The evaluation of the professional development of English faculties from their own vision of excellence

  1. González González, Daniel 1
  2. López Rodríguez, Slava
  1. 1 Universidad de Granada, España
Revista:
JETT

ISSN: 1989-9572

Año de publicación: 2013

Volumen: 4

Número: 2

Páginas: 62-81

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: JETT

Resumen

The general objective of this paper is to offer a system of teaching excellence indicators for the faculties of English as a foreign language in Cuba to guide their evaluation, training and professional development, considering the different stages of their academic career. Quality studies have been highly demanded in the educational field in the last decade. Accreditation processes and systems have been created and implemented to evaluate the excellence of teaching at universities worldwide. Cuban universities are not apart from that reality, facultiesʼ professional development is an important element to be considered however no indicators have been defined to evaluate and guide their performance. The model adopted in this research is the descriptive one. It was carried out in three stages so as to describe the vision of excellence professors of English in Cuba have of their professional development and the indicators they consider valid to evaluate their own work. For the analysis of the qualitative information we have carried out a deep content analysis and to analyze the quantitative information we used SSPS.

Referencias bibliográficas

  • Águila, V. (2005). El Concepto de Calidad en la Educación Universitaria: Clave para el Logro de la Competitividad Institucional. Revista Iberoamericana de Educación, 1-7.
  • Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R. y Tarule, J.M. (1986). Women´s ways of knowing. New York: Basic Books.
  • Byram, M.; Grikova, B. y Starkey, H. (2002). Déveloper la dimension interculturalle de l´enseignement des langages. Une introduction á l´usage des enseignants. Strasbourg: Conseil de l´Europe.
  • Cano, E. (1998). Evaluación de la Calidad Educativa. Madrid: La Muralla.
  • De Miguel, M.; Madrid, V.; Noriega, J. y Rodríguez, B. (1994). Evaluación para la Calidad de los Institutos de Secundaria. Madrid: Escuela Española.
  • Fernández-Cruz, M. (2002). El desarrollo profesional del docente universitario. En A. P. González (coord.), Enseñanza, profesores y universidad. Tarragona: ICE de la Universidad Rovira i Virgili, 173-207.
  • Fernández-Cruz, M. y Romero, A. (2010). Análisis de buenos docentes universitarios. Revista Portuguesa de Pedagogía, 44-1, 1-30
  • García-Ramírez, J.M. (2012). La comunicación, clave de excelencia visible en la Educación Superior. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 3, 25-36.
  • González, D. Peñafiel, F. (1997). El proceso diagnóstico: Metodología de intervención en el campo educativo. En: Evaluación educativa: VII Jornadas LOGSE: actas, comunicaciones / coord. por Honorio Salmerón Pérez, 119-126.
  • López, S. (2006). La evaluación del desempeño profesional para profesores de Inglés como lengua extranjera. Una propuesta de indicadores para la excelencia. Tesis doctoral inédita.
  • López, S. Castellanos, S. (2010). Aplicaciones actuales de las teorías psicológicas del aprendizaje en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista de Letras norte@mentos – Revista de Estudos Linguísticos e L. iterários. Estudos Literários, 6, 42–52.
  • Nias, J. (1989). Subjectively speaking: English primary teachers' careers. International Journal of Educational Research, 13, 391-402.
  • Raso, F.; Trujillo, J.M. y Campos, A. (2012). Percepciones de los orientadores psicopedagógicos de la ciudad autónoma de Melilla sobre la integración de las TIC en los procesos de innovación. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 3, 72-91.
  • Shulman, L.S. (2004). The wisdom of practice: Essays on teaching, learning, and learning to teach. Ed., Suzanne M. Wilson. San Francisco, CA: Jossey-Bass.