Alfabetización y competencia digital en Educación Superioruna revisión sistemática

  1. de Sousa Reis, Carlos Francisco 1
  2. Pessoa, Teresa 1
  3. Gallego-Arrufat, María Jesús 2
  1. 1 Universidade de Coimbra
    info

    Universidade de Coimbra

    Coímbra, Portugal

    ROR https://ror.org/04z8k9a98

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
REDU: Revista de Docencia Universitaria

ISSN: 1696-1412 1887-4592

Ano de publicación: 2019

Volume: 17

Número: 1

Tipo: Artigo

DOI: 10.4995/REDU.2019.11274 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: REDU: Revista de Docencia Universitaria

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This article is a systematic review of literature in Spanish and Portuguese, from the period 2006-2018, focused on HigherEducation. The aim is to understand the way in which the concepts of “digital literacy” and “digital competence” appear in studies originating in south-western Europe, based on the model used by Spante, Hashemi, Lundin and Lagers (2018) for “digital literacy” and “digital competence”. The review identifies the year of publication, countries of origin, purpose of the studies, type of article (theoretical or empirical studies) and level of analysis (macro-, meso- or micro-). To verify the use of the concepts, the following schema is adapted and applied: (1) used without definition, (2) defined by reference of a political nature, (3) defined with reference to the research and to policy, (4) defined according to the research, (5) defined through discussionand / or development of the concepts.This gives an overview of the patterns in this context. We opted for a free to access database with wide Hispanic coverage(Dialnet), finding for the most part articles of Spanish origin and of an empirical nature. They predominantly feature workfocused on educational changes, at micro level, with reference to the concepts of literacy and digital competence, within theframework of higher education, without presenting substantive definitions. In addition, the absence of a framework definition of the concepts of literacy and competence often leads to ambiguity, theoretical and practical inconsistency, as well as superficiality in the use of the concepts.

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I., Díaz-Pareja, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 275-298. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13407
  • Bayne, S. (2018). Robotmaestro: Intervenciones en enseñanza automatizada. Apertura, 10(2), 140-154. https://doi.org/10.18381/Ap.v10n2.1342
  • Bernal Acevedo, D. (2017). TIC y educación. Creación de mundos narrativos transmediáticos en procesos de aprendizaje. Revista Luciérnaga - Comunicación, 9(8), 52-60. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v9n18a4
  • Blasco-Serrano, A., Lorenzo, J., Sarsa, J. (2018). Percepción de los estudiantes al ‘invertir la clase’ mediante el uso de redes sociales y sistemas de respuesta inmediata. RED. Revista de Educación a Distancia, 57(6), 1-19. https://doi.org/10.6018/red/57/6
  • Borromeo, C.A., Ramírez, M. (2016). Uso de redes sociales en docentes de lengua inglesa y pedagogía: ¿Diferencias por disciplina? Revista Ensayos Pedagógicos, 189-205. Recuperado de https://revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/9347. Último acceso: junio de 2019.
  • Bruno, A., Flor, C.C. (2016). Percursos formativos e experiências integradoras no ensino superior: partilhas no Brasil e em Portugal. RIAEE. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 11(3), 1573-1586. https://doi.org/10.21723/riaee.v11.n.esp3.9062
  • Callejo, J., Agudo, Y. (2018). MOOC: valoración de un futuro. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 219-241. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20930
  • Comisión Europea (2013). Comunicación de la comisión al parlamento europeo, al consejo, al comité económico y social europeo y al comité de las regiones. Apertura de la educación: Docencia y aprendizaje innovadores para todos a través de nuevas tecnologías y recursos educativos abiertos. Bruselas, 25.9.2013. Recuperado de http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2013/ES/1-2013-654-ES-F1-1.Pdf Último acceso: junio de 2019.
  • Cózar-Gutiérrez, R., De Moya-Martínez, M.V., Hernández-Bravo, J.A., Hernández-Bravo, J.R. (2016). Conocimiento y Uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) según el Estilo de Aprendizaje de los Futuros Maestros. Formación universitaria, 9(6), 105-118. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000600010
  • Cuadrado, I., Montaño, A., Monroy, A. (2011). ¿Es considerada en los planes de estudios de maestro la Alfabetización Digital? Entre querer y poder. International Journal of Developmental and Educational Psychology, INFAD. Revista de Psicología, 1(3), 131-142.
  • European Commision (2006). Recommendation on key competences for lifelong learning. Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning, 2006/962/EC, L. 394/15. Retrieved from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX:32006H0962&qid=1496720114366. Último acceso: junio de 2019.
  • Fainholc, B. (2013). Un análisis contemporáneo del Twitter. RED. Revista de Educación a Distancia, 26. Recuperado de https://revistas.um.es/red/article/view/231971. Último acceso: junio de 2019.
  • García-Castilla, F., Vírseda-Sanz, E. (2016). Inclusión de competencias digitales en los estudios de grado en Trabajo Social. Opción, 32(9), 802-820.
  • Glasserman, L.D., Ramírez, M.S. (2014). Uso de recursos educativos abiertos (REA) y objetos de aprendizaje (OA) en educación básica. Teoría de la Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(2), 86-107.
  • Glister, P. (1997). Digital literacy. New York: John Wiley.
  • González-González, C., Urbina, S. (2014). Presentación del Número Monográfico “Experiencias y retos actuales en los campus virtuales universitarios”. RED. Revista de Educación a Distancia, 40. Recuperado de http://revistas.um.es/red/article/view/234361. Último acceso: junio de 2019.
  • Harari, Y.N. (2018). 21 Lições para o século XXI. Amadora: Elsinore.
  • Inoue, H., Naito, E., Koshizuka, M. (1997). Mediacy: what it is? Where to go?. The International Information & Library Review, 29(3-4), 403-413. https://doi.org/10.1006/iilr.1997.0059
  • Mallmann, E.M., Ferreira, A.M. (2017). Un canal aberto no ensino superior? MOOC e REA no mundo digital. Apertura, 9(2), 24-41. https://doi.org/10.18381/Ap.v9n2.1026
  • Marín-Díaz, V., Vega-Gea, E., Sampedro-Requena, B.E. (2016). Visiones de las plataformas de teleformación en la enseñanza superior. Campus Virtuales, 5 (2), 100-110.
  • Marzal, M.A., Butera, M.J. (2007). Los blogs en el nuevo modelo educativo universitario: posibilidades e iniciativas. BiD. Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, 19. Recuperado de http://bid.ub.edu/19marza2.htm. Últimoacceso: junio de 2019.
  • Moral, M.E. Del, Villalustre, L. (2015). MOOC: Ecosistemas digitales para la construcción de PLE en la educación superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación, 18(2), 87-117. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/13353. Último acceso: junio de 2019.
  • Negroponte, N. (1997). El mundo digital. Barcelona: Ediciones B.
  • Ordine, N. (2017). Clásico para la vida. Una pequeña biblioteca ideal. Barcelona: Acantilado.
  • Pablos Pons, J. De (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 7(2). https://doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977
  • Pinya, C., Tur, G., Rosselló, M.R. (2016). Los blogs en la formación docente inicial. Estudios Pedagógicos, 42(1), 223-233. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000100014
  • Prensky, M. (2001). Digital Native. Digital immigrants. On the horizon, 9(5). https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Quiroz, J., Miranda, P., Gisbert, M., Morales, J., Onetto, A. (2016). Indicadores para evaluar la competencia digital docente en la formación inicial en el contexto chilenouruguayo. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 55-67.
  • Ramírez-Martinell, A., Casillas Alvarado, M.A., Contreras Asturias, C.C. (2014). La incorporación de las TIC a la enseñanza universitaria de los idiomas. Debate Universitario, 3(5), 125-140.
  • Rivera, P., Guitert, M., Alonso, C. (2013). Elearning y la educación postmoderna: Trayectorias y experiencias del estudiantado virtual. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6(2), 324-342.
  • Rodríguez Ruibal, A., García López, J. (2013). Uso y funciones de Twitter en periodistas españoles/Spanish Journalists: Use and Functions of Twitter. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 963-969. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42181
  • Segura, M. (2009). Panorama internacional de las TIC en la educación. Barreras actuales y propuestas de futuro. Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 78, 78-89.
  • Spante, M., Hashemi, S. S., Lundin, L., & Lagers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent education, 5. https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1519143