Los planes de acción tutorial (PAT) en la universidad. Una apuesta integradora

  1. Mariano G. Fernández Almenara 1
  2. Rosario Arroyo González 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

ISSN: 2387-0907 2603-9443

Year of publication: 2015

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 81-94

Type: Article

More publications in: Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad

Abstract

The objective of this paper is to present the design and the implementation of a Plan of Tutorial Action, carry out by a university teachers group (PDI) and a technical team (PAS) of the Granada University Library. This Plan was led to the Education Faculty students, during 2013- 2014, academic year. All participants have done it freely, but first, they have made a commitment to engage in the programmed activities. The model elected in this project is the Model of Personal Development, linked to the Anglo-Saxon tradition. In this framework the tutoring is defined as an educational action for student orientation, conducted by tutors in order to facilitate the formation of the students. It also aims to promote the development of the student as a person and in his/she social and professional projection. To do this, some stimuli are provided to activate critical reflection, self-understanding, self-esteem and social adaptation. Also, different resources are offered to improve teaching and learning climate. Our concept of the tutoring is inspired by the European Integration spirit. This is the result of European Higher Education Area (EHEA), which is reflected in the University Student Statute. In the conclusions has been underlined the high degree of satisfaction expressed by students, after analyzing the results of the questionnaires.

Bibliographic References

  • Álvarez, P. R. (2002). La Función Tutorial en la Universidad. Madrid: EOS.
  • Ballesteros Alarcón, V. (Coord.) (2014). Implicaciones de la Educación y el voluntariado en la formación de una ciudadanía activa. Perspectiva internacional. Ganada: GEU.
  • Buitrago, A. y J. A. Torijano (2000).Guía para escribir y hablar correctamente en español. Madrid: Espasa Calpe.
  • Coriat, M. y Sanz, R. (Eds.) (2005). Orientación y Tutoría en la Universidad de Granada. Granada:Editorial Universidad de Granada.
  • Cortés Rodríguez, L. (2011). El español que hablamos: malos usos y buenas soluciones. Almería: Universidad de Almería.
  • De Miguel Díaz, M. et al. (2006).Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.
  • Hidalgo, E. (Coord.) (2010). La Tutoría en los nuevos planes de Estudio: Acción Tutorial en la Facultad de ciencias de la Educación de Granada. Granada: Ruiz de Aloza Editores.
  • Martínez, M. y Crespo, E. (2009). La tutoría universitaria en el modelo de la Convergencia Europea. En C. Gómez Lucas y S. Grau (Coords.), Propuestas de diseño, desarrollo e innovaciones curriculares y metodología en el EEES. Alicante: Editorial Marfil.
  • Pantoja, A. y Campoy, T. J. (Coords.) (2009). Planes de acción tutorial en la Universidad. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario.
  • Rodríguez-Espinar, S. (2008). Manual de Tutoría Universitaria. Recursos para la acción.Barcelona: Ediciones Octaedro.
  • Sanz, R. (Coord.) (2009). Tutoría y Atención Personal al Estudiante en la Universidad. Madrid: Síntesis