Influencia de la satisfacción, aburrimiento e importancia de la educación física en la intención de realizar actividad física extraescolar en adolescentes mexicanos
- Baños, Raul 1
- Marentes-Castillo, María 2
- Zamarripa, Jorge 2
- Baena-Extremera, Antonio 3
- Ortiz-Camacho, Maria del Mar 3
- Duarte-Félix, Hector 4
-
1
Universidad Autónoma de Baja California
info
-
2
Universidad Autónoma de Nuevo León
info
-
3
Universidad de Granada
info
- 4 Universidad Estatal de Sonora
ISSN: 1578-8423, 1989-5879
Year of publication: 2019
Volume: 19
Issue: 3
Pages: 205-215
Type: Article
More publications in: Cuadernos de psicología del deporte
Abstract
The aim of this study was to examine the effect of the satisfaction and/or boredom of physical education class has over the importance that students give to the class and its relationships with the intention of the future practice of physical activity. 457 students (46% boys and 54% girls), with ages between 12 and 17 (M = 14,10; DT = 0,84) from metropolitan area of Monterrey participated in the study. Three instruments were used: 1) Intrinsic satisfaction in Physical Education, 2) Importance and utility of physical education and 3) Intention to partake in leisure-time physical activity (LTPA). The proposed model was tested through structural equation modeling using LISREL 8.80. Significant and positive relationships of the satisfaction towards the importance of P.E. (b = ,52, p < ,01), and the importance of PE with the intention towards future practice of the LTPA (b = ,44, p < ,01) and significant indirect effect of satisfaction towards intentional future practices of the LTPA (b = ,23, p < ,01). The results obtained in the present study demonstrates the importance of designing new and improved and dynamic PE sessions so that adolescents give value and importance to the PE class, increasing the probability to develop active habits in the future or extra-curricular activities that will reinforce the benefits of physical activity in this adolescent population.
Bibliographic References
- 1. Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
- 2. Ajzen, I., y Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- 3. Ajzen, I., y Madden, T. (1986). Prediction of goaldirected behaviour: Attitudes, intentions and perceived behavioural control. Journal of Experimental Social Psychology, 22, 453-474. doi. 10.1016/0022-1031(86)90045-4
- 4. Almagro, B. J., Sáenz-López, P., y Moreno, J. A. (2010). Prediction of sport adherence through the influence of autonomy-supportive coaching among Spanish adolescent athletes. Journal of Sports Science and Medicine, 9(1), 8-14. doi. 24149380
- 5. Ardoy, D., Fernández-Rodríguez, J. M., Chillón, P., Artero, E., España-Romero, V., JiménezPavón, D., … Ortega, F. B. (2010). Educando para mejorar el estado de forma física, estudio EDUFIT: antecedentes, diseño, metodología y análisis del abandono/adhesión al estudio. Revista Española de Salud Pública, 84, 151-168.
- 6. Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Bracho-Amador, C., y Pérez-Quero, F. J. (2012). Versión española del Sport Satisfaction Instrument (SSI) adaptado a la educación física. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 377-396. doi. 10.1387/Rev.Psicodidact.4037
- 7. Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J. y Martínez-Molina, M. (2014. Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la educación física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14 (2), 121-130.
- 8. Baena-Extremera, A., y Granero-Gallegos, A. (2015). Modelo de predicción de la satisfacción con la educación física y la escuela. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 177-192. doi. 10.1387/RevPsicodidact.11268
- 9. Baños, R., Baena-Extremera, A., y OrtizCamacho, M. D. M. (2018). Prediction Model of Academic Performance and Satisfaction With School According to Some Subjects of Compulsory Secondary Education. Psychological Reports, 121(6), 1-18. https://doi.org/10.1177/0033294118805004.
- 10. Baños, R., Barretos-Ruvalcaba, M., y BaenaExtremera, A. (2019). Protocolo de estudio de las variables académicas, psicológicas y de actividad física que influyen en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos y españoles. Espiral. Cuadernos del Profesorado. 12(25), 89-99. doi. ttp://dx.doi.org/10.25115/ecp.v12i25.2480
- 11. Baños, R., Ortiz-Camacho, M. M., BaenaExtremera, A., y Tristán-Rodríguez, J. L. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria y Bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-50. doi. http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1011
- 12. Baños, R., Ortiz-Camacho, M. M., BaenaExtremera, A., y Zamarripa, J. (2018). Efecto del género del docente en la importancia de la Educación Física, clima motivacional, comportamientos disruptivos, la intención de práctica futura y rendimiento académico. Retos: Nuevas Tendencias en Educación física, Deporte y Recreación, (33), 252-257.
- 13. Borges, F., Belando, N., y Moreno-Murcia, N. (2014). Percepción de igualdad de trato e importancia de la educación física de alumnas adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 173-189.
- 14. Capdevila, L., Niñerola, J., y Pintanel, M. (2004). Motivación y actividad física: el autoinforme de motivos para la práctica de ejercicio físico (AMPEF). Revista de Psicología del Deporte, 13(1), 55-74.
- 15. Chatzisarantis, N. L., Biddle, S. J., y Meek, G. A. (1997). A self-determination theory approach to the study of intentions and the intention-behaviour relationship in children’s physical activity. British Journal of Health Psychology, 2, 343-360. doi.10.1111/j.2044-8287.1997.tb00548.x
- 16. Cole, D., y Maxwell, S. (1985). Multitraitmultimethod comparisons across populations: A confirmatory factor analytic approach. Multivariate Behavioral Research, 20, 389-417. doi:10.1207/s15327906mbr2004_3
- 17. Cox, A. E. Smith, A. L., y Williams, L. (2008). Change in physical education motivation and physical activity behavior during middle school. The Journal of Adolescent Health, 43, 506-513. doi.10.1016/j.jadohealth.2008.04.020
- 18. Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334. doi:10.1007/BF02310555
- 19. Dall'Oglio, A. M., Rossiello, B., Coletti, M. F., Caselli, M. C., Ravà, L., Di Ciommo, V., Orzalesi, M., Giannantoni, P., y Pasqualetti, P. (2010), Developmental evaluation at age 4: Validity of an Italian parental questionnaire. Journal of Paediatrics and Child Health, 46(7–8), 419-426. doi:10.1111/j.1440-1754.2010.01748.x
- 20. Derr, K., Hübl, R., y Ahmed, M. Z. (2012). University Preparation via Self-E-Assessment and Self-Study: First Findings and Implications From Evaluating an eLearning-Platform. Proceedings of the 11th European Confernece on e-Learning: ECEL, 117.
- 21. Diener, E., y Emmons, R.A. (1985). The independence of positive and negative affect. Journal of Personality Assessment, 99, 91-95. doi. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.47.5.1105
- 22. Duda, J. L., y Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290-299. doi. 10.1037/0022-0663.84.3.290
- 23. Ferriz, R., González-Cutre, D., y Sicilia, Á. (2015). Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 24(2), 329-338.
- 24. Gil, J., San Pedro, E. M., Vinaccia, S., Contreras, F., Fernández, H., Londoño, X., ... y Moreno, J. M. (2004). Hábitos básicos de salud y creencias sobre salud y enfermedad en adolescentes de España, Colombia y México. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(3), 483-504.
- 25. Graham, J. M. (2006). Congeneric and (essentially) tau-equivalent estimates of score reliability what they are and how to use them. Educational and Psychological Measurement, 66, 930-944.
- 26. Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Pérez-Quero, F. J., Ortiz-Camacho, M. M., y Bracho-Amador, C. (2012). Analysis of motivational profiles of satisfaction and importance of physical education in high school adolescents. Journal of Sports Science and Medicine, 11, 614-623.
- 27. Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Pérez-Quero, F. J., Ortiz-Camacho, M. M., y Bracho-Amador, C. (2014). Validación española del «intention to partake in leisure-time physical activity». Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (26), 40-45.
- 28. Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A., y Martínez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomía, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación física e intención de práctica física en tiempo libre. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 59-70.
- 29. Green, S. B., y Yang, Y. (2009a). Commentary on coefficient alpha: A cautionary tale. Psychometrika, 74, 121-135.
- 30. Hagger, M. S. y Chatzisarantis, N. L. D. (2007). The trans-contextual model of motivation. In M. S. Haggery N. L. D. Chatisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. 53-70). Leeds, UK: Human Kinetics
- 31. Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. [Metodology of investigation]. (6thª ed.). México: McGraw-Hill.
- 32. Hu, L., y Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6, 1-55. doi:10.1080/10705519909540118
- 33. Janssen, I. (2012). Health care costs of physical inactivity in Canadian adults. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. 37, 803- 806. doi:10.1139/H2012-061.
- 34. Jöreskog, K. G., y Sörbom, D. (2006). LISREL 8.80 for Windows [Computer software]. Lincolnwood, Il: Scientific Software International, Inc.
- 35. Lim, B. C., y Wang, C. J. (2009). Perceived autonomy support, behavioural regulations in physical education and physical activity intention. Psychology of Sport and Exercise, 10(1), 52-60.
- 36. Lwin, M., y Malik, S. (2012). The efficacy of exergames-incorporated physical education lessons in influencing drivers of physical activity: a comparison of children and preadolescents. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 756-760. doi.10.1016/j.psychsport.2012.04.013
- 37. Meneses-Montero, M. M., y Ruiz-Juan, F. (2017). Estudio longitudinal de los comportamientos y el nivel de actividad físico-deportiva en el tiempo libre en estudiantes de Costa Rica, México y España. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (31), 219-226.
- 38. Moreno, J. A., González-Cutre, D., y Ruiz, L. M. (2009). Self-determined motivation and physical education importance. Human Movement, 10(1), 5-11. https://doi.org/10.2478/v10038-008-0022-7
- 39. Moreno-Murcia, Borges, F., Marcos, P. J., Sierra, A., y Huéscar, E. (2012). Motivación, frecuencia y tipo de actividad en practicantes de ejercicio físico. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(48), 649-662.
- 40. Moreno-Murcia, J. A., y Martínez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de psicología del deporte, 6(2), 39-54.
- 41. Moreno-Murcia, J. A., Zomeño T., Marín, L. M., Ruiz, L. M. y Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401. doi. 10- 4438/1988-592X-RE-2011-362-165
- 42. Ntoumanis, N., Barkoukis, V., y ThogersenNtoumani, C. (2009). Developmental trajectories of motivation in physical education: Course, demographic differences, and antecedents. Journal of Educational Psychology, 101, 717-728. doi.10.1037/a0014696
- 43. Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory. New York, NY, US: McGraw-Hill.
- 44. Olweus, D., y Breivik, K. (2014). Plight of Victims of School Bullying: The Opposite of Well-Being. In A. Ben-Arieh, F. Casas, I. Frønes, y J. E. Korbin (Eds.), Handbook of Child WellBeing SE - 90 (pp. 2593–2616). Netherlands: Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481- 9063-8_100
- 45. Ortega, F. B., Ruiz, J. R., Castillo, M. J., y Sjöström, M. (2008). Physical fitness in childhood and adolescence: a powerful marker of health. International Journal of Obesity, 32(1), 1-11. doi. 10.1038/sj.ijo.0803774
- 46. Rhodes, R. E., Courneya, K. S., y Jones, L. W. (2004). Personality and social cognitive influences on exercise behavior: adding the activity trait to the theory of planned behavior. Psychology of Sport and Exercise, 5(3), 243-254. doi.10.1016/S1469-0292(03)00004-9
- 47. Roberts, R. E., y Sobhan, M. (1992). Symptoms of depression in adolescence: A comparison of Anglo, African, and Hispanic Americans. Journal of Youth and Adolescence, 21(6), 639-651. doi. 10.1007/BF01538736.
- 48. Ruiz-Juan, F., Baena-Extremera, A., y Baños, R. (2017). Nivel de actividad deportiva en el tiempo libre desde las etapas de cambio y motivación en estudiantes de Costa Rica, México y España. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(2), 53- 64.
- 49. Ruiz-Juan, F.; Baños, R.; Fuentesal-García, J.; García-Montes, E. y Baena-Extremera, A (2019). Análisis transcultural del clima motivacional en alumnado de Costa Rica, México y España. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 19 (74) 351-369.
- 50. Ruiz-Juan, F.; Ortiz-Camacho, M.M.; GarcíaMontes, M.E.; Baena-Extremera, A. y Baños, R. (2018). Predicción transcultural del clima motivacional en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. 18 (69), 165-183. https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.69.011
- 51. Schmitt, N. (1996). Uses and abuses of coefficient alpha. Psychological Assessment, 8(4), 350–353. doi:10.1037/1040-3590.8.4.350.
- 52. Trost, S. G. (2004). School physical education in the post-report era: an analysis from public health. Journal of Teaching in Physical Education, 23, 318-37. doi. 10.1123/jtpe.23.4.318
- 53. Videra, A., y Reigal, R. (2013). Autoconcepto físico, percepción de salud y satisfacción vital en una muestra de adolescentes. Anales de psicología, 29(1), 141-147. doi.10.6018/analesps.29.1.132401
- 54. Vilchez-Conesa, M. P., y Ruiz-Juan, F. (2016). Clima motivacional en Educación Física y actividad físico-deportiva en el tiempo libre en alumnado de España, Costa Rica y México. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 195-200.
- 55. Vingilis, E. R., Wade, T. J., y Seeley, J. S. (2002). Predictors of adolescent self-rated health. Canadian Journal of Public Health, 93(3), 193-197.
- 56. White, M. L., Renfrow, M. S., Farley, R. S., Fuller, D. K., Eveland-Sayers, B. M., y Caputo, J. L. (2018). A Cross-Training Program Does Not Alter Self-Reported Physical Activity Levels in Elementary School Children. International Journal of Exercise Science, 11(5), 308-318. doi. PMC5955328
- 57. Zamarripa, J. I., Ruiz-Juan, F., López-Walle, J. M., y Baños, R. (2013). Actividad e inactividad física durante el tiempo libre en la población adulta de Monterrey (Nuevo León, México). Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 91-96.