Prediciendo el rendimiento académico infantil a través de la inteligencia emocional
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 1135-755X
Argitalpen urtea: 2019
Alea: 25
Zenbakia: 1
Orrialdeak: 23-30
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Psicología educativa
Laburpena
Emotions should not be ignored and it is fundamental in life to know how to react appropriately to them. This reality, which has traditionally been considered as an element that could make people weaker, becomes a very important weapon with which to face life successfully. For this reason, this work has as main objective to the predictors of emotional intelligence (EI) and academic achievement, according to age, gender, culture, and socioeconomic status, as well as the possible relationships between all the variables for a multicultural children sample. To make it possible, we focused on 764 participants from seven educational centers; 74.2% of the total were Muslims and 25.8% were Christians; 53.2% were males and 46.8% females. The techniques used in this survey were an ad hoc EI questionnaire and the students’ grades. The results reflect that the predictors of EI were age, status, and gender. Academic achievement was predicted by culture, age, and status. A strong and directly proportional relationship between EI and academic achievement was found. Each one acts as the main predictor of the other.
Erreferentzia bibliografikoak
- Aguaded, M. C. y Pantoja, M. J. (2015). Innovar desde un proyecto educativo de inteligencia emocional en primaria e infantil. Tendencias Pedagógicas, 26, 69-88. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view /2122/4755
- Alonso, J. y Román, J. M. (2014). Nivel sociocultural, prácticas educativas familiares y autoestima de los hijos en edades tempranas. Revista de Investigación Educativa, 32, 187-202. https://doi.org/10.6018/ rie.32.1.173421
- Azpiazu, L., Esnaola, I. y Sarasa, M. (2015). Predictive capacity of social support on emotional intelligence in adolescence. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 23-29. http://www.redalyc.org/ pdf/1293/129 343965003.pdf
- Billings, C., Downey, L. A., Lomas, J. E., Lloyd, J. y Stough, C. (2014). Emotional intelligence and scholastic achievement in pre-adolescent children. Personality and Individual Differences, 65, 14-18. https://doi. org/10.1016/j.paid.2014.01.017
- Castevich, J., Dzib, A., Hogan, D. L., Sanders, L., Slovec, K. y Yelizarov, D. (2015). Desarrollo del entorno personal de aprendizaje para tutoría e investigación en niveles educativos superiores. Revista Innoeduca, 1, 10-16. http://www.revistas.uma.es/index.php/innoeduca/article/ view/27
- Cazalla Luna, N. y Molero, D. (2014). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73. Recuperado de https://doi. org/10.5944/reop.vol.25.num.2.2014.13858
- Di Giusto, C., Martín M. E., Arnaiz, A. y Guerra, P. (2014). Competencias personales y sociales en adolescentes. Revista Iberoamericana de Educación, 66, 89-104. https://rieoei.org/historico/documentos/ rie66a06.pdf
- Fernández Berrocal, P., Cabello, R., Castillo, R. y Extremera, N. (2012). Gender differences in emotional intelligence: The mediating effect of age. Behavioral Psychology, 20, 77-89.
- Gómez Castro, J. L. (1986). Rendimiento escolar y valores interpersonales: Análisis de resultados en E.G.B. con el cuestionario SIV de Leonardo V. Gordon. Bordón, 262, 257-275.
- Gorostiaga, A. y Balluerka, N. (2014). Evaluación de la empatía en el ámbito educativo y su relación con la inteligencia emocional. Revista de Educación, 364, 12-38. https://doi.org/10.4438/1988-592XRE-2014-364-253
- Gutiérrez, M. y Expósito, J. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15215
- Hanin, V. y Van Nieuwenhoven, C. (2016). The influence of motivational and emotional factors in mathematical learning in secondary education. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 66, 127-138. https://doi. org/10.1016/j.erap.2016.04.006
- Hernández, E., Rodríguez, F. J. y Moral, M. V. (2011). Adaptación escolar de la etnia gitana: relevancia de las variables psicosociales determinantes. Apuntes de Psicología, 29, 87-105. Recuperado de http://www. apuntesdepsicologia.es/in dex.php/revista/article/view/189/191
- Mestre, J. M. y Fernández Berrocal, P. (2007). Manual de la inteligencia emocional. Madrid, España: Pirámide.
- Oropesa, F., Moreno, C., Pérez, P. y Muñoz Tinoco, V. (2014). Rutinas de tiempo libre: oportunidad y riesgo en la adolescencia. Cultura y Educación, 26, 159-183. https://doi.org/10.1080/11356405.2014.908670
- Otero, C., Martín, E., León, B. y Vicente, F. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza secundaria. Diferencias de género. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 17(12), 275-284. http://ruc.udc.es/dspace/ handle/2183/7623
- Pacheco H. P., Villagrán R. S. y Guzmán A. C. (2015). Estudio del campo emocional en el aula y simulación de su evolución durante un proceso de enseñanza-aprendizaje para cursos de ciencias. Estudios pedagógicos, 41, 199-217. http://www.scielo.cl/pdf/estped/v41n1/ art12.pdf
- Palazuelo, M. M., Marugán, M., del Cano, M., de Frutos, C. y Quintero, M. (2010). La expresión emocional en alumnos de altas capacidades. Faísca, 15(17), 50-66. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3546745. pdf
- Peña Sarrionandia, A., Mikolajczak, M. y Gross, J. J. (2015). Integrating emotion regulation and emotional intelligence traditions: A metaanalysis. Frontiers in Psychology, 6(160). https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2015.00160
- Pinto, B. M. D. C., Dutra, N. B., Filgueiras, A., Juruena, M. F. P. y Stingel, A. M. (2013). Diferenças de gênero entre universitários no reconhecimento de expressões faciais emocionais. Avances en Psicología Latinoamericana, 31, 200-222. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/ view/2402/2094
- Pulido, F. y Herrera, F. (2016). La inteligencia emocional como predictora del rendimiento académico infantil: el contexto pluricultural de Ceuta. Revista Complutense de Educación, 28, 1251-1265. https://revistas. ucm.es/index.php/ RCED/article/view/51712/51786
- Roa, J. M. (2006). Rendimiento escolar y “situación diglósica” en una muestra de escolares de educación primaria en Ceuta. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). http://redie.uabc.mx/ vol8no1/contenido-roa.html
- Siqués, C. y Vila, I. (2014). Estrategias discursivas y aprendizaje de la lengua escolar: un estudio etnográfico en un aula de alta diversidad étnica y lingüística. Cultura y Educación, 26, 349-376. https://doi.org/10.1080/ 11356405.2014.935112
- Soriano, E. y González, A. J. (2013). Las competencias emocionales en el ámbito afectivo-sexual de los adolescentes autóctonos e inmigrantes. Revista de Investigación Educativa, 31, 133-150. https://doi. org/10.6018/rie.31.1.150 531