Rompiendo el sistema de autoríaprácticas cinematográficas colaborativas y narrativas transmediales en la era digital

  1. Juanjo Balaguer Pérez 1
  2. Jordi Alberich-Pascual 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Pasavento: revista de estudios hispánicos

ISSN: 2255-4505

Year of publication: 2019

Issue Title: Narrativas transmediales: entre la industrialización de la mitología y la creación colaborativa

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 259-274

Type: Article

DOI: 10.37536/PREH.2019.7.2.721 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_opene_Buah editor

More publications in: Pasavento: revista de estudios hispánicos

Abstract

This article analyses different proposals of collaborative film creation that reject single authorship. Firstly, the reach and significance of two groups of filmmakers in the Spanish context, the Colectivo Cine de Clase and the Colectivo Cine Sin Autor. Belonging to different periods, both collectives find a connection in their collaborative creation, which also implies a rupture with the mythologization of single authorship. The article addresses this common removal of individual narrative in audiovisual creation teams in order to then focus on their social basis as well as on their attempt to establish new ways of representation. Then we analyse other types of participatory cinema, which is characteristic of the digital era, that also include collective authorship. They often incorporate recent creation formats, processes and approaches, among which we emphasise transmedia narratives, which, occasionally, create new perspectives on authorship. After providing a discussion on the contributions and limits of this collaborative creation model to which the selected cases belong, we mention some contributions that these creation approaches, especially transmedia narratives, can offer to contemporary participatory cinema and to collective authorship.

Bibliographic References

  • Agamben, Giorgio (2005): Profanaciones. Barcelona, Anagrama.
  • Aguilar, Gonzalo (2015): Más allá del pueblo. Imágenes, indicios y políticas del cine. México D. F., Fondo de Cultura Económica.
  • Alberich-Pascual, Jordi; Gómez-Pérez, Francisco (2016): “Exploraciones transmedia en la creación cinematográfica colaborativa iberoamericana contemporánea”, Artnodes, n.º 18, pp. 28-36.
  • Arnau, Roberto (2013): “Los colectivos cinematográficos en la España tardofranquista: militancias, transgresiones y resistencias”, Doc On-line, n.º 15, pp. 293-318.
  • Astruc. Alexandre (1948): “Nacimiento de una nueva vanguardia: la ‘Caméra-stylo’”. En Joaquín Romaguera y Homero Alsina (eds.): Textos y Manifiestos del Cine. Madrid, Cátedra, pp. 219-224.
  • Barthes, Roland (1968): “La muerte del autor”. En: El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura. Barcelona, Paidós, pp. 65-72.
  • Berzosa, Alberto (2016): “Aproximación a un cine proletario español durante el tardofranquismo y la Transición”, Historia, Trabajo y Sociedad, n.º 7, pp. 11-34.
  • Casetti, Francesco (1999): Theories of cinema, 1945-1990. Austin, University of Texas Press.
  • Epstein, Jean (1926): “A propósito de algunas condiciones de la fotogenia”. En Joaquín Romaguera y Homero Alsina (eds.): Textos y Manifiestos del Cine. Madrid, Cátedra, pp. 335-340.
  • Fernández, Miguel; Prieto, Xosé (2011): “Film workshops in Spain: Oppositional Practices, Alternative Film Cultures and the Transition to Democracy”, Studies in European Cinema, vol. 8, n.º 3, pp. 227-242.
  • Foucault, Michel (1969): “¿Qué es un autor?”. En: Obras esenciales. Barcelona, Paidós Ibérica, pp. 291-318.
  • Galán, Marta (2012): “Cine militante y videoactivismo. Los discursos audiovisuales de los movimientos sociales”, Revista Comunicación, vol. 1, n.º 10, pp. 1091-1102.
  • García-Merás, Lydia (2007): “El cine de la disidencia. La producción militante antifranquista (1967-1981)”, Desacuerdos. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, vol. 4, pp. 16-44.
  • Gil, Antonio J. (2015): “Narrativa aumentada”, 1616: Anuario de Literatura Comparada, n.º 5, pp. 45-74.
  • Gómez, Iván (2018): “La revolución ausente. Fantasmas y ecos de Mayo del 68 en el cine documental de Jean-Luc Godard y el grupo Dziga Vertov”, Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, n.º 17.
  • Hayward, Susan (1996): Cinema Studies. The Key Concepts. Nueva York, Routledge.
  • Howe, Jeff (2006): “The Rise of Crowdsourcing”, WIRED Magazine. Accesible en <https://www.wired.com/2006/06/crowds/> [última visita: 8.1.2019].
  • Jenkins, Henry (2006): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona, Paidós.
  • Mateos, Concepción; Sedeño, Ana (2015): “Videoactivismo y autoría colectiva”. En Francisco Sierra y David Montero (eds.): Videoactivismo y movimientos sociales. Teoría y praxis de las multitudes conectadas. Barcelona, Gedisa, pp. 298-232.
  • Mirizio, Annalisa (2017): “El anacronismo visual en el cine militante de Helena Lumbreras. Notas a propósito de la influencia de Pasolini y Zavattini”, Journal of Spanish Cultural Studies, vol. 18, n.º 4, pp. 425-441.
  • Monterrubio, Lourdes (2016): “Del cinema militant al ciné-essai. Letter to Jane de Jean-Luc Godard y Jean-Pierre Gorin”, L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, vol. 22, pp. 55-66.
  • Negri, Toni (1988): Arte y multitud: ocho cartas. Madrid, Trotta.
  • Núñez, Amanda (2010): “Gilles Deleuze. La ontología menor: de la política a la estética”, Revista de Estudios Sociales, n.º 35, pp. 41-52.
  • Sánchez-Mesa, Domingo; Aarseth, Espen; Pratten, Robert; Scolari, Carlos A. (2016): “Transmedia (Storytelling?): a polyphonic critical review”, Artnodes, n.º 18, pp. 8-19.
  • Sedeño, Ana María (2012): “Cine social y autoría colectiva: prácticas de cine sin autor en España”, Razón y Palabra, vol. 17, n.º 80.
  • Sedeño, Ana María (2013): “Cine sin autor como pedagogía crítica audiovisual. Bases teóricas, antecedentes y postura crítica”, Communication Papers. Media Literacy & Gender Studies, n.º 2, pp. 91-97.
  • Sedeño, Ana María (2017): “Artivismo, activismo y sinautoría audiovisual: el caso del Colectivo Cine sin Autor (CsA)”, Kamchatka. Revista de análisis cultural, vol. 9, pp. 431-442.
  • Stam, Robert (2000): Teorías del cine. Una introducción. Barcelona, Paidós.
  • Tirard, Laurent (2002): Lecciones de cine. Barcelona, Paidós Ibérica.
  • Truffaut, François (1954): “Una cierta tendencia del cine francés”. En Joaquín Romaguera y Homero Alsina (eds.): Textos y Manifiestos del Cine. Madrid, Cátedra, pp. 225-252.
  • Tudurí, Gerardo (2017): “Escritos en torno a Cine sin Autor”, Kamchatka. Revista de análisis cultural, vol. 9, pp. 397-430.
  • Villanueva, Sergio (2015): “Prácticas colaborativas en el documental contemporáneo: propuesta de análisis y revisión del modo participativo en la Teoría del Documental”, L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, vol. 20, pp. 116-123.
  • Villaplana, Virginia (2015): “Cine colaborativo. Discursos, prácticas y multiplataforma digitales. Hacia una diversificación de formatos transmedia participativos en el Espacio Digital Europeo”, Fonseca, Journal of Communication, n.º 11, pp. 88-117.
  • Wexman, Virginia W. (ed.). (2003): Film and authorship. New Brunswick, Rutgers University Press.
  • Zavala, Diego; Leetoy, Salvador (2016): “Documental participativo como herramienta de agencia cultural: El Salto, un caso de estudio”, IC-Revista Científica de Información y Comunicación, vol. 13, pp. 235-261.