ConfrontacionesAyala y los poetas del 27

  1. Miguel Ángel García 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Mélanges de la Casa de Velázquez

ISSN: 0076-230X

Year of publication: 2019

Issue: 49

Pages: 245-267

Type: Article

DOI: 10.4000/MCV.10002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Mélanges de la Casa de Velázquez

Abstract

The literary relations between Francisco Ayala and the poets of the Generation of ‘27 have not yet been further explored. This article proposes three points of confrontation, basic to the lyrical identity of this canonical group: the dialectic between tradition and avant-garde, the debt of Gongorism with the concepts of dehumanization and purity, and the practice of a poetic neopopularism that stylizes Andalusian folklore. As an always alert critical conscience, Ayala questions these signs of identity from a position more attached to the avant-garde program. While at the end of the 1920s he discusses the poetic assumptions of authors as central to the Spanish lyrics of the last century as Gerardo Diego, Luis Cernuda and Federico García Lorca, later he accepts the label of «Generation of '27», although he shows that historiographic fortune has smiled at poets and not so much at avant-garde prose writers who, like him, adhered to the forms and contents of the new literature.

Bibliographic References

  • Ayala, Francisco, «Apuntes para una visión de la joven literatura española» [1928], en OC VII, pp. 576-581.
  • Ayala, Francisco, «Apuntes sobre un poeta» [1933], en OC VII, pp. 691-692.
  • Ayala, Francisco, «Basterra el granviario» [1927], en OC VII, pp. 528-530.
  • Ayala, Francisco, «C. M. Arconada: Urbe» [1928], en OC VII, pp. 547-549.
  • Ayala, Francisco, «Carta a Gerardo Diego» [1928], en OC VII, pp. 540-541.
  • Ayala, Francisco, Confrontaciones [1972], en OC VII, pp. 65-350.
  • Ayala, Francisco, Contra el poder y otros ensayos [1992], en OC VI, pp. 575-755.
  • Ayala, Francisco, «Los desdichados, los dichosos poetas» [1994], en OC VI, pp. 1040-1044.
  • Ayala, Francisco, «Dos libros de versos» [1925], en OC VII, pp. 376-377.
  • Ayala, Francisco, «El profesor inútil, de B. Jarnés» [reseña, 1927], en OC VII, pp. 481-484.
  • Ayala, Francisco, «Encuentro con Francisco Ayala, por Ángel García Galiano» [1996], en OC VII, pp. 1627-1649.
  • Ayala, Francisco, «Entrevista. Los intelectuales y la política, por Santos Juliá» [1992], en OC VII, pp. 1588-1606.
  • Ayala, Francisco, El escritor en su siglo [1990], en OC III, pp. 37-455.
  • Ayala, Francisco, En qué mundo vivimos [1996], en OC VI, pp. 757-837.
  • Ayala, Francisco, «Gerardo Diego» [1988], en OC VII, pp. 1191-1193.
  • Ayala, Francisco, «Góngora en Centroeuropa» [1930], en OC VII, pp. 477-480.
  • Ayala, Francisco, «Góngora en Italia» [1928], en OC VII, p. 545.
  • Ayala, Francisco, «Góngora en la verbena» [1927], en OC VII, pp. 492-493.
  • Ayala, Francisco, «Guía de jardines, de Rogelio Buendía» [1929], en OC VII, pp. 395-396.
  • Ayala, Francisco, «Las tertulias literarias» [1928], en OC VII, pp. 1317-1324.
  • Ayala, Francisco, «Lo que ha dado 1927. Y lo que se espera de 1928» [1928], en OC VII, pp. 1325-1334.
  • Ayala, Francisco, «Luis Cernuda: Perfil del aire» [1927], en OC VII, pp. 491-492.
  • Ayala, Francisco, «Madrid-América. Guillermo de Torre» [1927], en OC VII, pp. 503-508.
  • Ayala, Francisco, «Margarita de niebla, de J. Torres Bodet» [reseña, 1927], en OC III, pp. 1461-1464.
  • Ayala, Francisco, «Mariana Pineda, de F. García Lorca» [reseña, 1927], en OC VII, pp. 525-526.
  • Ayala, Francisco, «El nacionalismo tardío de la generación del 98» [1997], en OC VII, pp. 1210-1218.
  • Ayala, Francisco, «Pájaro pinto, de A. Espina» [reseña, 1927], en OC VII, pp. 488-490.
  • Ayala, Francisco, «Paula y Paulita, de B. Jarnés» [reseña, 1929], en OC VII, pp. 552-554.
  • Ayala, Francisco, Las plumas del fénix [1989], en OC III, pp. 459-1071.
  • Ayala, Francisco, «Poema (con licencias)» [1928], en OC VII, pp. 575-576.
  • Ayala, Francisco, «Poemas interdictos, de M. Maples Arce» [reseña, 1927], en OC VII, pp. 456-458.
  • Ayala, Francisco, «Ramón Gómez de la Serna» [1992], en OC VII, pp. 1367-1377.
  • Ayala, Francisco, «Ramón y las cosas» [1927], en OC VII, pp. 484-488.
  • Ayala, Francisco, La retórica del periodismo y otras retóricas [1985], en OC VI, pp. 285-394.
  • Ayala, Francisco, «Lo rojo y lo azul, de B. Jarnés» [prólogo, 1980], en OC VII, pp. 1470-1475.
  • Ayala, Francisco, Recuerdos y olvidos (1906-2006) [2006], en OC II, pp. 47-707.
  • Ayala, Francisco, «Sobre el concepto de España», en Manuel Ángel Vázquez Medel (ed.), El universo plural de Francisco Ayala, Sevilla, Alfar, 1995, pp. 93-100.
  • Ayala, Francisco, El tiempo y yo, o el mundo a la espalda [1992], en OC II, pp. 711-939.
  • Ayala, Francisco, Tratado de sociología [1957], en OC IV, pp. 39-864.
  • Ayala, Francisco, «Un cuaderno de ejercicios» [1927], en OC VII, pp. 510-512.
  • Ayala, Francisco, «Un drama de García Lorca. Mariana Pineda» [1927], en OC VII, pp. 494-496.
  • Ayala, Francisco, «Un esplendor final» [1997], en OC VI, pp. 1074-1077.
  • Anderson, Andrew A. (2005), El Veintisiete en tela de juicio, Madrid, Gredos.
  • Barrera López, José María (1992), «Teoría y crítica en las memorias de Francisco Ayala (desde su relación con el sur literario)», en Antonio Sánchez Trigueros, Antonio Chicharro (eds.), Francisco Ayala, teórico y crítico literario, Granada, Diputación de Granada, pp. 265-274.
  • Blanch, Antonio (1976), La poesía pura española. Conexiones con la cultura francesa, Madrid, Gredos.
  • Carmona, Eugenio (1995), «El “arte nuevo” y el “retorno al orden”, 1918-1926», en Jaime Brihuega, Concha Lomba (eds.), La Sociedad de Artistas Ibéricos y el arte español de 1925, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 47-58.
  • Carmona, Eugenio (1997), «Los años del arte nuevo. La generación del 27 y las artes plásticas», en Cristóbal Cuevas (ed.), El universo creador del 27. Literatura, pintura, música y cine, Málaga, Publicaciones del Congreso de Literatura Española Contemporánea, pp. 85-111.
  • Chicharro, Antonio (1992), «Francisco Ayala, crítico y crítico de la crítica», en Antonio Sánchez Trigueros, Antonio Chicharro (eds.), Francisco Ayala, teórico y crítico literario, Granada, Diputación de Granada, pp. 253-264.
  • Chicharro, Antonio (2006), «De palabras como plumas (una aproximación a la teoría y la crítica literaria de Francisco Ayala)», en Luis García Montero (ed.), Francisco Ayala. De mis pasos en la tierra, Málaga, Junta de Andalucía, pp. 245-263.
  • Cózar, Rafael de (1995), «Francisco Ayala: de la vanguardia a la permanente actualidad», en Manuel Ángel Vázquez Medel (ed.), El universo plural de Francisco Ayala, Sevilla, Alfar, pp. 31-50.
  • Cózar, Rafael de (1998), «Los inicios vanguardistas de Francisco Ayala: Cazador en el alba y El boxeador y un ángel», en Manuel Ángel Vázquez Medel (ed.), Francisco Ayala y las vanguardias, Sevilla, Alfar, pp. 33-44.
  • Crispin, John (2002), La estética de las generaciones de 1925, Valencia, Pre-Textos – Vanderbilt University.
  • García, Miguel Ángel (2001), El Veintisiete en vanguardia, Valencia, Pre-Textos.
  • García, Miguel Ángel (2010), «Tres siglos después de Góngora. Hacia la pura existencia estética», en Antonio Jiménez Millán, Andrés Soria Olmedo (eds.), Rumor renacentista. El Veintisiete, Málaga, Centro Cultural Generación del 27, pp. 131-202.
  • García, Miguel Ángel (2016), «Holzwege. La construcción historiográfica del 27 en los artículos de Rosa Chacel», Iberoromania, 83, pp. 3-15.
  • García Montero, Luis (1992), «Francisco Ayala, poesía y cine», en Antonio Sánchez Trigueros, Antonio Chicharro (eds.), Francisco Ayala, teórico y crítico literario, Granada, Diputación de Granada, pp. 347-358.
  • García Montero, Luis (1995), «El cine y la mirada moderna», en Manuel Ángel Vázquez Medel (ed.), El universo plural de Francisco Ayala, Sevilla, Alfar, pp. 51-67.
  • García Montero, Luis (2006), Francisco Ayala y el cine, Madrid, Visor.
  • García Montero, Luis (2009), Francisco Ayala. El escritor en su siglo, Granada, Diputación de Granada.
  • González del Valle, Luis T. (1990), «Conversación con Francisco Ayala», Letras Peninsulares, 3 (1), pp. 85-93.
  • Guillén, Claudio (1997), «Usos y abusos del 27 (Recuerdos de aquella generación)», Revista de Occidente, 191, pp. 126-151.
  • Hiriart, Rosario (2014), Conversaciones con Francisco Ayala, Granada, Fundación Francisco Ayala.
  • Landeira, Ricardo, Pérez, Janet (2013), Francisco Ayala in memoriam, Málaga, E.d.a. Libros.
  • Lantenois, Annick (1995), «Analyse critique d’une formule : “retour à l’ordre”», Vingtième Siècle, 45 (1), pp. 40-53.
  • Lapesa, Rafael (1988), De Ayala a Ayala. Estudios literarios y estilísticos, Madrid, Istmo.
  • Linares, Francisco (2001), «Consideraciones sobre la crítica literaria de Francisco Ayala: la crítica de la poesía», en Antonio Sánchez Trigueros, Manuel Ángel Vázquez Medel (eds.), Francisco Ayala, escritor universal, Sevilla, Alfar, pp. 79-87.
  • López Calahorro, Inmaculada (2008), Francisco Ayala y el mundo clásico, Granada, EUG.
  • Mainer, José-Carlos (1989), «La prosa de vanguardia», en Francisco Ayala. Premio Nacional de las Letras Españolas 1988, Barcelona, Anthropos, pp. 67-80.
  • Mainer, José-Carlos (1998), «La imaginación moral de Francisco Ayala», en Manuel Ángel Vázquez Medel (ed.), Francisco Ayala: el escritor en su siglo, Sevilla, Alfar, pp. 47-62.
  • Mainer, José-Carlos (2000), Historia, literatura, sociedad (y una coda española), Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Mainer, José-Carlos (2001), «Francisco Ayala en sus prólogos: retratos y avisos», en Jean-François Botrel et alii (coords.), Prosa y poesía. Homenaje a Gonzalo Sobejano, Madrid, Gredos, pp. 241-254.
  • Mateo Gambarte, Eduardo (1996), «¿La ficción del 27 o generación del 27 S. A.?», en Id., El concepto de generación literaria, Madrid, Síntesis, pp. 165-178.
  • Mora Sánchez, Miguel Ángel (1992), «La crítica de Ayala a la novela española de vanguardia: algunas reseñas publicadas en la Revista de Occidente y La Gaceta Literaria», en Antonio Sánchez Trigueros, Antonio Chicharro (eds.), Francisco Ayala, teórico y crítico literario, Granada, Diputación de Granada, pp. 229-237.
  • Navarro Durán, Rosa (2006), «Las prosas vanguardistas de Francisco Ayala: una ventana abierta a la belleza y el ingenio», en Susana Martínez-Garrido (coord.), Francisco Ayala. El escritor en su siglo, Madrid, SECC, pp. 393-404.
  • Núñez Ramos, Rafael (1992), «La teoría de la poesía de Francisco Ayala», en Antonio Sánchez Trigueros, Antonio Chicharro (eds.), Francisco Ayala, teórico y crítico literario, Granada, Diputación de Granada, pp. 155-166.
  • Pulido Tirado, Genara (1992), «La etapa crítico-literaria de Francisco Ayala en la Revista de Occidente (1927-1930)», en Antonio Sánchez Trigueros, Antonio Chicharro (eds.), Francisco Ayala, teórico y crítico literario, Granada, Diputación de Granada, pp. 215-227.
  • Ribes Leiva, Alberto J. (2007), Paisajes del siglo xx: sociología y literatura en Francisco Ayala, Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Richmond, Carolyn (1995), «Un espejo trizado: la fragmentada unidad de la obra ayaliana», en Manuel Ángel Vázquez Medel (ed.), El universo plural de Francisco Ayala, Sevilla, Alfar, pp. 23-30.
  • Ródenas de Moya, Domingo (2010), «La prosa de la joven literatura», en Antonio Jiménez Millán, Andrés Soria Olmedo (eds.), Rumor renacentista. El Veintisiete, Málaga, Centro Cultural Generación del 27, pp. 477-490.
  • Salaün, Serge (1992), «La “génération de 1927” : une appellation mal contrôlée», en Serge Salaün, Carlos Serrano (eds.), Histoire de la littérature espagnole contemporaine, Tours, Presses de la Sorbonne Nouvelle, pp. 107-117.
  • Salinas, Pedro (2007), «Nueve o diez poetas», en Id., Obras completas II. Ensayos completos, ed. de Andrés Soria Olmedo y Enric Bou, Madrid, Cátedra, pp. 1296-1308.
  • Senabre, Ricardo (2006), «La crítica literaria de Francisco Ayala», en Susana Martínez-Garrido (coord.), Francisco Ayala. El escritor en su siglo, Madrid, SECC, pp. 359-368.
  • Silver, Kenneth E. (2011), «Un yo más perdurable», en Id. (ed.), Caos & clasicismo. Arte en Francia, Italia y Alemania, 1918-1936, Bilbao, Museo Guggenheim, pp. 15-51.
  • Soldevila Durante, Ignacio (1992), «La contribución de Francisco Ayala al método histórico de las generaciones», Anthropos, 139, pp. 41-47.
  • Soria Olmedo, Andrés (1980), «¿Generación del 27? (Persecución de un tópico)», en Lecturas del 27, Granada, Universidad de Granada, pp. 83-97.
  • Soria Olmedo, Andrés (2006), «Francisco Ayala y la generación del Veintisiete», en Luis García Montero (ed.), Francisco Ayala. De mis pasos en la tierra, Málaga, Junta de Andalucía, pp. 193-216.
  • Vázquez Medel, Manuel Ángel (2006), «Francisco Ayala y Andalucía», en Luis García Montero (ed.), Francisco Ayala. De mis pasos en la tierra, Málaga, Junta de Andalucía, pp. 179-191.
  • Viñas Piquer, David (2004), «Francisco Ayala o la teoría literaria en “román paladino”», en Antonio Sánchez Trigueros y Manuel Ángel Vázquez Medel (eds.), El tiempo y yo. Encuentro con Francisco Ayala y su obra, Sevilla, Alfar, pp. 43-51.