Niveles de desarrollo de la Competencia Digital Docenteuna mirada a marcos recientes del ámbito internacional

  1. Padilla-Hernández, Angelina Lorelí 1
  2. Gámiz-Sánchez, Vanesa M.ª 1
  3. Romero-López, M.ª Asunción 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

ISSN: 2444-2925

Year of publication: 2019

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 140-150

Type: Article

DOI: 10.24310/INNOEDUCA.2019.V5I2.5600 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Innoeduca: international journal of technology and educational innovation

Sustainable development goals

Abstract

The development of teachers’ digital competence is an educational goal that has been recognized in the field of educational policy through international frameworks and models. This article addresses three frameworks for teachers’ digital competence that were published between 2016 and 2017. The objective is to analyze the contributions of these frameworks to the understanding of the development of this competence. The method consisted of both documentary research and content analysis at a qualitative, descriptive and comparative approach, focused on two variables: proficiency levels of competence and aspects to foster competence development. The findings of the first variable pointed to three ways in which the teachers’ digital competence could improve: the creation of learning environments, the improvement of educational practice, and the spread of experiences of educational use of information and communication technologies (ICT). Regarding the aspects that lead to the development of this competence, the frameworks showed: reflection, continuous practice, collaboration and the participation of teachers in the field of education and ICT. Finally, some challenges for both the approach of the frameworks and their implementation are highlighted, as well as critical issues about the institutional support to teachers in order to promote the development of their digital competence.

Bibliographic References

  • Agreda, M., Hinojo-Lucena, M. A., y Raso, F. (2015). A Study on ICT Training Among Faculty Members of Spanish Faculties of Education. The New Educational Review, 42(4), 27-39. doi: 10.15804/tner.2015.42.4.02
  • Ala-Mutka, K. (2011). Mapping digital competence: towards a conceptual understanding. Sevilla: Joint Research Centre. Recuperado de: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf
  • Almerich, G., Orellana, N., Suárez-Rodríguez, J., y Díaz-García, I. (2016). Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers & Education, 100, 110-125. doi: http://dx.ldoi.org/10.1016/j.compedu.2016.05.002
  • Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2), 2-5.
  • Arnao, M. O., y Gamonal, C. E. (2016). Lectura y escritura con recursos TIC en Educación Superior. Evaluación de la competencia digital. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 2(1), 67-73. doi: 10.20548/innoeduca.2016.v2i1.1046
  • Atchoarena, D., Selwyn, N., Chakroun, B., Miaho, F., West, M., y Coligny, C. (2017). Working Group on Education: digital skills for life and work. Suiza: UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/Ulis/cgi-bin/ulis.pl?catno=259013&set=0059E5FE44_3_83&gp=&lin=1&ll=s
  • Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Ediciones Akal.
  • Cabero, J., Llorente, M. C., y Marín, V. (2010). Hacia el diseño de un instrumento de diagnóstico de “competencias tecnológicas del profesorado” universitario. Revista Iberoamericana de Educación, 52(7), 1-12.
  • Carrera, F. X., y Coiduras, J. L. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las Ciencias Sociales. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 273-298.
  • Castañeda, L., Esteve, F., y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación a Distancia, (56), 1-20. doi: 10.6018/red/56/6
  • Cejas, R., Navío, A., y Barroso, J. M. (2016). Las competencias del profesorado universitario desde el modelo TPACK (conocimiento tecnológico y pedagógico del contenido). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49, 105-119.
  • Díaz-Barriga, A. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 5(2), 3-24.
  • Durán, M., Gutiérrez, I., y Prendes, M. P. (2016). Análisis de modelos de competencia digital del profesorado universitario. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC), 15(1), 97-114. doi: 10.17398/1695-288X.15.1.97
  • Ferrari, A. (2012). Digital competence in practice: an analysis of frameworks. Sevilla: Joint Research Centre.
  • Gallardo-Echenique, E. (2013). Competencia digital: revisión integradora de literatura. Revista de Ciencias de la Educación ACADEMICUS, 1(3), 56-62.
  • Gisbert, M., González, J., y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631
  • Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital docente. Recuperado de: http://blog.educalab.es/intef/2016/12/22/marco-comun-de-competencia-digital-docente-2017-intef/
  • International Society for Technology in Education. (2017). ISTE Standards for Educators. Disponible en: http://www.iste.org/standards/for-educators
  • International Society for Technology in Education. (n.d.). Stretch your Edtech practice. Breathe into the Standards for Educators. Disponible en: https://info.iste.org/educator-standards-poster
  • Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., y Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481. doi: 10.1016/j.compedu.2013.06.008
  • Larraz, V. (2013). La competència digital a la Universitat. (Tesis para obtener el grado de doctora). Universidad de Andorra: Andorra. Disponible en: http://www.tdx.cat/handle/10803/113431
  • Lázaro-Cantabrana, J., Usart-Rodríguez, M., y Gisbert-Cervera, M. (2019). La evaluación de la competencia digital docente: construcción de un instrumento para medir los conocimientos de futuros docentes. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 75-81. doi: 10.7821/naer.2019.1.370
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers. París: UNESCO.
  • Pozos, K. V. (2015). Evaluación de necesidades de formación continua en competencia digital del profesorado universitario mexicano para la sociedad del conocimiento. (Tesis para obtener el grado de doctora). Universidad Autónoma de Barcelona: España. Disponible en: http://hdl.handle.net/10803/382466
  • Prendes, M. P., y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 36(1), 196-222. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-361-140
  • Rangel, A. (2016). Competencias docentes digitales. Propuesta de un perfil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 235-248.
  • Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Sevilla: Joint Research Centre. Disponible en: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu
  • Ruiz, A. (2019). Competencia digital y TIC en interpretación: «renovarse o morir». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 8(1), 55-71 doi: 10.21071/edmetic.v8i1.11062
  • Tammaro, R., y D'Alessio, A. (2016). Teacher Training and Digital Competence: A Pedagogical Recommendation. International Journal of Digital Literacy and Digital Competence (IJDLDC), 7(2), 1-10. doi:10.4018/IJDLDC.2016040101
  • Tourón, J., Martín, D., Asencio, N., Pradas, S., e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54.
  • Valencia-Molina, T., Serna-Collazos, A., Ochoa-Angrino, S., Caicedo-Tamayo, A. M., Montes-González, J. A., y Chávez-Vescance, J. D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. Cali: Pontificia Universidad Javeriana. Disponible en: http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4757
  • Valverde, J., Fernández, M. R., y Revuelta, F. I. (2013). El bienestar subjetivo ante las buenas prácticas educativas con TIC: su influencia en profesorado innovador. Educación XX1, 16(1), 255-280.