Efecto del género del docente en la importancia de la Educación Física, clima motivacional, comportamientos disruptivos, la intención de práctica futura y rendimiento académico
- Raúl Baños 1
- María del Mar Ortiz-Camacho 2
- Antonio Baena-Extremera 2
- Jorge Zamarripa 1
- 1 Universidad Autónoma de Nuevo León, México
- 2 Universidad de Granada, España
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Year of publication: 2018
Issue: 33
Pages: 252-257
Type: Article
More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Abstract
The aim was to understand if Physical Education (PE) teachers’ gender has any effect on the importance given to this subject, motivational climate perceived by students, disruptive behaviors, intention to engage in leisure-time physical activity, and academic performance. The sample was composed by 890 students of PE (Mage = 15.49; SD = 1.79) from five public and private school centers of ESO and BACH of the Region of Murcia and the Region of Alicante. The questionnaire used comprised the scale importance and utility of PE, motivational climate perceived of PE teacher, the PE classroom instrument, intention to partake in leisure-time physical activity, and a questionnaire on students’ general data. Descriptive analyses, correlations, and linear multilevel regression models were performed. The results obtained in this research demonstrate that teachers’ gender influences motivational climates and the importance that students give to PE.
Bibliographic References
- Agbuga, B., & Xiang, P. (2008). Achievement goals and their relations to self-reported persistence/effort in secondary physical education: A trichotomous achievement goal framework. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 179–191.
- Agbuga, B., Xiang, P., & McBride, R. (2010). Achievement goals and their relations to children’s disruptive behaviors in an after-school physical activity program. Journal of Teaching in Physical Education, 29(3), 278-294.
- Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behaviour. Englewood-Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Ajzen, I., & Madden, T. (1986). Prediction of goal-directed behaviour: Attitudes, intentions and perceived behavioural control. Journal of Experimental Social Psychology, 22, 453-474
- Almagro, B. J., Sáenz-López, P., & Moreno, J. A. (2010). Prediction of sport adherence through the influence of autonomy-supportive coaching among Spanish adolescent athletes. Journal of Sports Science and Medicine, 9(1), 8-14.
- Ardoy, D. N., Fernández-Rodríguez, J. M., Chillón, P., Artero, E. G., España-Romero, V., Jiménez-Pavón, D., ... & Ortega, F. B. (2010). Educando para mejorar el estado de forma física, estudio EDUFIT: antecedentes, diseño, metodología y análisis del abandono/adhesión al estudio. Revista Española de Salud Pública, 84(2), 151-168.
- Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2015). Modelo de predicción de la satisfacción con la educación física y la escuela. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 177-192.
- Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Gómez-López, M., & Abraldes, J.A. (2014b). Orientaciones de meta y clima motivacional según sexo y edad en educación física. Cultura, Ciencia y Deporte, 26(9), 119-128.
- Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Pérez-Quero, F. J., Bracho-Amador, C., & Sánchez-Fuentes, J. (2013). Motivation and motivational climate as predictors of perceived importance of physical education in Spain. South African Journal for Research in Sport Physical Education and Recreation, 35(2), 1-13.
- Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J. A., & Martínez-Molina, M. (2014a). Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 121-130.
- Baños, R. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico del discente de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato en la asignatura de Educación Física y con los centros educativos. Tesis Doctoral. Granada: Universidad de Granada.
- Baños, R., Ortiz-Camacho, M. M., Baena-Extremera, A., & Tristán-Rivera, J. L. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria y Bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-49.
- Borges, F., Belando, N., & Moreno-Murcia, N. (2014). Percepción de igualdad de trato e importancia de la educación física de alumnas adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 173-189.
- Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2015a). Modelo de predicción de la satisfacción con la educación física y la escuela. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 177-192.
- Cantón, I., & García-Martín, S. (2016). Éxito escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. La perspectiva del profesorado y del alumnado leonés. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(1), 119-132.
- Carmines, E. G., & McIver, J. P. (1981). Analyzing models with unobserved variables: Analysis of covariance structures. En G. W. Bornstedt, & E. F. Borgatta (Eds.), Social measurement: Current issues (pp. 112-133). Beverly Hills, CA: Sage.
- Chatzisarantis, N. L. D., Biddle, S. J. H., & Meek, G. A. (1997). A self-determination theory approach to the study of intentions and the intention-behaviour relationship in children’s physical activity. British Journal of Health Psychology, 2, 343- 360.
- Cole, D. A. & Maxwell, S. E. (1985). Multitrait-Multimethod Comparisons Across Populations: A Confirmatory Factor Analytic Approach. Multivariate Behavioral Research, 20(4), 389.
- Cothran, D. J., Kulinna, P. H., & Garn, A. C. (2010). Classroom teachers and physical activity integration. Teaching and Teacher Education, 26(7), 1381-1388.
- Cothran, D., & Kulinna, P. H. (2007). Students’ reports of misbehavior in physical education. Research Quaterly for Exercise and Sport, 78(3), 216-224.
- Crocker, P. R., Eklund, R. C., & Kowalski, K. C. (2000). Children's physical activity and physical self-perceptions. Journal of Sports Sciences, 18(6), 383-394.
- Dekker, S., Krabbendam, L., Lee, N., Boschloo, A., De Groot, R., & Jolles, J. (2016). Dominant Goal Orientations Predict Differences in Academic Achievement during Adolescence through Metacognitive Self-Regulation. Journal of Educational and Developmental Psychology, 6(1), 47-59.
- Esteban-Cornejo, I., Tejero-González, C. M., Martinez-Gomez, D., del-Campo, J., González-Galo, A., Padilla-Moledo, C., ... & UP & DOWN study group. (2014). Independent and combined influence of the components of physical fitness on academic performance in youth. The Journal of Pediatrics, 165(2), 306-312.
- Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS (Third edition). London: SAGE Publications.
- Flores, J., Salguero, A., & Márquez, S. (2008). Relación de género, curso y tipo de colegio con el clima motivacional percibido en la educación física escolar en estudiantes colombianos. Revista de Educación, 347, 203-227.
- Fredericks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109.
- García, T., Santos-Rosa, F. J., Jiménez, R., & Cervelló, E. M. (2005). El clima motivacional en las clases de Educación Física: una aproximación práctica desde la Teoría de Metas de Logro. Apunts. Educación Física y Deporte, 81, 21-28
- Gelman, A. & Hill, J. (2007). Data Analysis Using Regression and Multilevel/Hierarchical Models. Cambridge University Press.
- Goyette, R., Dore´, R., & Dion, E. (2000). Pupils’ misbehaviors and the reactions and causal attributions of physical education student teachers: a sequential analysis. Journal of Teaching in Physical Education 20, 3–14.
- Granero-Gallegos, A. & Baena-Extremera, A. (2016). Validación española de la versión corta del Physical Education Classroom Instrument para la medición de las conductas disruptivas en alumnado de secundaria. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(2), 89-98.
- Granero-Gallegos, A., & Baena-Extremera, A. (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación 25, 23-27.
- Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Bracho-Amador, C., & Pérez-Quero, F. J. (2016). Metas sociales, clima motivacional, disciplina y actitud del alumno según el docente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 16(64), 649-666.
- Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Pérez-Quero, F. J., Ortiz-Camacho, M. M., & Bracho-Amador, C. (2014). Validación española del «intention to partake in leisure-time physical activity». Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (26), 40-45.
- Guzmán, J. F., & Kingston, K. (2012). Prospective study of sport dropout: A motivational analysis as a function of age and gender. European Journal of Sport Science, 12(5), 431-442.
- Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55. http://dx.doi.org/10.1080/10705519909540118
- Inglés, C. J., Díaz, A., García, J. M., Ruiz, C., Delgado, B., & Martínez, M.C. (2012). Auto-atribuciones académicas. Diferencias de género y curso en estudiantes de Educación Secundaria. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(3), 57-65.
- Krech, P. R., Kulinna, P. H., & Cothran, D. (.2010). Development of a short-form version of the Physical Education Classroom Instrument: measuring secondary pupils’ disruptive behaviours. Physical Education and Sport Pedagogy, 15(3), 209–225.
- Kulinna, P. H., Cothran, D., & Regualos, R. (2006). Teachers/reports of student misbehavior in physical education. Research Quaterly for Exercise and Sport, 77, 32-40.
- Li, J. W., O’Connor, H., O’Dwyer, N., & Orr, R. (2017). The effect of acute and chronic exercise on cognitive function and academic performance in adolescents: A systematic review. Journal of Science and Medicine in Sport. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jsams.2016.11.025
- Lwin, M., & Malik, S. (2012). The efficacy of exergames-incorporated physical education lessons in influencing drivers of physical activity: a comparison of children and preadolescents. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 756-760.
- Moreno, J. A., Cervelló, E., & González, D.C. (2008). Relationships among goal orientations, motivational climate and flow in adolescent athletes: Differences by gender. The Spanish Journal of Psychology, 11(01), 181-191.
- Moreno, J. A., González-Cutre, D., & Ruiz, L. M. (2009). Self-determined motivation and physical education importance. Human Movement, 10(1), 5-11.
- Moreno-Murcia, Borges, F., Marcos, P. J., Sierra, A., & Huéscar, E. (2012). Motivación, frecuencia y tipo de actividad en practicantes de ejercicio físico. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(48), 649-662.
- Moreno-Murcia, J. A., Zomeño, T., Marín, L. M., Ruiz, L. M., & Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401.
- Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- Papaioannou, A. G., Tsigilis, N., Kosmidou, E., & Milosis, D. (2007). Measuring perceived motivational climate in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 26, 236-259.
- Resaland, G. K., Andersen, L. B., Mamen, A., & Anderssen, S. A. (2011). Effects of a 2‐year school‐based daily physical activity intervention on cardiorespiratory fitness: the Sogndal school‐intervention study. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 21(2), 302-309.
- Ruiz-Juan, F. (2014). Propiedades psicométricas de la versión en español del Perceptions of Teacher’s Emphasis on Goals Questionnaire.. Revista Mexicana de Psicología, 31(2), 164-177.
- Ruiz-Juan, F., & Baena-Extremera, A. (2015). Predicción de las metas de logro en educación física a partir de la satisfacción, la motivación y las creencias de éxito en el deporte. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 10(2), 193-203.
- Sadker, M., & Sadker, D. (1995). Failing at Fairness; How Our Schools Cheat Girls. New York: Touchstone.
- Taylor, I. M., Ntoumanis, N., Standage, M., & Spray, C. M. (2010). Motivational predictors of physical education students’ effort, exercise intentions, and leisure-time physical activity: a multilevel linear growth analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32(1), 99-120.
- Vílchez, P., & Ruiz-Juan, F. (2016). Clima motivacional en Educación Física y actividad físico-deportiva en el tiempo libre en alumnado de España, Costa Rica y México. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 195-200.
- Welk, G. J., Corbin, C. B., & Lewis, L. A. (1995). Physical self-perceptions of high school athletes. Pediatric Exercise Science, 7(2), 152-161.