Educación y desarrollo de la expresión corporal y la discriminación auditiva a través de herramientas robóticas

  1. Vicente-Bújez, M. R. 1
  2. Díaz-Mohedo, M. T. 1
  3. López-Belmonte, J. 2
  4. Pozo-Sánchez, S. 1
  1. 1 1Universidad de Granada
  2. 2 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

Revista:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Año de publicación: 2019

Volumen: 11

Número: 1

Páginas: 115-126

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Journal of sport and health research

Resumen

A descriptive and correlational research work is presented on a quantitative level, conceived on the basis of an educational action carried out in the stage of Compulsory Secondary Education in various teaching cooperatives in Spain, where a didactic proposal is developed through robotics with the objective of working on auditory perception through corporal and musical expression. Thus, the work is proposed through a technological and competence approach where auditory education is the key to fruitful and meaningful learning. The data of the investigation have been obtained through a questionnaire. Among the results positive figures stand out in the different study variables, being the participation, digital competence, motivation and emotions of the students that reveal higher values. In addition, it has been verified that the gender factor has turned out to be determinant to obtain statistically significant differences in the expression of feelings and emotions of the students.

Referencias bibliográficas

  • Alaminos, A., y Castejón, J. L. (2006). Elaboración, análisis e interpretación de encuestas, cuestionarios y escalas de opinión. Alicante: Marfil.
  • Alimisis, D., Moro, M., Arlegui, J., Pina, A., Frangou, S., y Papanikolaou, K. (2007). Robostics y constructivism in education: the TERECoP project. European Logo, 40, 1-11.
  • Balanskat, A., Blamire, R. y Kefala, S. (2006). The ICT Impact Report: A Review of Studies of ICT Impact on Schools in Europe. European Schoolnet. Recuperado de: http://unpan1. un.org/intradoc/groups/public/documents/unpan/unpan037334.pdf
  • Benitti, F. B. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers y Education, 58(3), 978-988.
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Bravo, F. Á., y Guzmán, A. F. (2012). La robótica como un recurso para facilitar el aprendizaje y desarrollo de competencias generales. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(2), 120-136. Recuperado de: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/vie w/9002/92477
  • Bringué, X. y Sádaba, C. (2009). La Generación Interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas. Barcelona: Ariel.
  • Chaves, I., Esquivel, J., Jiménez, A. C., y Sánchez, H. (2018). Makey Makey and its Possible Application in Libraries. E-Ciencias de la Información, 8(1), 190-205.
  • Chien, L., y Yu, C. (2014). Increase in physical activities in kindergarten children with cerebral palsy by employing MaKey–MaKey-based task systems. Research in developmental disabilities, 35(9), 1963-1969.
  • Copland, A. (2014). Cómo escuchar la música. Fondo de cultura económica de España.
  • Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247.
  • De Miguel, M. (2006). Metodologías para optimizar el aprendizaje. Segundo objetivo del EEES. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20, 71-91.
  • Díaz-Barriga, A. (2011) Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 2(5), 3-24.
  • Dougherty, D. (2012). The Maker Movement. Innovations, 7(3), 11-14. Recuperado de http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/INOV_a_00135
  • Enriquez, A. C. (2018). La multimedia como recurso para el diseño de juguetes. Ecuador: Editorial Universidad del Azuay.
  • Escobar, J., y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36.
  • García, F., Alfaro, A., Hernández, A., y Molina, M. (2006). Diseño de Cuestionarios para la recogida de información: metodología y limitaciones. Revista Clínica de Medicina de Familia, 1(5), 232-236.
  • Gimeno, J. (2008). Educar por competencias ¿Qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
  • Giráldez, A. (2010). Repensar la Educación Musical en un mundo digital. En A. Giráldez (Ed.), Música. Complementos de formación disciplinar (pp.73-100). Barcelona: Graó.
  • Guerrero, J. L. (2014). Evaluando actitudes y usos de las TIC del profesorado de música de educación secundaria. RIEM Revista Internacional de Educación Musical, 2, 10-23. DOI: 10.12967/RIEM-2014-2-p010-023. Recuperado de http://www.revistaeducacionmusical.org/index.php/rem1/article/view/20
  • Hagerman, M. S. (2017). Les Bricoscientifiques: Exploring the Intersections of Disciplinary, Digital, and Maker Literacies Instruction in a Franco Ontarian School. Journal of Adolescent y Adult Literacy, 61(3), 319-325.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. Madrid: McGraw Hill.
  • Landero, R., y González, M. (2006). Estadística con SPSS y metodología de la investigación. México: Trillas.
  • Lee, E., Kafai, Y. B., Vasudevan, V., y Davis, R. L. (2014). Playing in the arcade: Designing tangible interfaces with MaKey MaKey for Scratch games. Playful User Interfaces, 3(12), 277-292.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 10 de diciembre de 2013, núm. 295, 1-64.
  • Lozano, P. A., Guerrero B. A., y Gordillo, W. D. (2016). Scratch y Makey Makey: herramientas para fomentar habilidades del pensamiento de orden superior. Redes de Ingeniería, 7(1), 16-23.
  • López Rodríguez, J. M. (2018). Del colapso tonal al arte sonoro: un recorrido por la música contemporánea. Madrid: Punto de vista.
  • McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.
  • Méndez, J., y Delgado, M. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital Education Review, (29), 134-165.
  • Ortega, I. (2009). La alfabetización tecnológica. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10(2), 11-24.
  • Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de enero de 2015, núm. 3, 169-546.
  • Román, P., Hervás, C., y Guisado, J. L. (2017). Experiencia de innovación educativa con robótica en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla (España). En Ruiz, J., Sánchez, J. y Sánchez, E. (Edit.). Innovación docente y uso de las TIC en educación. Málaga: UMA Editorial.
  • Ruismäki, H., y Juvonen, A. (2009). The new Horizons for Music Technology in Music Education. The Changing Face of Music Education. Music and Environment. Tallinn University, Institute of Fine Arts, Department of Music, Estonia, 98-104.
  • Schaffer, M. (2013). El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Madrid: Intermedio editores.
  • Silva, D.L. (2015). Innovación en la práctica docente. Recuperado de http://vinculando.org/educacion/innovacion-practica-docente.html
  • Tejada, (2014). Sonido, música y ordenadores. En Aróstegui, J. L. (Ed). La música en Educación Primaria. Manual de formación del profesorado. Madrid: Dairea.
  • Thayer. T. (2016). Música y tecnología: taller para la integración de las TIC en el aula de Educación Musical. Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales, (27), 109-124.
  • Vicente, A. y Díaz, M. T. (2012). New challenges for Music Studies in Higher Education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 69, 571-578.
  • Vicente, M.R. (2014). Lenguaje Musical. En Aróstegui J.L. (Coord.) La Música en Educación Primaria: Manual de formación del profesorado. Madrid: Dairea.
  • Vicente, M.R., Vicente, A. (2018). Percepción de competencias profesionales en los procedimientos selectivos de maestros de música y de educación física. Journal of Sport and Health Research. 10(supl 1), 221-234.
  • Zabalza, M. A. (2006). Buscando una nueva hoja de ruta en la formación del profesorado. Revista de Educación, (340), 51-58.