Efectos de un programa de formación de padres para reducir conductas perturbadoras infantiles

  1. Carmen Vives-Montero 1
  2. David Cortes-Pendon 2
  3. Sonia López-Rubio 1
  4. Lourdes Ascanio 3
  1. 1 Universidad de Granada, Granada, España
  2. 2 Ayuntamiento de Granada, Granada, España
  3. 3 Centro de Psicología Clínica CEDI, Granada, España
Journal:
Revista de psicopatología y psicología clínica

ISSN: 1136-5420

Year of publication: 2017

Volume: 22

Issue: 3

Pages: 219-227

Type: Article

DOI: 10.5944/RPPC.VOL.22.NUM.3.2017.18299 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de psicopatología y psicología clínica

Abstract

Effects of a parent-training program to reduce children’s disruptive behaviors. This study evaluates the results ofa parent-training program incorporating some additional components to the traditional programs (emotional communication and problem solving) to be applied in the socio-community context. Eighteen parents comprised the control group and 21 the treatment group, with children 4 to 8 years old with disruptive behavior. The treatment group assisted to 7 sessions directed at improving parenting practices, registering their application and receiving feedback. Significant increases were found in the treatment group in parental use of appropriate discipline, incentives, and expectations. The treatment group reduced the application of severe discipline and the use of physical punishment, as well as the number and frequency of child behavior problems. The results persisted at the 1-year follow-up.

Bibliographic References

  • Bloomfi eld, L. & Kendall, S. (2012). Parenting self-effi cacy, parenting stress and child behavior before and after a parenting program. Primary Health Care Research & Development, 13, 364-372.
  • Borrego, J. & Burrell, T. L. (2010). Using behavioral parent training to treat disruptive behavior disorders in young children. Cognitive and Behavioral Practice, 17, 25-34.
  • Chorpita, B. F., Daleiden, E. L., Ebesutani, C., Young, J., Becker, K. D., Nakamura, B…, & Satarace, N. (2011). Evidence-based treatments for children and adolescents: An updated review of indicators of effi cacy and effectiveness. Clinical Psychology: Science and Practice, 18, 155-172. doi: 10.1111/j.1468-2850.2011.01247.x
  • Del Vecchio, T. & O´Leary S. G. (2008). Predicting maternal discipline responses to early child aggression: The role of cognitions and affect. Parenting: Science and Practice, 8, 240-256.
  • Ferro, R., Vives-Montero, C., y Ascanio L. (2009). Novedades en el tratamiento conductual de niños y adolescentes. Clínica y Salud, 20, 119-130.
  • Ferro, R., Vives-Montero C., y Ascanio L. (2010). Aplicación de la terapia de interacción padres-hijos en un caso de trastorno negativista desafi ante. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 15, 202-214.
  • Forehand, R., Jones, D. J., & Parent, B. A. J. (2013). Behavioral parenting interventions for child disruptive behaviors and anxiety: What´s different and what´s the same? Clinical Psychology Review, 33, 133-145.
  • Franco-Nerín, N., Pérez-Nieto, M., y de Dios-Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1, 149156.
  • García-Tornel S., Calzada, E. J., Eyberg, S. M., Alguacil, J. M., y Serra, C. V. (1998). Inventario Eyberg del comportamiento en niños: Normalización de la versión española y su utilidad para la pediatría extrahospitalaria. Anales Españoles de Pediatría, 48, 475-482.
  • Herreros, O., Sánchez, F., Rubio, B., y Gracia, R. (2004). Actualización en el tratamiento farmacológico de los trastornos del comportamiento de la adolescencia. Monografías de Psiquiatría: Los trastornos de comportamiento en la adolescencia, 1, 60-69.
  • Kaminski, J. W., Valle, L. A., Filene, J. H., & Boyle, C. L. (2008). A meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 567-589.
  • Link, H. & Angold, A. (2006). Common emotional and behavioral disorders in preschool children: Presentation, nosology, and epidemiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 313-337.
  • López-Rubio, S., Fernández-Parra, A., Vives, M. C., y Rodríguez, O. (2012). Prácticas de crianza y problemas de conducta en preescolares dentro de un marco intercultural. Anales de Psicología, 28, 55-65.
  • López-Villalobos, J. A., Andrés de Llano, J., SánchezAzón, M. I., Sanguino-Andrés, R., & Alberola-López, S. (2012). Disruptive behavior disorder: Multidimensional analysis. Internacional Journal of Clinical and Health Psychology, 12, 405-417.
  • Lozano-Rodríguez, I. y Valero-Aguayo, L. (2017). Una revisión sistemática de la efi cacia de los programas de entrenamiento a padres. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 4, 85-91.
  • Lundahl, B., Risser, H. J., & Lovejoy, M. C. (2006). A meta-analysis of parent training: Moderators and follow-up effects. Clinical Psychology Review, 26, 86-104. doi:10.1016/j.cpr.2005.07.004.
  • Morales-Chainé, S., Félix-Romero, V., Rosas-Peña, M., López-Cervantes, F., y Nieto-Gutiérrez, J. (2015). Prácticas de crianza asociadas al comportamiento negativista desafi ante y de agresión infantil. Avances en Psicología Latinoamericana, 33, 57-76.
  • Morales-Chainé, S., Martínez, M. J., Sánchez, Martín del Campo, R., y Nieto J. (2016). Las prácticas de crianza y la reducción de los problemas de conducta infantil. Psicología Conductual, 24, 341-357.
  • Morales-Chainé, S. y Vázquez-Pineda, F. (2014). Prácticas de crianza asociadas a la reducción de los problemas de conducta infantil: Una aportación a la Salud Pública. Acta de Investigación Psicológica, 4, 1700-1715.
  • Robinson E. A., Eyberg, S. M., & Ross A. W. (1980). The standardization Inventory of Children Conduct Problem Behavior. Journal of Clinical Child Psichology, 9, 22-29.
  • Robles-Pacho, Z. y Romero-Triñanes, E. (2011). Programas de entrenamiento para padres de niños con problemas de conducta: Una revisión de su efi cacia. Anales de Psicología, 27, 86101.
  • Rodrigo, M. J., Maiquez, M. L., y Martín, J. A. (2010). La educación parental como recurso psicoeducativo para promover la parentalidad positiva. Madrid: FEMP.
  • Rodríguez, M. A., Del Barrio, V., y Carrasco, M. A. (2009). Consistencia interparental y su relación con la agresión y la sintomatología depresiva en niños y adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 14, 51-60.
  • Rodríguez Ruiz, M. M., Carrasco M. A., y Holgado-Tello, F. P. (2016). Contribución de la aceptación-rechazo materno y paterno al ajuste psicológico de los hijos: Diferencias entre población clínica y general. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 21, 137-146.
  • Sanders, M. R., Baker, S., & Turner, K. M. (2012). A randomized controlled trial evaluating the effi cacy of Triple P Online with parents of children with early-onset conduct problems. Behaviour Research and Therapy, 50, 675-684. doi: 10.1016/j. brat.2012.07.004.
  • Solís-Cámara, P., Medina-Cuevas, Y., y Díaz-Romero, M. (2015). Análisis comparativo de predictores potenciales de prácticas disciplinarias severas con preescolares, antes y después de un entrenamiento para padres. Acta Colombiana de Psicología, 18, 139-150.
  • Stolk, M. J., Mesman, J., van Zeijl, J., Alink, L., Bakermans-Kranenburg, M. J., van IJzendoorn M. H., & Juffer F. (2008). Early parenting intervention: Family risk and fi rst-time parenting related to intervention effectiveness. Journal of Family Studies, 17, 55-83.
  • Webster-Stratton, C. (2004). Parenting Practices Interview. En C. Webster-Stratton (Ed.) Incredible years series parent program. Seattle, WA: Author.
  • Webster-Stratton, C., Reid, M. J., & Hammond, M. (2001). Preventing conduct problems and promoting social competence: A parent and teacher training partnership in Head Start. Journal of Clinical Child Psychology, 30, 283-302.
  • Wilson, K. R., Havighurst, S. S., & Harley, A. E. (2012) Tuning in to Kids: An effectiveness trial of a parenting program targeting emotion socialization of preschoolers. Journal of Family Psychology, 26, 56-65.