El reto de la expresión oral en Educación Primaria: características, dificultades y vías de mejora
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 1989-466X, 1699-2105
Year of publication: 2019
Volume: 37
Issue: 3
Pages: 9-32
Type: Article
More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación
Abstract
There have been numerous studies on communicative competence and the teaching of oral expression and interaction in the classroom. The linguistic skills inherent in oral expression are the most difficult to achieve in the learning of both the mother tongue and foreign languages. Therefore, it needs special attention and careful planning. The aim of the present work is to make a critical reflection upon the theoretical basis that differentiate the oral modality from the written modality and the difficulties that arise in teaching oral expression in the primary education classroom. In order to achieve this, we have looked at a series of theoretical bases for the development of oral expression, paying particular attention to the methodological difficulties of this skill, such as the complexity of its assessment, among other aspects. Similarly, we have defined a series of objectives for each educational stage, including pragmatic aspects. Activities and didactic procedures are described in order to highlight different strategies for the development of communicative competence, considering it to be one of the fundamental objectives of language learning.
Bibliographic References
- Agustín, M.ª P. (2007). La importancia de la lengua oral en la clase ELE, estudio preliminar de las creencias de los aprendices. En E. Balmaseda (coord.), Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE. XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE). Logroño: Universidad de la Rioja, V (1), 167-174. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=274366
- Aller, M. (1996). Hablar. La expresión oral en el aula. Madrid: Santillana.
- Bordón, T. (2008). La evaluación de la expresión oral y de la comprensión auditiva. En J. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar el español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE) (pp. 98-1001). Madrid: SGEL.
- Briz, E. (1998). La evaluación en el área de lengua y literatura. En A. Mendoza (coord.). Conceptos clave en didáctica de lengua y la literatura (pp. 115.140). Barcelona: SEDLL, ICE Universitat de Barcelona.
- Calsamiglia, H., Tusón, A. (1999). El discurso oral. En H. Calsamiglia y A. Tusón. Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel
- Cantero, F. (1998). Conceptos claves en lengua oral. En A. Mendoza (coord.), Conceptos claves en didáctica de lengua y la literatura. Barcelona: Horsori.
- Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Graó.
- Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
- De Luca, M. (1983). Didáctica de la lengua oral. Metodología de enseñanza y evaluación. Buenos Aires: Kapelusz.
- Domínguez, P. (2008). Destrezas productivas en la enseñanza del español como lengua extranjera. En Suplementos Marco ELE, 6. Disponible en: http://marcoele.com/num/6/pdominguezdestrezas/02e3c09a810cb6309/pdominguez_destrezas.pdf
- Domínguez, P. (2008). Destrezas productivas en la enseñanza del español como lengua extranjera. En Suplementos Marco ELE, 6. Disponible en: http://marcoele.com/num/6/pdominguezdestrezas/02e3c09a810cb6309/pdominguez_destrezas.pdf
- Instituto Cervantes (1997-2016). Diccionario de términos clave de ELE. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/default.htm
- Instituto Cervantes (2006). Plan Curricular del Instituto Cervantes. Madrid: Biblioteca Nueva.
- Littlewood, W. (1994). La enseñanza de la comunicación oral. Barcelona: Paidós.
- Lynch, T. (1996). Communication in the language classroom. Oxfort: Oxford University Press.
- Martín Vegas, R. A. (2009). Manual de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Madrid: Síntesis.
- Níkleva, D. G. (2008). La oposición oral/escrito: consideraciones terminológicas, históricas y pedagógicas. En Didáctica. Lengua y Literatura, 20, (pp. 211-227). Madrid: Publicaciones Universidad Complutense de Madrid.
- Pinilla, R. (2008). La expresión oral. En J. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar el español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE) (pp. 879-897). Madrid: SGEL.
- Quiles, M.ª C. (2006). La comunicación oral. Barcelona: Octaedro.
- Vilà, M., Castellá, J. M. (2014). Enseñar la competencia oral en clase. Barcelona: Graó.
- Zuccherini, R. (1992). Como educar la comunicación oral. Barcelona: Grupo editorial CEAC