Construyendo la resistencia profesional en un espacio educativo neoliberalizado

  1. Julián Luengo Navas 1
  2. Javier Molina-Pérez 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Educación para la participación ciudadana: estudios y propuestas.

Volume: 37

Número: 1

Páxinas: 91-112

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/EDUCATIO.363401 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumo

Teacher professionalism is getting restructured as a consequence of the different neoliberalisation processes. This article focuses on the recontextualisation of neoliberal practices in the Andalusian educational system and its influence on teaching practices. It is a qualitative study that draws on Grounded Theory and obtains the data through in-depth semi-structured interviews. Ten interviews were conducted in five public schools with a Primary YearSix teacher and the headmaster of each of the educational centres. For the treatment and categorisation of the information, the QSR NVivo 11 qualitative software was used. The results reveal the consolidation of New Public Management practices and the emergence of resistance actions against these practices. Managerial policies, inter-school competitions, educational standardisation and the principles of performative culture are the main changes affecting teacher professionalism. These political changes are de-professionalizing teaching practices according to guidelines of technical instrumentality and depoliticisation. However, rejection attitudes against this de-skilling of teachers are generating new spaces of resistance through reflective practices, the deconstruction of hegemonic discourses and the development of tasks aimed at achieving greater equality, equity and social justice.

Información de financiamento

Agradecimientos al programa de ayudas para la Formación del Profeso-rado Universitario (FPU) (Ref. FPU16/00835) dependiente del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Achinstein, B. y Ogawa, R. (2006). (In)fidelity: What the resistance of new teachers reveals about professional principles and prescriptive educational policies. Harvard Educational Review, 76(1), 30-63.
  • Anderson, G. y Cohen, M. I. (2015). Redesigning the identities of teachers and leaders: A framework for studying new professionalism and educator resistance. Education Policy Analysis Archives, 23(85), 2-25.
  • Apple, M. W. (2016). Challenging the epistemological fog: the roles of the scholar/activist in education. European Educational Research Journal, 15(5), 505-515.
  • Ball, S. J. (2003). Profesionalismo, gerencialismo y performatividad. Educación y pedagogía, 37(15), 87-104.
  • Ball, S. J. (2016). Subjectivity as a site of struggle: refusing neoliberalism? British Journal of Sociology of Education, 37(8), 1129-1146.
  • Ball, S. J. y Olmedo, A. (2013). Care of the self, resistance and subjectivity under neoliberal governmentalities. Critical Studies in Education, 54(1), 85-96.
  • Ball, S. J. y Youdell, D. (2008). Hidden privatisation in public education. Brussels: Education International.
  • Ball, S. J., Maguire, M., y Braun, A. (2012). How schools do policy. Policy enactments in secondary schools. London: Routledge.
  • Belfield, C. R., y Levin, H. M. (2002). Education privatization: Causes, consequences and planning implications. París: Unesco, International Institute for Educational Planning.
  • Bolívar, A. (2009) Efectos de la globalización en las vidas profesionales del profesorado. Avances en Supervisión Educativa, 11, 1-18.
  • Bourke, T., Lidstone, J., y Ryan, M. (2015). Schooling Teachers: Professionalism or disciplinary power? Educational Philosophy and Theory, 47(1), 84-100.
  • Brenner, N., Peck, J., y Theodore, N. (2010). After Neoliberalization? Globalizations, 7(3), 327-345.
  • Campo-Redondo, M. y Labarca, C. (2009). La Teoría Fundamentada en el estudio empírico de las representaciones sociales: un caso sobre el rol orientador del docente. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 25(60), 41-54.
  • Cohen, M. I. (2014). ‘In the back of our minds always’: reflexivity as resistance for the performing principal. International Journal of Leadership in Education, 17(1), 1-22.
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2012). Manual de investigación cualitativa. El campo de la investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
  • Diani, M. (2015). Revisando el concepto de movimiento social. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 9, 1-16.
  • Edhlund, B. M. y Mcdougall, A. G. (2016). NVivo11 Essentials. Stallarholmen: Form & Kunskaps AB.
  • Evetts, J. (2009). New professionalism and new public management: Changes, continuities and consequences. Comparative Sociology, 8(2), 247-266.
  • Evetts, J. (2011) A new professionalism? Challenges and opportunities. Current Sociology, 59, 406-422.
  • Fitzgerald, T. (2008). The continuing politics of mistrust: performance management and the erosion of professional work. Journal of Educational Administration and History, 40(2), 113– 128.
  • Foucault, M. (2012). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Gee, J. P. (2005). An introduction to Discourse Analysis. New York: Routledge.
  • Gillies, D. (2011). Agile bodies: A new imperative in neoliberal governance. Journal of Education Policy, 26(2), 207-223.
  • Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: strategies for qualitative research. Nueva York: Aldine de Gruyter.
  • Gunter, H. M., Grimaldi, E., Hall, D., y Serpieri, R. (2016). New Public Management and the Reform of Education: European Lessons for Policy and Practice. London: Routledge.
  • Hall, D. y Mcginity, R. (2015). Conceptualizing teacher professional identity in neoliberal times: Resistance, compliance and reform. Education policy analysis archives, 23(88), 1-21.
  • Han, B C. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona: Herder editorial.
  • Hargreaves, A. (2000). Four ages of professionalism and professional learning. Teachers and teaching: theory and practice, 6(2), 151-182
  • Hernández, R. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante la teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, 23, 187-210.
  • Kvale, S. (2015). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Luengo, J. y Molina-Pérez, J. (2018). (Re)-contextualización del modelo de cuasi-mercado en Andalucía. Dirección escolar y familias compitiendo y seleccionando. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 225-243.
  • Luengo, J. y Saura, G. (2012). Mecanismos endógenos de privatización encubierta en la escuela pública. Políticas educativas de gestión de resultados y rendición de cuentas en Andalucía. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(3), 111-126.
  • Luengo, J. y Saura, G. (2013). La performatividad en la educación: la construcción del nuevo docente y el nuevo gestor performativo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(3), 139-153.
  • Luengo, J., Olmedo, A., Santa Cruz, E. y Saura, G. (2012). Nuevas formas, nuevos actores y nuevas dinámicas de la privatización en educación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 3(16), 3-12.
  • Merchán, F. J. (2012). La introducción en España de la política educativa basada en la gestión empresarial de la escuela: el caso de Andalucía. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(32), 1-28.
  • Moore, A. y Clarke, M. (2016). ‘Cruel optimism’: teacher attachment to professionalism in an era of performativity. Journal of Education Policy, 31(5), 666-677.
  • Parcerisa, L. (2016). Nueva gestión pública y reforma educativa: La recontextualización de la autonomía escolar en diferentes contextos escolares en Cataluña. Revista Portuguesa de Educação, 29(2), 359-390.
  • Saura, G. (2016). Neoliberalismo como discurso. La evaluación en educación entre tecnologías políticas neoliberales y la nueva filantropía. Revista Educação, Sociedade & Culturas, 47, 11-30.
  • Saura, G. y Muñoz, J. L. (2016). Prácticas neoliberales de endo-privatización y nuevas formas de resistencia colectiva en el contexto de la política educativa española. Revista Educación, Política y Sociedad, 2(1), 43-72.
  • Sondel, B. (2017). The New Teachers’ Roundtable: A Case Study of Collective Resistance. Critical Education, 8(4), 1-22.
  • Springer, S. (2012). Neoliberalism as discourse: Between foucauldian political economy and marxian poststructuralism. Critical Discourse Studies, 9(2), 133 147.
  • Starr, K. (2011). Principals and the politics of resistance to change. Educational Management, Administration & Leadership, 39, 646- 657.
  • Steger, M. B. y Roy, R. K. (2011). Neoliberalismo: una breve introducción. Madrid: Alianza.
  • Strauss, A. y Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology. Handbook of qualitative research, 17, 273-285.
  • Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquía.
  • Thomas, R. y Davies, A. (2005). Theorizing the micro-politics of resistance: New public management and managerial identities in the UK public services. Organization Studies, 26(5), 683-706.
  • Valles, M. (2014). Entrevistas cualitativas. Cuadernos metodológicos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
  • Verger, A. y Normand, R. (2015). Nueva Gestión Pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, 36(132), 599-622.
  • Wood, D. R. (2011). And then the basals arrived: School leadership, learning communities and professionalism. International Journal of Leadership in Education, 14(4), 475-497.