Modelamiento y estimación del índice de impacto de la investigación sobre la docencia
- Díaz Costa, Elisabet de los Ángeles 1
- Fernández Cano, Antonio 2
- Faouzi Nadim, Tarik 3
- Caamaño Carrillo, Christian 3
- 1 Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile
- 2 Universidad de Granada, España
- 3 Universidad del Bio Bio, Chile
ISSN: 1575-0965
Año de publicación: 2019
Título del ejemplar: Competencias sociales para una ciudadanía democrática: análisis, desarrollo y evaluación
Volumen: 22
Número: 2
Páginas: 211-228
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado: REIFOP
Resumen
This article will discuss two important subjects. The first is the model of the impact of educational research on teaching practice. The second is the creation of an index that measures the impact of educational research on teaching practice, using structural equation modeling. This study looked at a sample of 179 individuals, of which 62 were university teachers and 117 were non-university teachers. Through a secondary analysis of the data, the different stages of construct validity were developed and structural equation modeling, obtaining a model covered by three constructs represented by 15 items. The model showed that the perception of the diagnosis of the impact of educational research on the practice of teachers directly explained the understanding of the impact phenomenon. The impact index EI-PD was 60.23%, showing that teachers do not substantially consider the contribution of educational research on teaching practice.
Información de financiación
Este trabajo fue parcialmente apoyado por la Direcci?n de Investigaci?n de la Universidad Cat?lica de la Sant?sima Concepci?n, a trav?s del proyecto DIN07/15, en el que el director del proyecto es el primer autor de esta publicaci?n. El tercer y cuarto autor agradecen el apoyo del proyecto DIUBB 172409 GI/C de la Universidad del B?o-B?o.Referencias bibliográficas
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