El tratamiento de la Memoria Histórica en el álbum ilustrado Rosa Blanca

  1. Gloria Lapeña Gallego 1
  2. María del Carmen Hidalgo Rodríguez 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Year of publication: 2017

Volume: 16

Issue: 1

Pages: 62-78

Type: Article

DOI: 10.18239/10.18239/OCNOS_2017.16.1.1175 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Abstract

Throughout the Historical Memory, History itself, with a capital “H”, has evolved into an unlimited variety to tell big stories with a small “h”. Concurrently, the oscillation from an eminently written culture to a more visual one with images has fostered the progressive incorporation of popular culture sources in the educational sphere. Some authors approach the historical fact from a more intimate and thoughtful perspective. In this article, we analyze the importance of the picture book as a complementary material to the school textbooks to reach the understanding of History. This material allows to approach the historical Memory such as the Jewish Holocaust. At the same time, we propose an analysis model that takes the characteristics of this literary and artistic genre into consideration, in which text and image appear as an indivisible unity. In order to achieve both objectives, we study Rose Blanche, a picture book about the Nazi occupation in the Second World War

Funding information

Este trabajo de investigación forma parte de la Tesis Doctoral financiada con una ayuda predoctoral (19099/FPI/13) con cargo al Programa de Formación del Personal Investigador de la Fundación Séneca, Agencia de Ciencia y Tecnología de la Región de Murcia en el marco del III PCTRM 2011-14.

Funders

Bibliographic References

  • Bellorín, B., & Silva-Díaz, M. C. 2010). Al cap i a la fi, estàvem escrivint la història. El paper dels lectors en la lectura de narracions visuals. Articles de Didáctica de la Llengua i la literatura, 52, 23-31.
  • Benjamin, W. (2005). Sobre el concepto de Historia. México: Ediciones Contrahistorias.
  • Bosch, E. (2007). Hacia una definición de álbum. Anuario de investigación en literatura infantil y juvenil, 5, 25-46.
  • Cadaveira, G., & Cañuelo, G. (2014). Los profesores de historia y el uso de la imagen fija en sus clases: ¿ilustración o fuente?. Revista Entramados: Educación y Sociedad, 1, 277-291.
  • Colomer, T. (1999). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.
  • Crenzel, E. (2010). Historia y memoria: Reflexiones desde la investigación. Aletheia, 1(1), 1-13.
  • De Diego, E. (2005). Travesías por la incertidumbre. Barcelona: Seix Barral.
  • Díaz-Armas, J. (2010). La ilustración en la lucha con la palabra (sobre algunas formas de la ironía en el álbum). Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación Nacional de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil (ANILIJ). Universidad de Cádiz.
  • Evans, J. (Ed.) (2015). Challenging and Controversial Picturebooks: Creative and Critical Responses to Visual Texts. Abingdon/New York: Routledge.
  • Faxedas, M. L. (2010). De ratones y hombres. Maus, de Art Spiegelman. Escritura e Imagen, 6, 129-145.
  • Felman, S., & Laub, D. (1992). Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Pychoanalysis and History. New York: Routledge Taylor and Francis Group.
  • Florescano, E. (2012). Pilares de la historiografía. Revista de la Universidad de Méjico, 103, 9-16.
  • Florescano, E. (2013) La Historia, ese arte narrativo. Informador.Mx, 14 de marzo de 2013. Retrieved from http://www.informador.com.mx/cultura/2013/444134/6/la-historia-ese-arte-narrativo.htm
  • Hidalgo-Rodríguez, M. C. (2015). The interaction between text and image in picture books. Analysis of story books published in Spain today. The International Journal of Visual Design, 9, 1-14.
  • Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Ibarra Rius, N., & Ballester-Roca, J. (2015). Cómics interculturales, educación literaria y productos políticamente correctos. Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, 28, 1-23.
  • Kertzer, A. (2000). Saving the picture: Holocaust photographs in children’s books. The Lion and The Unicorn, 24, 402–431.
  • Kress, G., & Van Leeuwen. (2006). Reading Images. The Grammar of Visual Design. 2ª ed. Londres: Routledge.
  • Lapeña-Gallego, G. (2014). La frontera entre la palabra y la imagen en Las ciudades invisibles de Italo Calvino y Pedro Cano: el proceso de construcción del álbum ilustrado. Escritura e Imagen, 10, 37-52. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESIM.2014.v10.46400
  • Lobato-Suero, M. J. (2007). El valor de la ilustración en álbumes para una educación en la no violencia. Escuela Abierta, 10, 129-159.
  • Löwy, M. (2003). Walter Benjamin. Aviso de incendio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Moya-Guijarro, A. J. (2014). A Multimodal Analysis of Picture Books for Children. A Systemic Functional Approach. Londres: Equinox.
  • Moya-Guijarro, A. J. (2015). Visual Metonymy in Children’s Picture Books. In M. J. Pinar (Ed.), Multimodality and Cognitive Linguistics (pp. 115-130). Amsterdam: John Benjamins.
  • Moya-Guijarro, A. J. (2016). The Role of Semiotic Metaphor in the Verbal-Visual Interplay of Three Children’s Picture Books. A Multisemiotic Systemic-Functional Approach. ATLANTIS. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 38(1), 33-52.
  • Muñoz-Arbeláez, S., & Pérez-Pérez, M. C. (2010). Perspectivas historiográficas: Entrevista con el profesor Giovanni Levi. Historia Crítica, 40, 197-205.
  • Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How Picturebooks Work. Nueva York: Garland.
  • Nodelman, P. (1988). Words About Pictures. Athens: University of Georgia Press.
  • Nora, P. (1984-1993). Les lieux de mémoire . Paris: Gallimard.
  • O'Sullivan, E. (2005). Rose Blanche, Rosa Weiss, Rosa Blanca: A comparative view of a controversial picture book. The Lion and the Unicorn, 29/2, 152-170.
  • Painter, C., Martin J. R., & Unsworth, L (2013). Reading Visual Narratives: Image Analysis of Children’s Picture Books. Sheffield: Equinox.
  • Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato histórico. Méjico: Siglo XXI.
  • Rodríguez-Garrido, J. E. (2012). Trato y maltrato de la historia de España en los libros de texto de la EGB y la ESO (Tesis Doctoral). Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales. Facultad de Educación. Universidad Complutense de Madrid.
  • Salisbury, M., & Styles, M. (2012). El arte de ilustrar libros infantiles. Concepto y práctica de la narración visual. Barcelona: Blume.
  • Schaller, K. (2007). Juan Amós Comenio ¿conocido - subestimado? Un cercioramiento actual de su importancia. Revista Educación y Pedagogía, 19(47), 17-28.
  • Silva-Díaz, M. C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. Tesis de Licenciatura. España: Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Spiegelman, A. (2007). Metamaus. Barcelona: Reservoir books.
  • Tabernero-Sala, R. (2005). Nuevas y viejas formas de contar: el discurso narrativo infantil en los umbrales del siglo XXI. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Turrión-Penelas, C. (2013). Álbumes ilustrados en pantallas. Revista CLIJ: Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 256, 6-12
  • Valls-Montés, R. (2001). Los nuevos retos de las investigaciones sobre los manuales escolares de historia. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 6, 31-42.
  • Valls-Montés, R. (2012). Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. Madrid: Ediciones UNED.
  • Venegas, S. (2012). La imagen múltiple en la ilustración de libros para niños. Memoria gráfica, 5, 16-17.
  • Walter, V. A., & March, S. F. (1993). Juvenile Picture Books About the Holocaust: Extending the Definitions of Children's Literature. Publishing Research Quarterly, 9, 3, 36-51.
  • White, H. (1992). Metahistoria. La imaginación histórica en la Europa del siglo XIX. México: FCE.
  • Youngs, S. (2012). Understanding history through the visual images in historical fiction. Language Arts, 89/6, 379-395.
  • Zaparaín, F., & González, L. D. (2010). Cruces de caminos. Álbumes ilustrados: construcción y lectura. Valladolid: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha & Secretariado de Publicaciones e Intercambio Editorial de la Universidad de Valladolid.