.
  • HESMONDHALGH, D. (2008). «Cultural and Creative Industries». En: T. BENNETT; T. J. FROW (2008). The Sage Handbook of Cultural Analysis. Londres: Sage. <http://dx.doi.org/10.4135/9781848608443.n27>
  • HOWE, J. (2006). «The Rise of Crowdsourcing». En: WIRED Magazine, Issue 14.06, junio de 2006, Nueva York: Condé Nast Publications. [Fecha de consulta: 01-09-2016] <http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds.html>
  • JENKINS, H. (2003). «Transmedia Storytelling. Moving Characters from Books to Films to Video Games Can Make Them Stronger and More Compelling». En: MIT Technology Review. <http://www.technologyreview.com/news/401760/transmedia-storytelling/>.
  • JENKINS, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. Nueva York: New York University Press.
  • KLASTRUP, L.; TOSCA, S. (2004). «Transmedial Worlds. Rethinking Cyberworld Design». <http://www.itu.dk/people/klastrup/klastruptosca_transworlds.pdf>
  • LESSIG, L. (2002). The future of ideas: The fate of the commons in a connected world. Nueva York: Vintage.
  • LESSIG, L. (2004). Free culture: How big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity. Nueva York: Penguin Press.
  • MARTÍNEZ-GALLARDO, F. D.; ALBERICH- PASCUAL, J. (2013). «Plataformas y proyectos de crowdsourcing y crowdfunding cinematográfico en España (2007-2011)». Historia y comunicación social, vol. 18, n.º especial octubre, págs. 85-95.
  • RENÓ, D.; RENÓ, L. (2014). «Mapas interactivos como plataformas informativas para ciudadanos desconectados». Razón y palabra, n. º 89, pág. 6-13.
  • ROIG, A. (2012). Cine en conexión: producción industrial y social en la era cross-media. Barcelona: Editorial UOC.
  • SCOLARI, C. (2009). «Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production». International Journal of Communication, n.º 3, pág. 21.
  • SCOLARI, C. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Bilbao: Deusto Ediciones.
  • STEINER, G. (2004). The Idea of Europe. Amsterdam: Nexos Institute.
  • TAPSCOTT, D.; WILKINS, A. (2010). Wikinomics: How Mass Collaboration Changes eEverything. Toronto: Penguin Press.
  • TUBELLA, I.; ALBERICH-PASCUAL, J. (2012). Comprender los media en la sociedad de la información. Barcelona: Editorial UOC.
  • VILLAPLANA-RUIZ, V. (2015). «Cine colaborativo. Discursos, prácticas y multiplataforma digitales. Hacia una diversificación de formatos transmedia participativos en el Espacio Digital Europeo». Fonseca, Journal of Communication [Internet]. 1 Dic. 2015 [citado 9 Nov 2016]; 11(11): 88-117. Disponible en: <http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/13436>