Las familias del mismo sexo y el sistema educativo español. Un estudio cualitativo

  1. Gloria Alvarez Bernardo 1
  2. Nuria Romo-Avilés 1
  3. Ana Belén García-Berbén 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2018

Volume: 22

Issue: 3

Pages: 415-431

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V22I3.8009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

Same-sex families have to fight the hegemonic family model composed of heterosexual partners that it prevails in the education system. The main objective is to know the perception and relationship between same sex families and the education system. This article is a qualitative study with 21 Spanish same sex families. The results show that there are discourses and practices that reproduce the same sex family model. This situation generates discrimination against same sex families. In this sense, it is important to adopt specific measures and correct some practices to make the school an inclusive space.

Funding information

Esta investigación se ha realizado en el marco de becas de Formación de Profesorado Universitario (F.P.U.) del Ministerio de Educación.

Bibliographic References

  • Benítez, E. (coord.). (2016). LGBT-fobia en las aulas 2015. ¿Educamos en la diversidad afectivo-sexual?. Madrid: COGAM.
  • Bower, L. y Klecka, C. (2009). Lesbian mothers’ bids for normalcy in their children’s schools. The Educational Forum, 73(3), 230-239. DOI: 10.1080/00131720902991293
  • Brown, S., Smalling, S., Groza, V. y Ryan, S. (2009). The experiences of gay men and lesbians in becoming and being adoptive parents. Adoption Quarterly, 12(3 4), 229-246. DOI: 10.1080/10926750903313294
  • Burt, T., Gelman, A. y Klinger, L. (2010). Creating welcoming and inclusive environments for lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) families in early childhood settings. Young Children, 65(1), 97-102.
  • Ceballos, M. (2009). La educación formal de los hijos e hijas de familias homoparentales: familia y escuela a contracorriente. Aula Abierta, 37(1), 67 78.
  • De Palma, R. y Atkinson, E. (2010). The nature of institutional heteronormativity in primary schools and practice-based responses. Teachong and teacher education, 26(8), 1669-1676. DOI: 10.1016/j.tate.2010.06.018
  • Díaz de Greño, S., Anguita, R. y Torrego, L.M. (2013). De la teoría a la práctica. Profesorado y alumnado ante el desarrollo de un proyecto de innovación sobre la igualdad de género y la diversidad afectivo-sexual en las aulas de secundaria. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 112-127.
  • Donoso, S. (2013). La familia lesboparental: ¿Reinvención de la familia? (Tesis Doctoral). Universitat de Barcelona: Barcelona.
  • Finlay, L. (2014). Engaging phenomenological analysis. Qualitative Research in Psychology, 11(2), 121-141. DOI: 0.1080/14780887.2013 .807899
  • García, R., Sala, A., Rodríguez, E., Sabuco, I. y Cantó, A. (2013). Formación inicial del profesorado sobre género y coeducación: impactos metacognitivos de la inclusion curricular transversal sobre sexismo y homofobia. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 17(1), 269-287.
  • Gartrell, N. et al. (1999). The national lesbian family study: 2. Interviews with mothers of toddlers. American Journal of Orthopsyciatry, 69(3), 362-369. DOI: 10.1037/h0080410
  • Generelo, J. y Pichardo, J.I. (2005). Conclusiones: Fuera los elefantes de nuestras aulas. En J. Generelo y J.I. Pichardo (coords.) Homofobia en el sistema educativo (pp.112-116). Madrid: COGAM.
  • Generelo, J., Pichardo, J.I. y Galofré, G. (2006). Conclusiones. En J. Generelo, J.I. Pichardo y G. Galofré (coords.) Adolescencia y sexualidades minoritarias: voces desde la exclusion (pp. 83-86). Madrid: COGAM.
  • Gilgun, J. (2012). Enduring themes of qualitative family research. Journal of Family Theory & Review, 4(2), 80-95. DOI: 10.1111/j.1756-2589.2 012.00118.x

  • Goldberg, A. (2014). Lesbian, gay and heterosexual adoptive parents’ experiences in preschool environments. Early Childhood Research Quarterly, 29, 669-681. doi: 10.1016/j.ecresq.2014.07.008
  • Goldberg, A. y Smith, J.A. (2014). Preschool selection considerations and experiences of school mistreatment among lesbian, gay and heterosexual adoptive parents. Early Childhood Research Quarterly, 29, 64-75. doi: 10.1016/j.ecresq.2013.09.006
  • Hycner, R.H. (1985). Some guidelines for the phenomenological analysis of the interview data. Human Studies, 8, 279-303.
  • Kintner-Duffy, V., Vardell, R., Lower, J. y Cassidy, D. (2012). The changers and the changed: Preparing early childhood teachers to work with lesbian, gay, bisexual and transgender families. Journal of Early Childhood Teacher Education, 33(3), 208-233. DOI: 10.1080/10901027.2012.705806
  • Kosciw, J. y Díaz, E. (2008). Involved, invisible, ignored: The experiences of lesbian, gay, bisexual and transgender parents and their children in our nation’s K-12 schools. New York: GLSEN.
  • Lindsay, J., Perlesz, A., Brown, R., McNair, R., De Vaus, D. y Pitts, M. (2006). Stigma or respect: lesbian-parented families negotiating school settings. Sociology, 40(6), 1059-1077. DOI: 10.1177/0038038506069845
  • López, F., Díez, M., Morgado, B. y González, M.M. (2008). Maternidad a solas por elección. Primera aproximación. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 21(4), 441-452.
  • Mercier, L. y Harold, R. (2003). At the interface: lesbian-parent families and their children’s schools. Children & Schools, 25(1), 35-47. DOI: 10.1093/cs/25.1.35
  • Morgado, B., Jiménez, I. y González, M.M. (2009). Ideas del profesorado de primaria acerca de la diversidad familiar. Cultura y Educación. Revista de teoría, investigación y práctica, 221(4), 441-452.
  • Nixon, C.A. (2011). Working-class lesbian parents’ emotional engagement with their children’s education: intersections of class and sexuality. Sexualities, 14(1), 79-99. DOI: 10.1177/1363460710390564
  • Oliva, A. y Arranz, E. (2011). Nuevas familias y bienestar infantil. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Patton, M. (2002). Qualitative research & evaluation methods. California: SAGE.
  • Payne, E. y Smith, M. (2011). The reduction of stigma in schools: a new professional development model for empowering educators to support LGBTQ students. Journal of LGBT Youth, 8(2), 174-200. DOI: 10.1080/19361653.2011.563183
  • Perlesz, A., Brown, R., Lindsay, J., McNair, R., deVaus, D. y Pitts, M. (2006). Family in transition: parents, children and grandparents in lesbian families give meaning to “doing family”. Journal of Family Therapy, 28, 175-199. DOI: 10.1111/j.14676427.2006.00345.x
  • Pichardo, J.I. (2008). Opciones sexuales y nuevos modelos familiares (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. Madrid.
  • Pichardo, J.I., Molinuevo, B. y Riley, R. (2009). Achieving real equality: a work in progress for LGBT youth in Spain. Journal of LGBT Youth, 6(2-3), 272-287. DOI: 10.1080/19361650902897581
  • Pichardo, J.I., Molinuevo, B., Rodríguez, P., Martín, N. y Romero, M. (2007). Actitudes ante la diversidad sexual de la población adolescente de Coslada (Madrid) y San Bartolomé de Tirajana (Gran Canaria). Madrid: FELGTB.
  • Rebollo, M.A., García, R., Piedra, J. y Vega, L. (2011). Diagnóstico de la cultura de género en educación: actitudes del profesorado hacia la igualdad. Revista de Educación, 355, 521-546. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2010-355-035
  • Russell, S., McGuive, J., Lee, S., Larriva, J. y Laub, C. (2008). Adolescent perceptions of school safety for students with lesbian, gay, bisexual and transgender parents. Journal of LGBT Youth, 5(4), 11-27. DOI: 10.1080/19361650802222880
  • Santoro, P., Gabriel, C. y Conde, F. (2010). El respeto a la diversidad sexual entre jóvenes y adolescentes. Una aproximación cualitativa. Madrid: INJUVE.
  • Sobocan, A.M. (2011). Female same-sex families in the dialectics of marginality and conformity. Journal of lesbian studies, 15(3), 384-405. DOI: 0.1080/10894160.2011.530157