El sueño atávico de la muñecamás allá del discurso canónico sobre las imágenes

  1. Kurażyńska, Dorota Mª
  2. Cabrera, Juan José 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Umática: revista sobre creación y análisis de la imagen

ISSN: 2659-8574

Year of publication: 2018

Issue Title: Dolly y los otros Prometeos: Imágenes y retos del S. XXI

Issue: 1

Pages: 57-104

Type: Article

DOI: 10.24310/UMATICA.2018.V0I1.5355 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Umática: revista sobre creación y análisis de la imagen

Abstract

This paper deals with the theory of images and its object of study is the doll. We intend to draw attention to some of the reasons for the impasse on which Image Theory is based and suggest a way to avoid it. As a case study, we have selected an essay by Maurizio Bettini entitled “Pupa. La bambola nella cultura greca e romana” [“Pupa. The doll in Greek and Roman culture”]. We will analyze it in some detail because it evidences some of the paradoxes and aporias involved by the canonical doctrine of images - which postulates that image = sign. Instead of trying to survey the overwhelming number of authors who have addressed the question “what is an image?”, we have chosen to concentrate here on two prominent figures: J. W. T. Mitchell y Ernst H. Gombrich. The first one, because brilliant and lucidly represents the conventionalist discourse of the canonical doctrine of images. The second, because is widely recognized as the main and most farsighted speaker of a non-reductionist multilateral approach that allows us to attend and explain non-semiotic uses of the images. Accepting that “the meaning of a word is its use in the language”, we will assume that image is everything that is said to be an image, although our study deals only with images which are physical artifacts.

Bibliographic References

  • Arnheim, Rudolf (1986); Hacia una psicología del arte. Arte y entropía (Ensayo sobre el desorden y el orden). Madrid, Alianza
  • Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires. Amorrortu.
  • Bettini, Maurizio (2015); “Pupa. La muñeca en la cultura griega y romana” (traducción de Pupa: la bambola nella cultura greca e romana (Urbino, 1992), realizada por de Alfredo Taberna), en Muñeca. Madrid, Casimiro.
  • Clemente de Alejandría (1994). Protréptico. Madrid, Gredos
  • Cruz Revueltas, Juan Cristóbal (2009): Imagen: ¿signo, icono o ídolo? De la imagen a la representación política. México, D.F. Siglo XXI
  • Debray, Régis (1994); Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona. Paidós
  • Dupont, Florence (1992) “El otro cuerpo del emperador-dios”, en Feher, M., Naddaff, R. & Tazi, N. (1992). Fragmentos para la Historia del cuerpo humano, Madrid. Taurus, vol. 3, 397-419
  • Eco, Umberto (1994): Signo. Barcelona
  • Eco, Umberto (1995): Tratado de Semiótica General, Barcelona, Lumen
  • Eco, Umberto (1999): Kant y el ornitorrinco. Barcelona, Lumen
  • Elkins, James (2001 [1999]); The domain of images, Cornell University Press
  • Elkins, James & Naef, Maja (ed.) (2011): What Is an Image? Vol. 2 de Stone Art Theory Seminars. University Park, PA: Penn State Press
  • Elkins, James (2010): “Un seminario sobre teoría de la imagen”, en Estudios Visuales 9 (http://www.estudiosvisuales.net/revista/pdf/num7/09_elkins.pdf)
  • Goodman, Nelson (1990); Maneras de hacer mundos. Barcelona: Visor
  • Goodman, Nelson (2010); Los lenguajes del arte. Una aproximación a la teoría de los símbolos. Madrid: Paidos
  • Gombrich, E. H.; Arte e ilusion. Estudio sobre la psicología de la representación Pictórica, traducción de Art and Illusion. A study in the Psychology of Pictorical Representations (1959), realizada por Gabriel Ferrater; Debate, Madrid, 2002 [1998]
  • Gombrich, E. H.; “Meditaciones sobre un caballo de juguete”, en Meditaciones sobre un caballo de juguete. Y otros ensayos sobre la teoría del arte. Madrid, Debate, Madrid, págs. 1-11
  • Halbertal, Moshe y Margalit, Avishai (2003); Idolatría. Guerras por las imágenes, las raíces de un conflicto milenario. Madrid, Gedisa
  • Homero (1995): Ilíada, edición de Antonio López Eire. Madrid: Cátedra Huizinga, Johan (1994). Homo ludens. Barcelona, Alianza
  • Long, Jane C. (2012); “The Survival and Reception of the Classical Nude: Venus in the Middle Ages”, en Sherry Lindquist (ed.), The Meanings of Nudity in Medieval Art (Aldershot: Ashgate, 2012, 47-64), 47
  • Lotman, Yuri (2015), “Las muñecas en el sistema de la cultura”, en Muñeca. Madrid: Casimiro, 2015, págs. 45-53
  • Mesa Gancedo, Daniel (2002): Extraños semejantes. El personaje artificial y el artefacto narrativo en la literatura hispanoamericana; Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza
  • Melot, Michel (2010); Breve historia de la imagen. Madrid. Siruela
  • Mitchell, W. J. T. (2009); Teoría de la imagen. Ensayos sobre la representación verbal y visual, Madrid, Akal
  • Mitchell, W. J. T. (2011); “¿Qué es una imagen?”, en Filosofía de la imagen. Ana García Varas (ed.). Salamanca: Universidad de Salamanca, Salamanca
  • Panofsky, Erwin (1981); Renacimiento y renacimientos en el arte occidental. Madrid, Alianza Editorial
  • Panofsky, Erwin (1985); “La historia del arte en cuanto disciplina humanística”, en El significado en las artes visuales. Madrid. Alianza
  • Peirce, Charles Sanders (1958): The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Harvard University Press. Accesible en internet en: https://colorysemiotica.files.wordpress.com/2014/08/peirce-collectedpapers.pd
  • Perea Yébenes, Sabino (2005); “Imago imperatoris, ad sidera! El funeral de los emperadores romanos, la apoteosis y el ‘cuerpo doble’”. Oppidum 1, págs. 103-120
  • Serrano, Javier (2018): Un mundo robot. Córdoba: Almuzara
  • Stoichiță, Victor I. (2006): Simulacros. El efecto Pigmalión: de Ovidio a Hitchcock. Madrid. Siruela
  • Vitta, Maurizio (2000): El sistema de las imágenes. Estética de las representaciones cotidianas. Barcelona, Paidós