Copias de copiasla apropiación de la apropiación en Arte Contemporáneo

  1. María Luisa Sánchez Pérez
  2. María Garrido-Román
Journal:
Observar

ISSN: 1988-5105

Year of publication: 2017

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 203-217

Type: Article

More publications in: Observar

Abstract

This article studies appropriation as a form of repetition and copy. The text proposes an analysis of Appropriationism from two points of view: the deviation of meanings derived from changes on the temporality of the work and its context, the deviation generated by the appearance of global connectivity thanks to web 2.0., and by the materialization of Digital Art. The article proposes, firstly, a temporal analysis of Sherrie Levine's work "After Walker Evans" as a form of classic appropriation derived from the contextual deviation. Secondly, an approach to Digital Art to analyse the appropriation of appropriation, copy o copy, as a form of remediation based on the concept of "Art as a common good" and its focus on the materialization of Digital Art. Michael Mandiberg's works "Aftersherrielevine.com" and "Pritwikipedia" and Paolo Cirio's works "Street Ghost" and "Overeyposed series" will be set to study

Bibliographic References

  • Art Project (s.f.) Recuperado de https://www.google.com/intl/es/culturalinstitute/about/artproject/
  • Benjamin, W. (2008). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. UK: Penguin.
  • Berthet, D. (2008). Apropicionismo: Todo lo mío es tuyo. En Exit Express, 38, 15–18.
  • Borges, J. L. (s.f.). Pierre Menard, autor del Quijote. En J.L. Borges. Ficciones (pp. 20-25). Madrid: Ediciones la Cueva. Recuperado en https://libraryofbabel.info/Borges/Borges-Ficciones.pdf
  • Cirio, P. (2012a). Street Ghosts, 2012. http://www.paolocirio.net/work/street-ghosts/
  • Cirio, P. (2012b). Text for the project “street Ghosts”, 2010. Recuperado de http://www.paolocirio.net/press/texts/text_streetghosts.php
  • Cirio, P. (2015). Essay for Overexposed series. Recuperado de http://www.paolocirio.net/press/texts/text_overexposed.php
  • Danto, A. (1981). The transfiguration of the commonplace: a philosophy of art. Massachusetts, Harvard University Press.
  • Deleuze, G. (1994). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine. Barcelona, Paidós.
  • Díaz Bucero, J., y Sánchez Pérez, M.D. (2015) Hilma Af Klint. ¿Ahora? En Arte y movimiento (12) pp. 26–39.
  • Dorfles, G. (1969). Nuevos ritos, nuevos mitos. Barcelona: Lumen.
  • Eco, U. (1987). El tiempo del arte. Revista de Occidente, 76, 65–76.
  • Fraser, J. T. (1987). Saliendo de la caverna de Platón: la historia natural del tiempo. Revista de Occidente, 76, 5–34.
  • Gadamer, H. G. (2015). La actualidad de lo bello. El arte como juego, símbolo y fiesta. Barcelona: Paidós.
  • Lautréamont (1988). Lautréamont. Obras completas. Madrid: Akal.
  • Mandiberg, M. (2001) AfterSherrieLevine.com. Recuperado de http://www.mandiberg.com/aftersherrielevine-com/
  • Mandiberg, M. (2015a). Print Wikipedia. Recuperado de http://www.mandiberg.com/printwikipedia/
  • Mandiberg, M. (2015b). Welcome to printwikipedia.lulu.com. Recuperado de http://printwikipedia.lulu.com/
  • Mandiberg, M. (2016). About Michael Mandiberg. Recuperado de http://www.mandiberg.com/about/
  • Martín-Prada, J. (2008). Un trasfondo crítico. Exit Express, 38, 19–26.
  • Martín-Prada, J. (2015). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal.
  • Moreno, L. (2010). Entre la eternidad y la caducidad. El arte contemporáneo en el abismo del tiempo. Papeles de cultura contemporánea, 12, 43–48.
  • Ramos, R. (1987). El presente ubicuo: tiempo y sociedad en una época de crisis. Revista de Occidente, 76, 96–107.
  • Rodríguez Ibáñez, M. (2012). Cómo la red ha cambiado el arte: nuevas perspectivas. Artes 13. Gijón: Trea.
  • Sielke, S. (2013). “Joy in repetition”; or the significance of seriality in processes of memory and (re)mediation. The Memory Effect. The Remediation of Memory in Literature and Film, 342, 37–50.