Variables influyentes en el miedo y el rendimiento infantil en Ceuta

  1. Pulido-Acosta, Federico
  2. Herrera-Clavero, Francisco
Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2018

Volume: 22

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.15359/REE.22-1.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Electrónica Educare

Sustainable development goals

Abstract

The low performance in different academic areas causes an enormous preoccupation; this situation promotes the search of new formulas for teaching interventions. These fast changes cause that students must learn new abilities and capacities that let them conform to this process in continuous evolution. From this perspective, with preoccupation for the little academic achievements, the emphasis is on the enormous importance that the emotions and their suitable control for the improvement of itself could have. The objective was to reflect on the predictors of fear and the academic achievement, and the influence over each other, in children aged 6 to 12 from Ceuta City. To do so, we had 404 participants: 47.8% were boys, 52.2% girls; 68.8% were Muslims, and 31.2% Christians. As tools, we implemented the Fear Survey Schedule for Children and Adolescents-II (FSSC-II), the version that Ascensio et al. (2012) adapted to the Spanish language; we also used the children’s grades. The results showed medium-high levels on all of the research variables. The first predictor of fear was gender. Other predictors were status, performance, culture, and age. The predictors of performance were culture, fear, status, and gender. Age worked as a predictor in three factors. We have found a significant relationship between fear and performance. All this leads to consider and increase the emotional competencies as a necessary measure to improve the students’ process of learning, a situation needed in our education system.

Bibliographic References

  • Agulló, M. J., Filella, G., Soldevila, A. y Ribes, R. (2011). Evaluación de la educación emocional en el ciclo medio de educación primaria. Revista de Educación, 354, 765-783. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354_31.pdf
  • Ascensio, M., Vila, M. G., Robles-García, R., Páez, F., Fresán, A. y Vázquez, L. (2012). Estudio de traducción, adaptación y evaluación psicométrica del inventario de miedos FSSC-II en una muestra de estudiantes de educación media superior. Salud Mental, 35(3), 195-203. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58223340003
  • Balongo, E. y Mérida, R. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil. Perfiles Educativos, 38(152), 146-162. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/132/13244824009.pdf
  • Burnham, J., Hooper, L., & Ogorchock, H. (2011). Differences in the fears of elementary school children in North and South America: A cross-cultural comparison. International Journal for the Advancement of Counselling, 33(4), 235–251. doi: https://doi.org/10.1007/s10447-011-9131-7
  • Cazalla-Luna, N. y Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13858
  • Chiappe, A. y Cuesta, J. C. (2013). Fortalecimiento de las habilidades emocionales de los educadores: Interacción en los ambientes virtuales. Educación y Educadores, 16(3), 503-524. doi: https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.3.6
  • Extremera, N., Durán, A. y Rey, L. (2009). The moderating effect of trait meta-mood and perceived stress on life satisfaction. Personality and Individual Differences, 47(2), 116-121. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2009.02.007
  • Giménez-Dasí, M. y Quintanilla, L. (2009). “Competencia” social, “competencia” emocional: Una propuesta para intervenir en educación infantil. Infancia y Aprendizaje, 32(3), 359-373. doi: https://doi.org/10.1174/021037009788964222
  • Gómez-Castro, J. L. (1986). Rendimiento escolar y valores interpersonales: Análisis de resultados en EGB con el cuestionario SIV de Leonardo V. Gordon. Bordón, 262, 257-275.
  • Gutiérrez, M. y Expósito, J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15215
  • Herrera, F. (2000). La inmigración extranjera no comunitaria y la convivencia en contextos concretos: El caso de Ceuta. En Instituto de Estudios Ceutíes, Monografía de los cursos de Verano de la Universidad de Granada en Ceuta (12ª ed., pp. 357-359). Ceuta: Instituto de Estudios Ceutíes - Universidad de Granada.
  • Kushnir, J., Gothelf, D., & Sadeh, A. (2014). Nighttime fears of preschool children: A potential disposition marker for anxiety? Comprehensive Psychiatry, 55(2), 336–341. doi: https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2013.08.019
  • Miloyan, B., Bulley, A., Pachana, N. A., & Byrne, G. J. (2014). Social phobia symptoms across the adult lifespan. Journal of AffectiveDisorders, 168, 86-90. doi: https://doi.org/10.1016/j.jad.2014.06.029
  • Merchán, I. M., Bermejo, M. L. y González, J. D. (2014). Eficacia de un programa de educación emocional en educación primaria. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1(1), 91-99. doi: https://doi.org/10.17979/reipe.2014.1.1.30
  • Pena, M., Rey, L., y Extremera, N. (2012). Life Satisfaction and Engagement in Elementary and Primary Educators: Differences in Emotional Intelligence and Gender. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 341-358. doi: 10.1387/Rev.Psicodidact.1220
  • Pinto, B. M. D. C., Dutra, N. B., Filgueiras, A., Juruena, M. F. P. y Stingel, A. M. (2013). Diferenças de gênero entre universitários no reconhecimento de expressões faciais emocionais. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(1), 200-222. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79928610017
  • Pulido, F. y Herrera, F. (2015). Miedo e inteligencia emocional en el contexto pluricultural de Ceuta. Anuario de Psicología, 45(2), 249-263. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=97044007008
  • Rendon, M. A. (2015). Education of social and emotional competence and teaching styles in high school. ΣΟΦΙΑ-Sophia, 11(2), 237-256. Recuperado de http://revistas.ugca.edu.co/index.php/sophia/article/viewFile/353/804
  • Roa, J. M. (2006). Rendimiento escolar y “situación diglósica” en una muestra de escolares de educación primaria en Ceuta. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-15. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/124/215
  • Soriano, E. y González, A. J. (2013). Las competencias emocionales en el ámbito afectivo-sexual de los adolescentes autóctonos e inmigrantes. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 133-149. doi: https://doi.org/10.6018/rie.31.1.150531
  • SPSS. (2009). PASW Statistics for Windows, Version 18.0. Chicago, Il: Autor.
  • Stavroulia, K. E., Makri-Botsari, E., Psycharis, S., & Kekkeris, G. (2016). Emotional experiences in simulated classroom training environments. International Journal of Information and Learning Technology, 33(3), 172-185. doi: https://doi.org/10.1108/IJILT-10-2015-0030