La decoración de las cubiertas en las encuadernaciones árabes datadas de la Escuela de Estudios Árabes-CSIC de GranadaEstudio y catalogación de los motivos decorativos

  1. Espejo Arias, Teresa 1
  2. González García, Sonsoles 1
  3. Campillo García, Domingo 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Zeitschrift:
Ge-conservación

ISSN: 1989-8568

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Ge-conservación Nº 15

Nummer: 15

Seiten: 27-38

Art: Artikel

DOI: 10.37558/GEC.V15I0.331 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Ge-conservación

Zusammenfassung

The decorations inscribed on the leather of the bookcovers have been subject to observation and specific analysis within the comprehensive studies on the knowledge of book manufacturing. Registering the decorative motifs, as well as other intrinsic parameters of the binding, is a critical element in codicological studies which, being carried out on a one-to-one basis, are completely necessary in order to know the execution technique. Consequently, they become essential to establish the basis of the most suitable protocols for their conservation-restoration.This paper describes the results of the research carried out on 17 dated bindings (14th to 19th centuries) from the Collection of Arabic manuscripts of the School of Arabic Studies-CSIC in Granada. By using different registering and documentation techniques, the decorations of the different covers were replicated extracting the decorative motifs and generating a catalogue of elements that aims at complementing the existing ones and serving as reference for comparisons in future codicological studies.

Bibliographische Referenzen

  • AL-ABBĀDĪ, H. M. (2005). Las artes del libro en al-Andalus y el Magreb (Siglos IVH/X dC – VIIIH/XV d. C.). Madrid: Ediciones El Viso.
  • ALJAZAIRI LÓPEZ, G. (2012). El orden interno de los trazados geométricos y su aplicación a los nuevos diseños: el patrón, el módulo, el canon la proporción y los crtabones. Granada: Fundación Roblez Pozo.
  • ÁVILA, M. L.; FONT, M. y DE LA TORRE, C. (2007). Manuscritos árabes y fondo antiguo de la Escuela de Estudios Árabes. Granada: Escuela de Estudios Árabes-CSIC.
  • BOSCH, G., CARSWELL, J. Y PETHERBRIDGE, G. (1981) Islamic bindings and bookmaking. Chicago, EEUU: The Oriental Institute Museum, University of Chicago.
  • CAMPILLO GARCÍA, D., GONZÁLEZ GARCÍA, S. y ESPEJO ARIAS, T. (2011). “Optimización de los recursos de extracción y registro de las decoraciones de las cubiertas de encuadernaciones históricas para su análisis visual y su caracterización formal”. En Actas del XVIII Congreso Internacional de Conservación y Restauración de Bienes Culturales. Granada: Universidad de Granada, pp. 170-173.
  • CARPALLO BAUTISTA A. y SÁNCHEZ HERNANPÉREZ, A (2013). “Estudio de los hierros”. En BIBLIOTECA NACIONAL DE ESPAÑA (2013). Piel sobre tabla. Encuadernaciones mudéjares en la BNE. Madrid: Biblioteca Nacional de España.
  • CHECA, J. L. (2003). Los estilos de encuadernación. Madrid: Ollero y Ramos.
  • DÈROCHE, F. (2000). Manuel de codicologie des manuscrits en écriture arabe. París: Bibliothèque Nationale de France.
  • DÈROCHE, F. y SAGARIA ROSSI, V. (2012). I manoscritti in caratteri arabi, Roma: Viella.
  • ESPEJO, T. y BENY, A. (2008). “Protocolo de descripción del manuscrito andalusí”. En ESPEJO T. y ARIAS, J.P (eds.). El Manuscrito Andalusí. Hacia una denominación de origen, Granada, Junta de Andalucía. Conserjería de Cultura, pp. 87-134.
  • ESPEJO ARIAS, T. y ARIAS TORRES, J.P (2009). “El Corán de Cútar. Una joya del patrimonio escrito andalusí”. En El Corán de Cútar, Málaga. Sevilla: Consejería de Obras Públicas y transportes, Consejería de Cultura, Fundación Tres Culturas del Mediterraneo, pp: 71-133.
  • ESPEJO ARIAS T. y TORRES IBAÑEZ, D. (coords.) (2010). El Comentario al Libro de las Frases o Sharh al Yumal de Ibn al-Fajjar al-Bayri: Reproducción fotográfica digital, estudio codicológico e informe de restauración del Ms.XVI del Sacromonte de Granada. Granada: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura.
  • GONZÁLEZ GARCÍA, S.; ESPEJO ARIAS, T. y CAMPILLO GARCÍA, D. (2013): “The Arabic Manuscripts Collection of the School of Arabic Studies-CSIC, Granada: Characterisation of decorative covers using new resources for their documentation”. En Rogerio-Candelera, M. Á., Lazzari, M y Cano, E. (eds.). Science and Technology for the Conservation of Cultural Heritage. Londres: CRC Press-Taylor & Francis Group, 239-242.
  • GONZÁLEZ GARCÍA, S. (2014). Estudio de las encuadernaciones originales datadas de la Colección de manuscritos árabes de la Biblioteca de la Escuela de Estudios Arabes de Granada. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • GONZALEZ GARCÍA, S., CAMPILLO GARCÍA, D. y ESPEJO ARIAS, T. (2017). “Novedades sobre la datación de los manuscritos árabes de la Escuela de Estudios Árabes de Granada a partir de su estudio codicológico”. Al- Qantara, XXXVIII (1), pp. 99-111.
  • GUESDON, M.G y VERNAY-NOURI, A. (2001). L ́art du libre árabe. Du manuscrita u libre d ́artiste. Paris: Bibliothèque nationale de France.
  • MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (2004). Diccionario de bibliología y ciencias afines. Gijón: Trea.
  • MIQUEL Y PLANAS, R. (1913). Restauración del arte hispano-árabe en decoración exterior de los libros. Segundo Congreso Nacional de las artes del libro en Madrid. Barcelona: Casa Miquel-Rios.
  • SCHEPER, K. (2015). The technique of islamic bookbinding: Methods, materiales and regional varieties. Leiden: Brill.
  • WEISWEILER, M. (1962). Der Islamische Bucheinband des Mittelalters: nach Handschriften deutschen aus, holländischen und türkischen Bibliotheken. Wiesbaden: Harrassowitz.