Estrategias de enseñanza para la adquisición de competencias en formación profesionalperfiles de estudiantes

  1. Campaña-Jiménez, Rafael Luis 1
  2. Gallego-Arrufat, María Jesús 2
  3. Muñoz-Leiva, Francisco 2
  1. 1 Junta de Andalucía
    info

    Junta de Andalucía

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/01jem9c82

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Interculturalidad y cultura de la diversidad en la educación del siglo XXI

Alea: 55

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 203-229

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.876 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educar

Laburpena

The profile of students entering technical and vocational education and training (TVET) programs is very diverse. This study aims to show how the implementation of student-centered teaching strategies supported by technological tools facilitates the acquisition of professional, personal and social skills in TVET. Various strategies supported by technological tools were implemented in the framework of an innovation scheme in the Bachelor’s Degree in Administration and Finance over a period of three academic years. After analyzing the sociodemographic characteristics of the students, two multivariate analyses were performed to determine the factors representative of the underlying dimensions and identify groups of students with different profiles. The analysis revealed three groups of students for whom digital skills, work experience and maturity were determining factors in the acquisition of competencies. These new tools entail new roles for teachers and new learning environments for students, while enhancing motivation, creativity, and personal and social skills.

Erreferentzia bibliografikoak

  • BARBERÀ, E., BAUTISTA, G., ESPASA, A. y GUASCH, T. (2006). Portfolio electrónico: desarrollo de competencias profesionales en la Red. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 3(2), 55-63.
  • BATES, A.W. y POOLE, G. (2003). Effective teaching with technology in Higher education: Foundations for success. Indianapolis: Jossey-Bass.
  • BLAU, I. y CASPI, A. (2009). What type of collaboration helps? Psychological ownership, perceived learning and outcome quality of collaboration using Google Docs. Proceedings of the Chais Conference on Instructional Technologies Research, 12.
  • BOYCE, G., WILLIAMS, S., KELLY, A. y YEE, H. (2001). Fostering deep and elaborative learning and generic (soft) skill development: the strategic use of case studies in accounting education. Accounting Education: An International Journal, 10(1), 37-60. http://dx.doi.org/10.1080/09639280121889
  • BUNK, G. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea Formación Profesional, 1, 8-14.
  • CASALS, A., VILAR, M. y AYATS, J. (2008). La investigación-acción colaborativa: reflexiones metodológicas a partir de su aplicación en un proyecto de música y lengua. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 5, 1.
  • CASANOVA, F. (2003). Formación profesional y relaciones laborales. Montevideo: CINTERFOR.
  • CHISVERT-TARAZONA, M. J., PALOMARES-MONTERO, D. y SOTO-GONZÁLEZ, M. D. (2015). Formación en alternancia en el espacio universitario. Una experiencia de proyecto integrado a partir del aprendizaje basado en problemas. Educar, 51(2), 299-320. https://doi.org/10.5565/rev/educar.709
  • DE BRUIJN, E. y LEEMAN, Y. (2011). Authentic and self-directed learning in vocational education: Challenges to vocational educators». Teaching and Teacher Education, 27(4), 694-702. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2010.11.007
  • DE MIGUEL, M. (Dir.) (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Proyecto EA2005-0118. Informe final.
  • DESCY, P. y TESSARING, M. (2002). Formar y aprender para la competencia profesional: Segundo informe de la investigación sobre formación profesional en Europa: Informe de síntesis. Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
  • ECHEVERRÍA, B. (2002). Gestión de la competencia de acción profesional. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 7-43.
  • DIARIO OFICIAL DE LA UE (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea, 30(12).
  • FERNÁNDEZ MARCH, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias». Educatio Siglo XXI, 24, 35-56.
  • FERRÁNDEZ, A. (1997). El perfil profesional de los formadores (documento mimeografiado). Universitat Autònoma de Barcelona, Departamento de Pedagogía Aplicada.
  • GALLEGO-ARRUFAT, M. J., GUTIÉRREZ-SANTIUSTE, E. y CAMPAÑA-JIMÉNEZ, R. L. (2015). «Online distributed leadership: A content analysis of interaction and teacher reflections on computer-supported learning». Technology, Pedagogy and Education, 24(1), 81-99. http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2013.814585
  • GARCÍA, A. S., GARCÍA-ÁLVAREZ, M. T. y MORENO, B. (2014). Analysis of assessment opportunities of learning spaces: On-line versus face to face methodologies. Computers in Human Behavior, 30, 372-377. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2013.04.024
  • GONZÁLEZ, J. y WAGENAAR, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final - Proyecto Piloto, Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • GROOTINGS, P. (1994). De la cualificación a la competencia: ¿de qué se habla? Revista Europea de Formación Profesional, 1, 5-7.
  • HÄMÄLÄINEN, R. y DE WEVER, B. (2013). Vocational education approach: New TEL settings-new prospects for teachers’ instructional activities? International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 8(3), 271-291. http://dx.doi.org/10.1007/s11412-013-9176-1
  • HASSALL, T., JOYCE, J., ARQUERO, J. y DONOSO, J. (2003). The vocational skills gap for management accountants: The stakeholders' perspectives. Innovations in Education and Teaching International, 40(1), 78-88.
  • HOMS, O. (2008). La formación profesional en España. Hacia la sociedad del conocimiento. Barcelona: Fundación “La Caixa”.
  • JACKLING, B. y DE LANGE, P. (2009). Do accounting graduates’ skills meet the expectations of employers? A matter of convergence or divergence. Accounting Education: An International Journal, 18(4/5), 369-385. http://dx.doi.org/10.1080/09639280902719341
  • KEMMIS, S. y MCTAGGART, R. (1987). Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Editorial Laertes.
  • KAVANAGH, M. H. y DRENNAN, L. (2008). What skills and attributes does an accounting graduate need? Evidence from student perceptions and employer expectations. Accounting & Finance, 48, 279-300. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-629X.2007.00245.x
  • LE BOTERF, G. (1995). De la competence: essai sur un attracteur etrange. París: Les Editions d’Organisations.
  • Ley Orgánica 5/2002, de 19 de junio, de las cualificaciones y de la Formación Profesional (BOE, 20 de junio de 2002).
  • LUQUE, T. (1997). Investigación de marketing. Barcelona: Ariel.
  • LUQUE, T. (2012). Técnicas de análisis de datos en la investigación de mercados. Madrid: Pirámide.
  • MAKRIDOU-BOUSIOU, D. (2006). The effectiveness of technology in teaching high school Economics. Journal of Information Technology Impact, 6(1), 9-18.
  • MARTÍNEZ, P. y ECHEVERRÍA, B. (2009). Formación basada en competencias. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 125-147.
  • McLEISH, A. (2002). Employability skills for Australian small and medium sized enterprises. Australia: Commonwealth Department of Education, Science and Training.
  • MILLER, J. D. y REBELEIN, R. (2012). Research on the effectiveness of non-traditional pedagogies. En HOYT, G. M. y MCGOLDRICK, K. (eds.). International handbook on teaching and learning Economics (pp. 323-333). Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
  • MULDER, M., WEIGEL, T. y COLLINS, K. (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member status: a critical analysis. Journal of Vocational Education & Training, 59(1), 67-88.
  • REDECKER, C. (2013). The Use of ICT for the Assessment of Key Competences Institute for Prospective and Technological Studies. Joint Research Centre (No. JRC76971).
  • REKALDE, I. y PÉREZ-SOSTOA, V. (2015). Construint tasques autèntiques per al desenvolupament de competències professionals a l’educació superior: l’ús del Role-Play de Pedagogia. Revista d’Innovació Docent Universitària, 0(7), 81-96. http://dx.doi.org/10.1344/RIDU2015.7.9
  • RIAL, A. (2000). La formación para el trabajo: nuevos escenarios, nuevos requerimientos de competencias y cualificaciones». En MONCLÚS, A. (coord.). Formación y empleo: enseñanza y competencias (pp. 233-255). Comares.
  • SCHACTER, J. y FAGNANO, C. (1999). Does computer technology improve student learning and achievement? How, when, and under what conditions? Journal of Educational Computing Research, 20(4), 329-343. https://doi.org/10.2190/VQ8V-8VYB-RKFB-Y5RU
  • SHAVELSON, R. J. (2010). On the measurement of competency. Empirical Research in Vocational Education and Training, 2(1), 41-63.
  • STAKE, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • TEJADA, J. (1999). Acerca de las competencias profesionales I. Revista Herramientas, 56, 20-30.
  • TEJADA, J. (2007). Estrategias formativas en contextos no formales orientadas al desarrollo socioprofesional. Revista Iberoamericana de Educación, 43(6).
  • TEJADA, J. y RUIZ, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: retos e implicaciones. Educación XXI, 19(1), 17-38. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.12175
  • VAN DER MERWE, N. (2013). An evaluation of an integrated case study and business simulation to develop professional skills in South African accountancy students. International Business & Economics Research Journal (IBER), 12(10), 1137-1156.
  • VAN LOO, J. B. y TOOLSEMA, B. (2005). The empirical determination of key skills from an economic perspective. Education Economics, 13(2), 207-221.
  • WILKIN, C. L. y COLLIER, P.A. (2009). A problem-based approach to accounting education: A pragmatic appraisal of a technologically enabled solution. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT) 5, 2.
  • WINTHER, E. y ACHTENHAGEN, F. (2009). Measurement of Vocational Competencies - A Contribution to an International Large-Scale Assessment on Vocational Education and Training. Empirical Research in Vocational Education and Training, 1(1), 85-108.
  • WINTHER. E. y KLOTZ, V. K. (2013). Measurement of vocational competences: An analysis of the structure and reliability of current assessment practices in Economic Domains. Empirical Research in Vocational Education and Training, 5(1). http://dx.doi.org/10.1186/1877-6345-5-2
  • YASIN, R. M., AMIN NUR, Y. F., RIDZWAN, C. R., ASHIKIN, H. T. y BEKRI, R. M. (2013). Current trends in technical and vocational education research: A meta-analysis. Asian Social Science, 9(13), 243-251. https://doi.org/10.5539/ass.v9n13p243
  • YIN, R. K. (1989). Case study research. Design and methods. Newbury Park, California: Sage.
  • ZABALZA, M. A. (2011). Metodología docente. Revista de Docencia Universitaria. REDU, 9(3), 75-98.