Un estudio sobre la eficacia en la estructuración de los apoyos en formación profesional para jóvenes con discapacidad intelectual

  1. VIVED CONTE, Elías 1
  2. DELGADO-PASTOR, Luis Carlos 2
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Any de publicació: 2016

Volum: 47

Número: 2

Pàgines: 99-114

Tipus: Article

DOI: 10.14201/SCERO201647299114 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Resum

In the context of an innovative teaching project approved by the Government of Aragon and the University of Zaragoza a study on professional training for young people with intellectual disabilities (ID) was developed. The objective was to investigate the support system and to check the effectiveness of a design based on sources of natural and professional support. 9 young people with DI took part together with diverse support staff –parents, volunteers, university students through a service learning experience, professionals, adults with ID–. The theoretical bases of the project were linked to independent life projects, the supported employment and the supports model. The methodological references were the mediational teaching approach and cooperative learning. As evaluation tools, the Adaptive Skills Inventory (CALS), the questionnaire of social interaction skills (CHIS) and the questionnaires of satisfaction were used. The results indicate a high achievement regarding the acquisition of skills by the participants,as well as a high degree of satisfaction from the experience. Despite several limitations present in our study, our results support the desirability of establishing new designs that enhance the effectiveness of the professional training of young people with DI and promote social and labor availability in inclusive environments.

Informació de finançament

Segundo, el impacto ha sido positivo para todos los participantes y estamentos implicados en el proyecto: profesionales y usuarios de la Asociación Down, fami-liares de los alumnos con discapacidad, profesores del IES Pirámide y profesores de la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación de la Universidad de Zaragoza.

Referències bibliogràfiques

  • BUTTERWORTH, J. y BOELTZIG, H. (2008). Supporting employment and personal choices: A response to Weikle. Intellectual and Developmental Disabilities, 46 (1), 61-63. https://doi.org/10.1352/0047-6765(2008)46[61:SEAPCA]2.0.CO;2
  • CRESPO, M. (2003). Validación y aplicación de la Escala de Calidad de Vida de Schalock y Keith (1993) a adultos con discapacidad intelectual en contextos laborales. Tesis doctoral sin publicar. Universidad de Salamanca.
  • Down España (2013). Formación para la autonomía y la vida independiente. Guía general. Madrid: Down España.
  • FLORES, N. (2008). Calidad de vida laboral en empleo protegido. Evaluación de la salud y de los riesgos psicosociales. Madrid: Consejo Económico y Social.
  • JAHODA, A., KEMP, J., RIDDELL, S. y BANKS, P. (2007). Feelings about work: A review of the socio-emotional impact of supported employment on people with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21, 1-18. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2007.00365.x
  • JENARO, C. y BAGNATO, M. J.(2006). Aplicación de la escala de calidad de vida de Schalock y Keith (1993) a usuarios de centros ocupacionales de Uruguay, sus familias y supervisores. En M. Á. VERDUGO (Dir.), Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Instrumentos y estrategias de evaluación (pp. 177-198). Salamanca: Amarú.
  • JENARO, C. Y FLORES, N. (2006). Calidad de vida laboral en empleo protegido. En M. Á. Verdugo (Dir.), Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad. Instrumentos y estrategias de evaluación (pp. 199-214). Salamanca: Amarú.
  • JOHNSON, D. (1998). Cooperation in the Classroom. Edina, MN: Interaction Book Company.
  • JORDÁN DE URRÍES, F. B. y VERDUGO, M. Á.. (2003). Variables del apoyo, la persona y el empleo. Breve exposición de la investigación desarrollada. En M. Á. VERDUGO y F. B. JORDÁN DE URRÍES (Coords.), Investigación, innovación y cambio. Salamanca: Amarú Ediciones.
  • JORDÁN DE URRÍES, F. B., VERDUGO, M. Á. y JENARO, C. (2006). Tipicidad, Calidad de Vida y mejora de los Resultados en Empleo con Apoyo. En M. Á. VERDUGO (Coord.), Cómo mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad (pp. 143-176). Salamanca: Amarú.
  • JORDÁN DE URRÍES, F. B., VERDUGO, M. Á., JENARO, C., CRESPO, M. y CABALLO, C.(2005). Supported Employment and Job Outcomes. Typicalness and Other Related Variables. work: A Journal of Prevention, Assessment and Rehabilitation, 25 (3), 221-229.
  • KIERNAN, W. E. y SCHALOCK, R. L. (1997). Integrated employment: Current status and future directions. Washington, DC: American Association on Mental Retardation.
  • LUCKASSON, R., BORTHWICK-DUFFY, S., BUNTIX, W. H. E., COULTER, D. L., CRAIG, E. M., REEVE, A. et al. (1992). Mental Retardation. Definition, classification and systems of supports. Washington, D. C.: American Association on Mental Retardation.
  • LUCKASSON, R., BORTHWICK-DUFFY, S., BUNTIX, W. H. E., COULTER, D. L., CRAIG, E. M., REEVE, A. et al. (2002). Mental Retardation. Definition, classification and systems of supports (10.ª edición). Madrid: Alianza Editorial. (Traducción al castellano de M. Á. Verdugo y C. Jenaro, 2004).
  • MARTÍN, R., VERDUGO, M. Á., JORDÁN DE URRÍES, F. B., SÁNCHEZ, M. C. Y VICENT, C. (2009). Factores personales y laborales que impactan en la calidad de vida de trabajadores con discapacidad en empleo con apoyo. En M. Á. VERDUGO, T. NIETO, F. B. JORDÁN DE URRÍES y M. CRESPO (Coords.), Mejorando resultados personales para una vida de calidad (pp. 719- 734). Salamanca: Amarú.
  • MOLINA, S., ALVES, A. y VIVED, E. (2008). Programa para el desarrollo de habilidades básicas en alumnos con síndrome de Down. Zaragoza: Puz.
  • MONJAS, M. I. (1992). La competencia social en la edad escolar. Diseño, aplicación, y validación del “Programa de Habilidades de Interacción Social”. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Salamanca.
  • MORREAU, L. E., BRUININKS, R. H. y MONTERO, D. (2002). Inventario de destrezas adaptativas. Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • SCHALOCK, R. L., BORTHWICK-DUFFY, S. A., BRADLEY, V. J., BUNTINX, W .H. E., COULTER, D., CRAIG, E. M. et al.(2011). Discapacidad intelectual. Definición, clasificación y sistemas de apoyos (11.ª edición). Madrid: Alianza.
  • SCHALOCK, R. L. Y VERDUGO, M. Á. (2002). Handbook on quality on life for human services practitioners. Washington D. C.: American Association on Mental Retardation.
  • SMITH, B. L. Y MCGREGOR, J. (1992). What is Collaborative Learning? En A. S. GOODSELL, M.R. MAHER, V. TINTO, B. L. SMITH y J. MCGREGOR (Eds.), Collaborative Learning: A Sourcebook for Higher Education. National Center on Postsecondary Teaching, Learning and Assessment. Syracuse University.
  • VERDUGO, M. Á., JORDÁN DE URRÍES, F. B., JENARO, C., CABALLO, C. y CRESPO, M.(2006). Quality of Life of Workers with an Intellectual Disability in Supported Employment. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 19 (4), 309-316.
  • https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2006.00277.x
  • VERDUGO, M. Á., JORDÁN DE URRÍES, B., MARTÍN, R., RUIZ, N. y SANTAMARÍA, M.(2009). Influencia del empleo con apoyo en la calidad de vida y autodeterminación. En M. Á. VERDUGO, T. NIETO, F. B. JORDÁN DE URRÍES y M. CRESPO (Eds.), Mejorando resultados personales para una vida de calidad (pp. 179-194). Salamanca: Amarú.
  • VERDUGO, M. Á., JORDÁN DE URRÍES, B., MARTÍN, R., RUIZ, N. y SANTAMARÍA, M.(2006). Integración Laboral y Discapacidad. Madrid: Instituto Universitario de Integración en la Comunidad. Universidad de Salamanca.
  • VERDUGO, M. Á., MARTÍN, R., JORDÁN DE URRÍES, F. B., VICENT, C. y SÁNCHEZ, M. C. (2009). Impact on quality of life and self-determination of a national program for increasing supported employment in Europe. Journal of Vocational Rehabilitation, 31 (1), 55-64.
  • VIVED, E. (2011). Habilidades sociales, autonomía personal y autorregulación. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • VIVED, E., CARDA, J., ROYO, M. y BETBESE, E. (2012). Autodeterminación, participación social y participación laboral. Zaragoza: Mira Editores.
  • VIVED, E. y MOLINA, S. (2012). Lectura Fácil y comprensión lectora en personas con discapacidad intelectual. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.