Autoeficacia académica y rendimiento escolarUn estudio metodológico y correlacional en escolares

  1. Galleguillos Herrera, Patricio
  2. Olmedo Moreno, Eva
Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2017

Volume: 6

Pages: 156-169

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.45469 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

The main purpose of this paper is to define the relationship between the Self-efficacy beliefs perceived by the students of primary education and their academic performance during the previous academic period (2015). For this research study, 802 primary and secondary students (men and women) participated. In terms of methodology, the academic self-efficacy scale for students (ACAES) was administered which shows, in the sample of this study, sufficient psychometric rates, both at the factorial level (49.457% of variance explained) and in the internal consistency (Cronbach’s Alfa = 0.89). The results demonstrate a significant positive correlation (.398) between self-efficacy and academic performance; in other words, those students with high levels of self-efficacy show high averages of academic performance. Therefore, the idea that cognitive and metacognitive procedures are fundamental for learning is consolidated, because they allowing the development of self-regulation practices that guarantee the achievement of academics goals.

Bibliographic References

  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1982). Teoría del Aprendizaje Social. Madrid: Espasa Calpe.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory.Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1987). Pensamiento y acción. Fundamentos sociales. Barcelona: Martínez Roca.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning . Educational Psychologist, 28, 117-148.
  • Bandura, A. (1995). Self-Efficacy in changing societies. Cambridge: University Press.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  • Bandura, A. (1999). Auto-eficacia: Cómo afrontamos los cambios de la sociedad actual . Biblioteca de psicología Bilbao, España: Desclée De Bower.
  • Bandura, A. (2001). Guía para la construcción de Escalas de Autoeficacia.(versión revisada). EEUU: Universidad The Stanford.
  • Bardales, K., Díaz, P., Terrenos, M., & Valencia, M. (2006). Psicología social : pasadp, presente y futuro. Universidad del Valle: Instituto de Psicología.
  • Camposeco, F. d. (2012). La autoeficaciacomo como variable en la motivación intrínseca y extrínsecaen matemáticas a través de un criterio étnico. Madrid: Memoria para optar al grado de doctor por la Universidad Complutense de Madrid.
  • Carrasco, M., & Del Barrio, M. (2002). Evaluación de la autoeficacia en niños y adolescentes. Psicothema, Vol. 14(2), 323-332.
  • Cartagena, M. (2008). Relación entre autoeficacia y rendimiento académico y los hábitos de estudios en alumnos secundaria. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Volumen 6, Número 3.
  • Contreras, F., Espinosa, J., Esguerra, G., Haikal, A., Polanía, A., & Rodríguez, A. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Perspectivas en Psicología, 183- 194.
  • González Fernández, A. (2005). Motivación académica. Teoría, aplicación y evaluación. Madrid: Pirámide.
  • Pajares, F., & Schunk, D. (2001). Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and School Achievement. In R. Riding y S. Rayner (Eds.), Perception, pp. 239-266 Ablex Publishing, London.
  • Paoloni, P., & Bonetto, V. (2013). Creencias de autoeficacia y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Recuperado el 15 de Mayo de 2016, de http://www.psicologiacientifica.com/creencias-de-autoeficaciay-rendimiento-academico
  • Serra, J. (2010). Autoeficacia y Rendimiento Académico en Estudiantes Universitarios. Revista Griot, Volumen 3, Número. 2.
  • Velásquez, A. (2012). Revisión histórico conceptual del concepto de autoeficacia. Revista Pequén, 148-160.
  • Zimmerman, B. (1995). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed.),Self-efficacy in changing societies (pp. 202–231). New York: Cambridge Univ. Press.