El pintor Juan Chamizo (29 diciembre 1921 - 18 mayo 2017). Adiós a un amigo

  1. López Guzmán, Rafael
  2. Guasch Marí, Yolanda
Journal:
Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

ISSN: 2254-7037

Year of publication: 2017

Issue: 11

Pages: 82-90

Type: Article

More publications in: Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

Abstract

Juan Chamizo is gone. The creative life of this sevillian artista who had to develop his art fundamentally in Mexico, following his family into exile, has been fruitful both in quality and in his plastic trajectory. From a very young age he was committed to painting, his one and only profession, with colour as a method of expresión and with its own symbology as a shared perception with the viewer and his world.

Bibliographic References

  • Barfasano Rubio, José Luis. “La obra de la familia Bardasano en el exilio de México”. En: Cabanas Bravo, Miguel; Fernández Martínez, Dolores; Haro García, Noemí de y Murga Castro, idoia. Analogías en el arte, la literatura y el pensamiento del exilio español de 1939. Madrid: Consejo superior de investigaciones Científicas, 2010, págs. 155-162.
  • García-Barragán Martínez, María Elisa. Retrato a dos tintas. Imaginario de la Revolución Mexicana. México: siglo XXi editores, 2010.
  • Pinceladas. Dos raíces, dos tierras, dos esperanzas, publicado por grupo Financiero Bx+, en el 2014.
  • Guasch Marí, Yolanda. “Espacios urbanos para la sociabilidad y la estética: El Jardín del arte de México”. En: VV.AA. Heritage and Design of Geometrical Forms. Granada: Universidad, 2011, págs. 683-707.
  • Abellan, José Luis, “Don Quijote como símbolo del exilio”. En: Alted, Alicia y Llusia, Manuel (dir.), La cultura del exilio republicano español. Madrid, UNED ediciones, 2003, págs. 545-554;
  • Cabañas Bravo, Miguel. “Quijotes en otro suelo, artistas españoles exiliados en México”. En: Cabañas Bravo, Miguel; Fernánez Martínez, Dolores; Haro García, Noemí de y Murga Castro, Idoia. Analogías en el arte, la literatura y el pensamiento del exilio español de 1939. Madrid: Consejo superior de investigaciones Científicas, 2010, págs. 25-50;
  • Pérez Moreno, Rubén. “Picasso en Don Quijote, dos símbolos del exilio artístico español de 1939”. En: Lomba, Concha; Lozano, Juan Carlos (eds.). El recurso a lo simbólico: Reflexiones sobre el gusto II. Zaragoza: institución Fernando el Católico, 2014, págs. 401-409.