Una experiencia en la formación de profesores sobre concepciones desde una perspectiva etnomatemática

  1. Veronica Albanese 1
  2. Francisco Javier Perales 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Unión: revista iberoamericana de educación matemática

ISSN: 1815-0640

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 49

Orrialdeak: 73-83

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Unión: revista iberoamericana de educación matemática

Laburpena

The Ethnomathematical program approaches mathematics from a very different epistemological perspective than the positivist tradition. In this paper we propose to describe a workshop developed under this Ethnomathematical perspective for teacher education. The design of the workshop is based on the definition of some dimensions (practical, social and cultural) that shape the vision of mathematics from Ethnomathematics and aims to make the participants reflect about their conceptions on the nature of the mathematical knowledge.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Albanese, V. (2015). Aprender Grafos Haciendo Trenzas. Una Innovación Educativa en Combinatoria. Granada: La Autora.
  • Albanese, V., (2014). Etnomatemáticas en artesanías de trenzado y concepciones sobre las Matemáticas en la formación docente. Tesis Doctoral (Doctorado en Educación). Granada: Universidad de Granada.
  • Albanese, V., Oliveras, M. L., & Perales, F. J. (2012). Modelización matemática del trenzado artesanal. Epsilon, 29(81), 53-62. Recuperado de http://thales.cica.es/epsilon/sites/thales.cica.es.epsilon/files/regalo81.pdf
  • Albanese, V., Oliveras, M. L., & Perales, F. J. (2014). Etnomatemáticas en Artesanías de Trenzado: Aplicación de un Modelo Metodológico elaborado. Boletim de Educação Matemática, 28(48), 1-20. doi: 10.1590/1980-4415v28n48a01
  • Albanese, V., Perales, F. J., y Oliveras, M. L. (2016). Matemática y lenguaje: concepciones de los profesores sobre las matemáticas, una mirada desde la etnomatemática. Perfiles educativos, 38(152), 31-50.
  • Albanese, V., & Perales, F. J. (2014). Pensar Matemáticamente: Una Visión Etnomatemática de la Práctica Artesanal Soguera. Revista Latinoamericana de Matemática Educativa, 17(3), 261-288.
  • Albanese, V., Santillán, A., & Oliveras, M. L. (2014). Etnomatemática y formación docente: el contexto argentino. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(1), 198-220.
  • Barton, B. (1996). Making sense of ethnomathematics: Ethnomathematics is making sense. Educational Studies in Mathematics, 31(1), 201-233. doi: 10.1007/BF00143932
  • Barton, B. (2008). The language of mathematics: Telling mathematical tales. Melbourne: Springer.
  • Barton, B. (2012). Ethnomathematics and Philosophy. In H. Forgasz & F D. Rivera (Eds.), Towards Equity in Mathematics Education: Gender, Culture, and Diversity(pp. 231-240). Berlin: Springer.
  • Bishop, A. J. (1999). Enculturación Matemática. Barcelona: Paidós.
  • D'Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the learning of Mathematics, 5(1), 44-48. Retrived from http://www.jstor.org/discover/10.2307/40247876?uid=3737952&uid=2&uid=4&sid=21104965310753
  • D'Ambrosio, U. (2008). Etnomatemática – Eslabón entre las tradiciones y la modernidad. México: Limusa.
  • D'Ambrosio, U. (2012). The Program Ethnomathematics: theoretical basis and the dynamics of cultural encounters. Cosmopolis. A Journal of Cosmopolitics, 3-4, 13-41.
  • Gavarrete, M. E. (2012). Modelo de aplicación de etnomatemáticas en la formación de profesores indígenas de Costa Rica. (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Granada, Granada.
  • Gerdes, P. (1996). Ethnomathematics and mathematics education. In A. J. Bishop (Ed.), International handbook of mathematics education(pp. 909-943). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Gerdes, P. (1998). On culture and mathematics teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 1(1), 33-53. doi: 10.1023/A:1009955031429
  • Knijnik, G. (2012). Differentially positioned language games: ethnomathematics from a philosophical perspective. Educational Studies in Mathematics, 80(1-2), 87-100. doi: 10.1007/s10649-012-9396-8
  • Oliveras, M. L. (1996). Etnomatemáticas. Formación de profesores e innovación curricular. Granada: Comares.
  • Oliveras, M. L., & Albanese, V. (2012). Etnomatemáticas en Artesanías de Trenzado: un modelo metodológico para investigación. Boletim de Educação Matemática, 26(44), 1295-1324. doi: 10.1590/S0103-636X2012000400010
  • Oliveras, M. L., & Gavarrete, M. E. (2012). Modelo de aplicación de etnomatemáticas en la formación de profesores para contextos indígenas en Costa Rica. Revista Latinoamericana de Matemática Educativa, 15(3), 339-372. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v15n3/v15n3a5.pdf
  • Shirley, L. (2001). Ethnomathematics as a fundamental of instructional methodology. ZDM, 33(3), 85-87. doi: 10.1007/BF02655699