Las yeserías del Patio de las Doncellas del Real Alcázar de Sevilla. Avance de resultados de la caracterización de materiales y la técnica

  1. Calero-Castillo, Ana Isabel 1
  2. García-Bueno, Ana 1
  3. López-Cruz, Olimpia 1
  4. Medina-Flórez, Víctor Jesús 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Zeitschrift:
Al-qantara: Revista de estudios árabes

ISSN: 0211-3589

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 37

Faszikel: 1

Seiten: 129-141

Art: Artikel

DOI: 10.3989/ALQANTARA.2016.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Al-qantara: Revista de estudios árabes

Zusammenfassung

This article presents the initial contributions of the plasterworks polychrome research carried out at Courtyard of the Maidens in the Alcazar of Seville. This spectacular courtyard is located within the King Pedro I Palace (1356 – 1366), which is considered one of the most representative buildings mudejar architecture. This palace has been one of the residences of the Spanish monarchs over the time, thus it is one of the oldest palaces still in use. Consequently many interventions took place in the building, especially on the polychrome decoration. As part of the field-work, samples were collected aiming to identify the different polychrome interventions and the materials used in each of them. Different techniques were used to analyse the samples (optical microscopy, electron microscopy SEM / EDX, chromatographic methods and X-ray diffraction). The results of the study confirmed that successive interventions occurred over the original work. Natural pigments, such as red lead, cinnabar, natural azurite and malachite, were found in the deeper strata (i.e. the most likely original work). Industrial pigments, such as ultramarine blue or emerald green, were identified in the upper layers (i.e. the latest interventions).

Bibliographische Referenzen

  • Almagro Gorbea, Antonio. "Los palacios de tradición andalusí en la Corona de Castilla: Las empresas de Pedro I", en Actas del Symposio Internacional: El legado de Al-Andalus. El arte andalusí en los reinos de León y Castilla durante la Edad Media, Valladolid, Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León, 2007, pp. 245-281.
  • Almagro Gorbea, Antonio, "La recuperación del jardín medieval del Patio de las Doncellas", Apuntes del Alcázar de Sevilla, 5 (2005), pp. 44-67.
  • Almagro Gorbea, Antonio, "Los Reales Alcázares de Sevilla", Artigrama, 22 (2007), pp. 155-185.
  • Bruquetas Galán, Rosario, "El bermellón de Almadén: de Plinio a Goya" en Fatto d'Archimia. Los pigmentos artificiales en las técnicas pictóricas, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones, 2012, pp. 171-181.
  • Cómez, Rafael, El Alcázar del Rey Don Pedro. Sevilla, Sevilla, Diputación de Sevilla, 2006.
  • Cómez, Rafael, "Iconología de Pedro I de Castilla", Historia. Instituciones. Documentos, 33 (2006), pp. 61-80.
  • Fernández-Puertas, Antonio, "El fenómeno mudéjar en la decoración de yeserías de sus edificios", Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos, 31/3 (1984), pp. 189-202.
  • García Bueno, Ana y Medina Flórez, Víctor Jesús, "The Nasrid Plasterwork at "Qubba Dar al-Manjara l-Kubra" in Granada: Characterisation of Materials and Techniques", Journal of Cultural Heritage, 5 (2004), pp. 75-89. http://dx.doi.org/10.1016/j.culher.2003.02.002
  • García Bueno, Ana, Medina Flórez, Víctor Jesús y González Segura, Alicia, "La policromía de las yeserías del oratorio de la Madraza de Yūsuf I, Granada. Primeras aportaciones del estudio de materiales para la localización de zonas originales y a-adidos", Al-Qantara, 31, 1 (2010), pp. 245-256. http://dx.doi.org/10.3989/alqantara.2010.v31.i1.128
  • García Bueno, Ana, Hernández Pablos, Ariadna y Medina Flórez, Víctor Jesús, "Las yeserías del oratorio de la Madraza de Yúsuf I, Granada. Aportaciones de la documentación gráfica a la determinación de zonas originales y a-adidos en el estudio preliminar", Al-Qantara, 31, 1 (2010), pp. 257-267. http://dx.doi.org/10.3989/alqantara.2010.v31.i1.130
  • González Ramírez, María Isabel, El trazado geométrico en la ornamentación mudéjar del Alcázar de Sevilla, Sevilla, Universidad. Consejería de Obras Públicas y Transportes, 1995.
  • Kühn, Hermann y Curran, Mary, "Chrome Yellow and Other Chromate Pigments", en Robert R. Feller (ed.), Artists 'Pigments. A Handbook of Their History and Characteristics, Washington, National Gallery of Art, 1985, pp.187-217.
  • López Cruz, Olimpia, García Bueno, Ana y Medina Flórez, Víctor Jesús, "Evolución del color en el alero de la fachada del Rey D. Pedro I, Real Alcázar de Sevilla. Aportaciones del estudio de materiales a la identificación de las intervenciones de restauración a lo largo de su historia", Arqueología de la arquitectura, 8 (2011), pp. 163-178.
  • Marín Fidalgo, Ana, El Alcázar de Sevilla bajo los Austrias, Sevilla, Guadalquivir, 1990, Tomo 1.
  • Mayer, Ralph, Materiales y técnicas del arte, Madrid, Tursen Hermann Blume ediciones, 1993.
  • Morales Martínez, Alfredo José, "El Alcázar del rey Don Pedro y los palacios mudéjares sevillanos", en María del Carmen Lacarra Ducay, (ed.), Arte mudéjar en Aragón, León, Castilla, Extremadura y Andalucía, Zaragoza, Diputación de Zaragoza, 2006, pp. 233-260.
  • Occorsio, Susanna, "Verdi" en Susanna Tocco (coord.) La fabbrica dei colori. Pigmenti e coloranti nella pittura e nella tintoria, (10ª edición), Roma, Il Bagatto, 1986, pp. 253-299.
  • Pietropaoli, Rita y Milaneschi, Annamaria, "Gialli" en Susanna Tocco (coord.), La fabbrica dei colori. Pigmenti e coloranti nella pittura e nella tintoria, (10ª edición), Roma, Il Bagatto, 1986, pp. 195-252.
  • Ruiz Souza, Juan Carlos, "Sinagogas sefardíes monumentales en el contexto de la arquitectura medieval hispana" en Memoria de Sefarad (catálogo de la exposición), Madrid, Seacex, 2002 pp. 225-239.