Group techniques as a methodological strategy in acquiring teamwork abilities by college students

  1. Gámez Montalvo, María Julia1 1
  2. Torres Martín, César 2
  1. 1 Centro de Magisterio la Inmaculada, adscrito a la Universidad de Granada
  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2013

Volumen: 4

Número: 2

Páginas: 14-25

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

From the frame of the European Higher Education Space an adaptation of teaching-learning process is being promoted by means of the pedagogical renewal, introducing into the class a major number of active or participative methodologies in order to provide students with a major autonomy in said process. This requires taking into account the incorporation of basic skills within university curriculum, especially “teamwork”. By means of group techniques students can acquire interpersonal and cognitive skills, as well as abilities that will enable them to face different group situations throughout their academic and professional career. These techniques are necessary not only as a methodological strategy in the classroom, but also as a reflection instrument for students to assess their behavior in group, with an aim to modify conduct strategies that make that relationship with others influences their learning process. Hence the importance of this ability to sensitize students positively for collective work. Thus using the research-action method in the academic classroom during one semester and making systematic intervention with different group techniques, we manage to present obtained results by means of an analysis of the qualitative data, where the selected instruments are group discussion and personal reflection.

Referencias bibliográficas

  • ANTONS, K. (1990). Práctica de la dinámica de grupos: ejercicios y técnica. Barcelona: Herder.
  • BLANCO, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Madrid: Narcea.
  • BOGGINO, N. y ROSEKRANS, K. (2007). Investigación-acción: reflexión crítica sobre la práctica educativa. Rosario: Homo Sapiens.
  • CANTO, J. M. (2000). Dinámica de grupos: aspectos técnicos, ámbitos de intervención y fundamentos teóricos. Archidona: Aljibe.
  • COLÁS, P. y BUENDÍA, L. (1998). Investigación Educativa. (3ª ed.). Sevilla: Alfar.
  • COLÁS, P. y DE PABLOS, J. (2005). La Universidad en la Unión Europea. El Espacio Europeo de Educación Superior y su impacto en la docencia. Málaga: Aljibe.
  • DE MIGUEL, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el marco del EEES. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • EXLEY, K. y DENNICK, R. (2007). Enseñanza en pequeños grupos en educación superior: tutorías, seminarios y otros agrupamientos. Madrid: Narcea.
  • FERNÁNDEZ MARCH, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, pp. 35-56.
  • GIJÓN, J. y CRISOL, E. (2012). La internacionalización de la Educación Superior. El caso del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria. REDU. Monográfico: Buenas prácticas docentes en la enseñanza universitaria. 10 (1), 349-414.
  • GONZÁLEZ, J. y WAGENAAR, R. (2006). Una introducción a Tuning Educational Structures in Europe. La contribución de las universidades al proceso de Bolonia. En Web: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/Publications/Tuning_brochure_en_espanol _listo.pdf. [Consultado: 16 de junio de 2012].
  • LEWIN, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2, 34-46.
  • LÓPEZ, F. (2005). Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria. Madrid: Narcea.
  • MORENO, S.; BAJO, M. T.; MOYA, M.; MALDONADO, A. y TUDELA, P. (2007). Las competencias en el nuevo paradigma educativo para Europa. Vicerrectorado de Planificación, Calidad y Evaluación Docente, Universidad de Granada.
  • NÚÑEZ, T. y LOSCERTALES, F. (1997). El grupo y su eficacia. Técnicas al servicio de la dirección y coordinación de grupos. Barcelona: EUB.
  • PALLARÉS, M. (1993). Técnicas de grupo para educadores. 8ª ed. Madrid: ICCE.
  • PÉREZ DE VILLAR, M. J. y TORRES, C. (1999). Dinámica de grupos en formación de formadores: casos prácticos. Barcelona: Heder.
  • PÉREZ, M. G. (1998). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: La Muralla.
  • RIBES, A. (Coord.) (2008). Metodologías activas. Valencia: Editorial de la Universidad Politécnica de Valencia.
  • RODRÍGUEZ, A.; CAURCEL, M. J. y RAMOS A. M. (2008). Didáctica en el Espacio Europeo de Educación superior. Guías de trabajo autónomo. Madrid: EOS.
  • VALLEJO RUIZ, M. Y MOLINA SAORÍN, J. (2011). Análisis de las metodologías activas en el grado de maestro en educación infantil: la perspectiva del alumnado. REIFOP, 14 (1), pp. 207-217.
  • VANIER, J. (1992). From Brokenness to Community. Mahwah: Paulist Press.
  • ZABALZA, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.