Los mapas auto-organizados para la evaluación de la investigación de tesis doctoralesel caso de la Didáctica de las Ciencias Sociales en España

  1. Curiel-Marín, Elvira 1
  2. Passoni, Lucía Isabel 2
  3. Olmedo-Moreno, Eva María 1
  4. Fernández-Cano, Antonio 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad Nacional de Mar del Plata
    info

    Universidad Nacional de Mar del Plata

    Mar del Plata, Argentina

    ROR https://ror.org/055eqsb67

Journal:
Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

ISSN: 1134-4032

Year of publication: 2018

Volume: 24

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7203/RELIEVE.24.1.12345 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa

Sustainable development goals

Abstract

This paper has as main objective to demonstrate how the use of neural networks, self-organized maps type, is a potentially clarifying tool in the treatment, analysis and visualization of scientometric data, specifically, in the case of the analysis of the Spanish doctoral theses in teaching Social Sciences, indexed in TESEO database and defended between 1976 and 2014. A census of 301 doctoral theses has been recovered, analyzed according to autonomous communities (Andalusia and Catalonia), five-year term groups, thematic categories and educational stages. In Andalusia, research has concentrated its production in the stages of Primary and Secondary Education, and in the thematic of Didactics of Geography. The dissertations production is highest in the five-year period 1986-1990 and 2001-2005. In Catalonia, research deals mainly with the stages of Secondary and Higher Education, and the theme of Didactics of Social Sciences. The most productive five-year periods in Catalonia were 1991-1995, 1996-2000, 2001-2005 and 2006-2010.

Bibliographic References

  • Agudelo, D., Bretón-López, J., Ortiz-Recio, G., Poveda-Vera, J., Valor-Segura, I. & Vico, C. (2003). Análisis de la productividad científica de la Psicología española a través de las tesis doctorales. Psicothema, 15(4), 595-609.
  • Albo Hernández, R. O., Sánchez, G., Victoria, M., Álvarez Díaz, I., Bouza Figueroa, J. F. & Calero Ramos, R. (2018). Requerimientos para mejorar la normalización de datos en software de análisis métricos de la información. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 29(1), 55-73.
  • Andersen, J. P. & Hammarfelt, B. (2011). Price revisited: on the growth of dissertations in eight research fields. Scientometrics, 88(2), 71-383. doi: https://doi.org/10.1007/s11192-011-0408-8
  • Casillas, J. (2016). Ciencia de Datos, Analítica avanzada y big data (Material docente), Departamento de Ciencias de la Computación e Inteligencia Artificial, Universidad de Granada,
  • Curiel-Marín, E. (2013). Análisis cienciométrico de tesis doctorales españolas en didáctica de las ciencias sociales (1976-2012). Trabajo Fin de Máster, Universidad de Granada. http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/33202/1/CurielMarin_TFM.pdf
  • Curiel-Marín, E. (2017) Análisis cienciométrico de tesis doctorales españolas en Didáctica de las Ciencias Sociales 1976-2014. Universidad de Granada. [http://hdl.handle.net/10481/46522]
  • Curiel-Marín, E. & Fernández-Cano, A. (2015). Análisis cienciométrico de tesis doctorales españolas en didáctica de las ciencias sociales. Revista Española de Documentación Científica, 38(4), e110. doi: https://doi.org/10.3989/redc.2015.4.1282
  • DIALNET (s.d.): https://dialnet.unirioja.es
  • Fernández-Bautista, A., Torralbo, M. & Fernández-Cano, A. (2014). Análisis longitudinal de tesis doctorales españolas en educación (1841-2012). RELIEVE, 20(2). doi: https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4479
  • Fernández-Cano, A., Torralbo Rodríguez, M. & Vallejo Ruiz, M. (2008). Revisión y prospectiva de la producción española en tesis doctorales de Pedagogía (1979-2006). Revista de Investigación Educativa, 26(1), 191-207.
  • Fernández-Cano, A., Torralbo, M. & Vallejo, M. (2012). Time series of scientific growth in Spanish doctoral theses (1848–2009). Scientometrics, 91(1), 15-36. doi: https://doi.org/10.1007/s11192-011-0572-x.
  • Ferreira-Villa, C., Pascual-García, L. & Pol, C. (2013). La producción española de Tesis Doctorales sobre orientación en la base de datos TESEO (2001-2012). RELIEVE, 19(1). doi: https://doi.org/10.7203/relieve.10.1.2460
  • Hernández Orallo, J., Ramírez Quintana, M.J. & Ferri Ramírez, C. (2004). Introducción a La Minería de Datos. Madrid: Pearson Prentice Hall.
  • Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L., de Rijcke, S. & Rafols, I. (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 429-31. doi: https://doi.org/10.1038/520429
  • Histodidáctica (s.d.) http://www.ub.edu/histodidactica/
  • Jiménez-Contreras, E., Ruiz Pérez, R. & Delgado López-Cózar, E. (2014). El análisis de las tesis doctorales como indicador evaluativo: reflexiones y propuestas. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 295-308. doi: https://doi.org/10.6018/rie.32.2.197401
  • Kohonen, T. (1982). Self-organized formation of topologically correct feature maps. Biological Cybernetics, 43(1), 59–69. doi: https://doi.org/10.1007/BF00337288
  • Kohonen, T. (1990). The self organizing map. IEEE Proceedings, 78(9), 1464-1480. doi: https://doi.org/10.1109/5.58325
  • Kohonen, T. (1993). Physiological interpretation of the self-organizing map algorithm. IEEE Transactions on Neural Networks, 6, 895-905. doi https://doi.org/10.1016/S0893-6080(05)90000-2
  • Kohonen, T.S., Kaski, K., Lagus, J., Salojarvi, J., Honkela, V., & Paatero, V. (2000). Self organization of a massive document collection. IEEE Transactions on Neural Networks, 11(3), 574–585. https://doi.org/10.1109/72.846729
  • Liceras, A. (2004). La investigación sobre formación del profesorado en didáctica de las ciencias sociales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8 (1). Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev81ART4.pdf
  • Mathworks (2013). MATLAB (Software para ordenador). Mathworks Inc.: Natick, MA.
  • Meireles, M. R. G. & Cendón, B. V. (2017). Citation-based document categorization: an approach using artificial neural networks. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, Número especial: 71-79. Recuperado de: http://www.qqml.net/papers/Special_Issue_January_2015_Bibliometrics/4S8QQML_Journal_2015_SpecialIssueBibliometrics_MeirelesandCendon_71-79.pdf
  • Nielsen, S. E. & Yezierski, E. J. (2016). Beyond academic tracking: using cluster analysis and self-organizing maps to investigate secondary students' chemistry self-concept. Chemistry Education Research and Practice, 17(4), 711-722. doi: https://doi.org/10.1039/C6RP00058D
  • Noyons, E. C. &van Raan, A. F. (1998). Monitoring scientific developments from a dynamic perspective: Self organized structuring to map neural network research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 49(1), 68-81. doi: https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(1998)49:1<68::AID-ASI9>3.0.CO;2-1
  • Passoni, L. I. (2003). Las redes neuronales artificiales como elementos del sistema de soporte a las decisiones en la administración universitaria. FACES, 9(17), 73-87.
  • Passoni, L.I. (2005). Modelos en Bioingenieria: Caracterización de imágenes estáticas y dinámicas (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina.
  • Passoni, L.I., Meschino, G.J., Comas, D.S., Ballarin, V.L. & Scandurra, A.G. (2013). Using SOM as a tool for automated design of clustering systems based on fuzzy predicates. En P. A. Estévez, J. C. Príncipe & P. Zegers (Eds.), Advances in Self-Organizing Maps, (pp. 85-94). Heidelberg: Springer. Doi: https://doi.org/10.1007/978-3-642-35230-0_9
  • Pellicer, M., García-Massó, X., Morales, J., Serra, P., Solana, M., González, L. M. & Toca-Herrera, J.L. (2015). Physical activity, physical fitness and academic achievement in adolescents: a self-organizing maps approach. Health Education Research, 30(3), 436-448. doi: https://doi.org/10.1093/her/cyv016
  • Prats, J. (1997). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. La formación del profesorado y la didáctica de las Ciencias Sociales. Sevilla: Díada.
  • Prats, J. (2002). La Didáctica de las Ciencias Sociales en la universidad española: estado de la cuestión. Revista de Educación, 328, 81-96.
  • Prats, J. (2003). Líneas de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Apuntes y tendencias. Història & Ensino, 9. doi: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p133
  • Robinson-García, N., Leeuwen, T. N. V. & Rafols, I. (2016). SSH & the City. A proposal to map social engagement through social media and web-link analysis. Open Evaluation Conference. Recuperado de http://hdl.handle.net/10261/162532
  • Saavedra Fernández, O., Sotolongo Aguilar, G. & Guzmán Sánchez, M. V. (2002). Contribución al estudio de las revistas de América Latina y el Caribe mediante el mapeo autoorganizado. ACIMED, 10(3), 5-6.
  • San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA): www.ascb.org/dora/
  • Sotolongo-Aguilar, G. & Guzmán-Sánchez, M. V. (2001). Aplicaciones de las redes neuronales. El caso de la Bibliometría. Ciencias de la Información, 32(1), 27-34.
  • Sotongo-Aguilar, G., Guzmán-Sánchez, M. V. & Carrillo, H. (2002). ViBLIOSOM: Visualizacuón de la información bibliométrica mediante el mapeo autoorganizado. Revista Española de Documentación Científica, 25(4), 477-484.
  • TESEO (s.d.) www.educacion.gob.es/teseo
  • Tesis Doctorales en Red (s.d.) http://www.tesisenred.net/
  • Torralbo, M, Fernández-Cano, A., Rico, L., Maz, A. & Gutiérrez, P. (2003). Tesis doctorales españolas en Educación Matemática. Enseñanza de las Ciencias, 21(2), 295-305.
  • Torralbo, M. (2002). Análisis cienciométrico, conceptual y metodológico de las tesis doctorales españolas en Educación Matemática (1976-1998). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
  • Vallejo, M. (2005). Estudio longitudinal de la producción de tesis doctorales en Educación Matemática (1975-2002). (Tesis doctoral). Universidad de Granada.
  • Vallejo, M., Torralbo, M. & Fernández-Cano, A. (2005). Análisis diacrónico de la producción española de tesis doctorales en Educación Matemática mediante la metodología ARIMA en datos de diseños longitudinales. En A, Maz, B. Gómez & M. Torralbo (Eds.), Actas del Noveno Simposio de la Sociedad Española de Educación Matemática SEIEM (pp. 163-174). Córdoba: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática – SEIEM.
  • van Leeuwen, T. (2013). Bibliometric research evaluations, Web of Science and the Social Sciences and Humanities: a problematic relationship? Bibliometrie-Praxis und Forschung, 2, 8,1-8,18. doi: https:/doi.org/10.5283/bpf.173
  • Vatanen, T., Osmala, M., Raiko, T., Lagus, K., Sysi-Aho, M., Orešič, M., Honkela, T. & Lähdesmäki, H. (2015). Self-organization and missing values in SOM and GTM. Neurocomputing, 147(1), 60–70. doi: https://doi.org/10.1016/j.neucom.2014.02.061
  • White, H. D. (2015). Co-cited author retrieval and relevance theory: examples from the humanities. Scientometrics, 102(3), 2275-2299. doi: https://doi.org/10.1007/s11192-014-1483-4